Porsche v Ženeve predstaví 911 GT3 R Hybrid15. Február 2010
Presne 110 rokov po tom, čo Ferdinand Porsche vyvinul prvý hybridný automobil sveta- Lohner Porsche Semper vivus, automobilka Porsche predstavuje novú podobu tohto vizionárskeho konceptu, ktorý aplikuje na závodné vozidlo kategórie GT.
Na autosalóne v Ženeve sa 4. marca 2010 predstaví Porsche 911 GT3 R Hybrid s pokrokovým hybridným ústrojenstvom, ktoré otvára novú kapitolu závodnej tradície značky Porsche, ktorá počas 45 rokov účinkovania v motoristickom športe získala viac ako 20 000 víťazstiev.
Predstavená pokroková hybridná technológia bola vyvinutá špeciálne pre použitie v pretekárskom automobile a svojou koncepciou aj usporiadaním sa značne líši od súčasných konvenčných hybridných ústrojenstiev. Každé z predných kolies závodného špeciálu 911 GT3 R Hybrid poháňa elektromotor s výkonom 60 kW. Celok dopĺňa Štvorlitrový plochý šesťvalec boxer s najväčším výkonom 480 k, ktorý je umiestnený v zadnej časti a poháňa kolesá zadnej nápravy. Významnou inováciou je použitie zotrvačníka vyrábajúceho elektrinu namiesto konvenčných akumulátorov. Zotrvačníkový generátor je umiestnený vedľa vodiča a je zdrojom elektrickej energie pre dvojicu elektromotorov.
Samotný zotrvačníkový generátor je vo svojej podstate elektromotor, ktorého rotor sa točí až 40 000 min-1. Práve v tomto pohybe sa potrebná energia uchováva v mechanickej forme. Akonáhle sa vodič dotkne brzdového pedálu, z oboch elektromotorov sa stanú generátory a v nich vzniknutá elektrina roztáča zotrvačník. Pre akceleráciu alebo manévre môže vodič túto mechanicky uschovanú energiu využiť na zvýšenie dynamiky. Zotrvačníkový generátor v ten okamih začne nahromadenú mechanickú energiu premieňať na 120 kW elektrickej energie, ktorá poháňa predné kolesá. Dodatočná porcia sily je k dispozícii vždy po dobu 6 až 8 sekúnd pre každý cyklus.
Kinetická energia, ktorá bola v minulosti stratená vo forme tepla v brzdovej sústave, je teraz veľmi účinne používať ako doplnkový zdroj sily. Záleží na aktuálnych podmienkach na trati, ale dodatočný výkon nemusí byť použitý len na zvýšenie dynamiky, ale aj pre úsporu paliva. Zvýšenie efektívnosti umožní podľa potreby upravovať výkonnosť celého vozidla. V niektorých prípadoch možno napríklad zmenšiť objem a hmotnosť palivovej nádrže alebo menej často zachádzať do boxov pre palivo.
Po svojej premiére na ženevskom autosalóne bude 911 GT3 R Hybrid testované vo vytrvalostných pretekoch na Nürburgringu. Vrcholom tohto testovacieho programu bude závod 24 hodín na Severnej slučke (Nordschleife) okruhu Nürburgring, ktorý sa koná 15. a 16. mája 2010. Cieľom účasti na tomto slávnom závode však nebude víťazstvo, ale predovšetkým testovanie tejto pokrokovej technológie v reálnom závodnom prostredí, ktoré pomôže s vývojom hybridných systémov pre budúce sériové vozidlá.
911 GT3 R Hybrid je ďalším príkladom prístupu Inteligentná dynamika spoločnosti Porsche, ktorý je aplikovaný na každom aute tejto značky. Ide o spojenie väčšej dynamiky s nižšou spotrebou paliva a menšou produkciou emisií – a to ako na okruhu, tak na ceste.
zdroj: Porsche.cz