Pohon všetkých kolies pre Mercedes CLA27. December 2012
V roku 2013 sa začnú dodávať (tiež na Slovensko) modely novej triedy CLA (vrátane CLA 45 AMG) značky Mercedes-Benz. Dostanú turbomotory (až do 155 kW, 211 k; cez 400 Nm), avantgardný dizajn, športové podvozky a početné asistenčné jazdné systémy (aj zdokonalený COLLISION PREVENTION ASSIST). K dispozícii pre ne bude aj úplne novo vyvinutý, pri značkách s hviezdou už piaty variant, pohonu všetkých kolies 4MATIC.
Stály pohon 4MATIC pre kompaktné CLA, s plne variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravami, je odvodený z architektúry pohonu predných kolies s naprieč uloženým motorom. Dostal inovatívny výstup k zadnej náprave, priamo integrovaný v automatickej dvojspojkovej prevodovke 7G-DCT a rozvodovku zadnej nápravy s integrovanou, elektrohydraulicky riadenou lamelovou spojkou.
Prenos výkonu k zadnej náprave pri novom pohone zabezpečuje kompaktná jednotka Power Take-off Unit (PTU). Je plne integrovaná do hlavného rozvodu (ten ju zásobuje i olejom). Tým sa pri PTU až o štvrtinu znižuje hmotnosť (oproti bežným pohonom 4×4, ktoré majú tento komponent samostatne) a dosahuje dobrá účinnosť (tiež vďaka ložiskám s minimálnym trením). Variabilné rozdelenie krútiaceho momentu zabezpečuje elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka, integrovaná do rozvodovky zadnej nápravy. Ak je lamelová spojka úplne odpojená, poháňa takmer výlučne prednú nápravu vozidla. Pri uzavretí funguje aj zadná. Hnacie momenty sa pritom v závislosti od situácie medzi oboma nápravami variabilne presúvajú. Systémový tlak na aktiváciu zadnej nápravy počas milisekúnd vytvára rotačné čerpadlo, integrované do rozvodovky zadnej nápravy. Čerpadlo sa automaticky aktivuje už pri malých rozdieloch otáčok medzi prednou a zadnou nápravou. Reguláciu tlaku zabezpečuje proporcionálny ventil, riadený systémom ESP®. Pohon 4MATIC sa pritom aktivuje, obrazne povedané: tak často, ako je to potrebné a tak zriedkavo, ako je to možné. Pri hroziacej nedotáčavosti alebo pretáčavosti v záťaži pohon 4MATIC hnací moment najprv rozdelí tak, aby sa vozidlo stabilizovalo. Pokiaľ to nestačí, zasiahnu adaptívne regulačné systémy ESP® alebo 4ETS a udržia vozidlo v kurze.
Dvojspojková prevodovka 7G-DCT umožňuje rozdelenia krútiaceho momentu prednastaviť. Program ECO zadnú nápravu aktivuje menej. Znamená to plynulejšie ovládanie vozidla a ekonomickejšiu jazdu pri nižších otáčkach. Režimy ŠPORT alebo MANUÁL časy aktivácie skracujú. Pre dynamicko-športový spôsob jazdy privádzajú k zadnej náprave viac hnacieho momentu. Pri verziách AMG sa riadenie pohonu 4MATIC adaptuje na trojstupňové ESP®.













