Novinky

Najlepšie motory BMW nikam neodchádzajú22. Júl 2025

Ak si kúpite moderné výkonné, luxusné, športové auto BMW, chcete jednu z dvoch vecí: preplňovaný radový ševalec alebo výkonný motor V8. V ére znižovania a elektrifikácie, s prísnejšími emisnými predpismi na celom svete, však nie je ľahké udržať tieto výkonné motory pri živote – ako to dokázali iné automobilky.

Ale aj s novým radom elektrických vozidiel na ceste BMW sľubuje, že udrží svoje charakteristické benzínové motory nažive pre svoje budúce luxusné, športové autá.

V rozhovore s Autocar na Festivale rýchlosti v Goodwoode generálny riaditeľ BMW M Frank van Meel potvrdil, že radové šesťvalce BMW a motory V8 prežijú zavedenie prísnejších emisných predpisov Euro 7. Ešte lepšie je, že tieto dva motory budú žiť bez výrazných zásahov do výkonu.

Van Meel vysvetlil, ako: “Za normálnych okolností, ak ste v situáciách s vysokým výkonom, ochladíte sa pomocou paliva. S EU7 je to nemožné, takže musíte nájsť rôzne spôsoby, ako sa vyhnúť nárastu teploty. Proces spaľovania sa musí zlepšiť, pokiaľ ide o hromadenie tepla a tiež chladenie, a to sú výzvy. Samozrejme, môžete [znížiť] výkon, aby ste sa vyhli tomuto zvýšeniu teploty, ale nechcete – tam sme začali. Nová rovnováha výkonu spočíva v tom, že jazdíme na lambde jedna, ale nechceme stratiť výkon.”

Pre BMW sú jeho radové šesťvalce a motory V8 stále nesmierne dôležité pre DNA značky – najmä pokiaľ ide o výkon. Súčasné luxusné, športové autá BMW M2, M3 a M4 používajú varianty 3.0-litrového radového šesťvalca BMW s dvojitým turbodúchadlom, zatiaľ čo M5 a XM spárujú tento charakteristický V8 s plug-in hybridným pohonom.

Van Meel neprezradil žiadne podrobnosti o tom, ako BMW prepracovalo tieto motory, aby vyhovovali novým pravidlám Euro 7, ale poznamenal, že spoločnosť urobila niekoľko “veľmi zaujímavých” vylepšení. Viac podrobností bude pravdepodobne odhalených neskôr.

Na otázku, či by BMW niekedy uvažovalo o zmenšení na menšie troj- a štvorvalcové motory pre svoje luxusné, športové autá BMW M, Van Meel odpovedal: “Nie… Šesťvalcový radový motor je naším dedičstvom a V8 má dlhú históriu v pretekaní, takže máme v úmysle pokračovať.”

Nie je to prvýkrát, čo BMW zopakovalo svoj záväzok voči spaľovacím motorom. Len minulý mesiac generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse povedal, že spaľovací motor je “základom” značky a že spoločnosť bude pracovať na tom, aby bol každý z jej motorov v súlade s novými pravidlami Euro 7, od základných trojvalcových jednotiek až po najvýkonnejšie V8.

zdroj: motor1.com


Po slabom predaji zruší Jaguar Land Rover 500 pracovných miest21. Júl 2025

Jaguar Land Rover bol v poslednej dobe často v správach. Spoločnosť zaznamenala svoj najväčší zisk za desaťročie už v máji, a to najmä vďaka úspechu Defendera. Čelil však aj kritike za zaobchádzanie s Jaguarom, ktorý nedávno prešiel kontroverzným rebrandingom a v súčasnosti nepredáva svoje luxusné, športové autá.

Teraz spoločnosť prepúšťa až 500 zamestnancov v Spojenom kráľovstve. JLR tvrdí, že ponúkne 1,5% svojej pracovnej sily “dobrovoľný balík prepustenia” oprávneným zamestnancom s očakávaním, že to neprijme viac ako 500 jednotlivcov. Britská automobilka tvrdí, že balík je zameraný na manažérske úlohy, ale nešpecifikovala, ktorých z jej zariadení alebo oddelení sa to týka.

“V rámci bežnej obchodnej praxe pravidelne ponúkame oprávneným zamestnancom možnosť opustiť JLR prostredníctvom obmedzených programov dobrovoľného prepúšťania,” povedal hovorca pre Autocar.

Prečo znižovanie pracovnej sily napriek veľmi úspešnému roku? Za pár mesiacov sa toho môže veľa zmeniť. Od konca fiškálneho roka JLR (31. marca 2025) prezident Donald Trump zaviedol clá vo výške 25% na všetky vozidlá vyrobené v zahraničí prichádzajúce do USA. Jaguar Land Rover okamžite zastavil dodávky do USA po zavedení ciel a len nedávno tam začal opäť prepravovať svoje luxusné, športové autá.

Nie je prekvapením, že spoločnosť čiastočne obvinila clá z 10,7% zníženia celosvetového predaja v minulom štvrťroku. Ďalším dôležitým faktorom je Jaguar, ktorý momentálne nevyrába žiadne svoje luxusné, športové autá. Pripravuje sa na plne elektrický rebranding, ktorý má byť uvedený na trh niekedy začiatkom roka 2026.

Dobrou správou je novo prerokovaná colná sadzba 10% pre Spojené kráľovstvo. To znamená, že luxusné, športové autá Range Rover, ktoré sa vyrábajú v Anglicku, nebudú po príchode do USA tak silne zdanené. Defendery, ktoré sa vyrábajú na Slovensku, však stále podliehajú plným 25% clám. Nie je to skvelé, pretože je to najobľúbenejší model spoločnosti.

zdroj: motor1.com


Elektrické Porsche Cayenne bude mať falošné zvuky motora V820. Júl 2025

Porsche nie je typom výrobcu, ktorý by sa pri vývoji budúcich luxusných, športových automobilov spoliehal na svoju minulosť. Porsche 911 môže vyzerať rovnako ako pred 62 rokmi, ale spoločnosť je zvyčajne veľmi perspektívna, pokiaľ ide o technológie. Preto je prekvapením, že pripravované elektrické Porsche Cayennebude používať falošné zvuky V8.

Britská publikácia Autocar potvrdila zahrnutie zvukov čerpaných z reproduktorov, o ktorých sa hovorí, že pochádzajú z “pravého motora Porsche V8″, počas jazdy v aute na Festivale rýchlosti v Goodwoode. Ide o posun v ideáloch od súčasných elektromobilov Porsche, Taycan a Macan, ktoré používajú svoje vlastné špeciálne vyvinuté zvuky, z ktorých ani jeden nám nepripomína spaľovacie motory.

Ak by sa dalo hádať, elektrické, luxusné, športové autá Porsche Cayenne budú pravdepodobne znieť podobne ako Dodge Charger Daytona, ktorý využíva syntetizované vrčanie V8, ktoré sa pri zrýchľovaní zvyšuje, akoby mal iba jeden prevodový stupeň. V praxi to nie je príjemné. To je však len predpoklad a veci sa môžu zmeniť skôr, ako sa auto v roku 2026 začne vyrábať.

Vývojový jazdec Porsche Lars Kern v roku 2024 potvrdil austrálskym médiám, že Porsche nebude pokračovať vo vývoji falošných prevodových stupňov v elektromobiloch spoločnosti, pričom povedal, že “elektrický motor je lepší ako spaľovací motor, takže sme si uvedomili, že nie je dôvod simulovať to, čo bolo v minulosti.”

Táto posledná časť nás núti pýtať sa, či Porsche začína meniť názor na to, ako pristupuje k elektromobilom. Ak sú na stole zvuky spaľovacieho motora, potom by mohli byť aj syntetické prevodovky.

zdroj: motor1.com


Nový Jaguar má byť o bujnosti a modernizme19. Júl 2025

Generálny riaditeľ spoločnosti Jaguar, Rawdon Glover, nedávno uviedol, že spoločnosť sa vyrovnala so skutočnosťou, že väčšina zákazníkov po znovuobjavení značky presunie svoje podnikanie inam. Odhaduje, že až 85 % kupujúcich sa nevráti, aby si kúpili luxusné, športové autá Jaguar Type 00, keď dorazia do výrobnej podoby koncom tohto roka. Prečo? Pretože spoločnosť vlastnená spoločnosťou Tata Motors prechádza úplnou transformáciou, ktorá uspokojí iné publikum.

Už je známe, že ceny vzrastú na šesťciferné územie, pretože spoločnosť sa zameriava na bohatších kupujúcich radikálne štylizovanými elektromobilmi. Teraz sa dozvedáme viac o tom, čo bude nový Jaguar predstavovať v elektrickej ére. Martin Limpert, globálny výkonný riaditeľ podznačky Range Rover v rámci toho istého automobilového konglomerátu, opísal Jaguar zajtrajška v rozhovore pre austrálsky časopis CarExpert: “Luxusné, športové autá Jaguar sú o bujnosti, modernizme, skutočne progresívnom… prostredie, kde máte progresívnych ľudí, umenie, modernú hudbu atď. Takže opäť sa rozprávam čiastočne s mladším publikom, modernistickejším a expresívnejšie orientovaným publikom.”

Keď Jaguar predstavil svoju novú identitu značky v novembri minulého roka, spomenul “bujarý modernizmus” a opísal ho ako “nápaditý, odvážny a umelecký v každom kontaktnom bode. Je to jedinečné a nebojácne.” Zatiaľ čo všeobecný dojem je, že zo starého Jaguaru zostane len málo, šéf dizajnu Gerry McGovern trvá na tom, že nový smer je o “návrate k hodnotám, ktoré ho kedysi robili tak obľúbeným, ale aby bol relevantný pre súčasné publikum. Vytvárame Jaguar pre budúcnosť a obnovujeme jeho postavenie značky, ktorá obohacuje životy našich klientov a komunity Jaguar.”

Z toho, čo sme doteraz videli, je nový smer výrazným odklonom od sloganu “Grace, Space, Pace”, ktorý debutoval v 60. rokoch. Ale je to preto, že Jaguar, ako sme ho poznali, je preč. Spaľovacie motory sú do značnej miery históriou spolu s desaťročiami trvajúcou ambíciou značky konkurovať BMW a jeho kolegom. Pokiaľ ide o to, kto kúpi Type 00, Glover povedal, že zákazníci sa nebudú zameriavať na pohonné ústrojenstvo. Ľudia, ktorí si môžu dovoliť minúť viac ako 100 000 dolárov na extravagantný grand tourer, zvyčajne “kupujú luxusné, športové autá pre svoj dizajn a interiér. Hnacie ústrojenstvo je asi 13. v zozname.”

Zatiaľ čo niektorí z nás sú stále ochotní dať Jaguaru šancu, iní sú skeptickí voči budúcnosti značky v tejto odvážnej novej ére. Medzitým ignorujte hluk o zastavení predaja, pretože výroba všetkých modelov okrem F-Pace sa skončila. Aj tento crossover je na ceste von. Typ 00 signalizuje obrat firmy o 180 stupňov, pričom SUV je pravdepodobne v pláne, ktoré bude konkurovať prvému elektromobilu Bentley.

zdroj: motor1.com


Zákazníci Pagani nemajú záujem o elektrický superšport18. Júl 2025

Pagani nemá problémy s predajom svojich luxusných, športových automobilov. S približne 50 vyrobenými kusmi každý rok sú kupujúci spokojní s tým, že čakajú extrémne dlho, kým si zaobstarajú svoje vlastné ručne vyrobené talianske superauto. Teda pokiaľ to nie je elektrické.

V rozhovore pre CarBuzz hovorca Pagani Sebastian Berridi odhalil minulé plány na plne elektrické výkonné luxusné, športové auto značky. Keď však spoločnosť ukázala túto myšlienku zákazníkom, dopyt bol absolútne nulový. Takže myšlienka bola zrušená.

“Keď sme pred ôsmimi rokmi začali s vývojom Utópie, venovali sme čas aj plne elektrickému modelu,” povedal Berridi pre CarBuzz. “Myšlienkou bolo uviesť na trh elektrickú Utópiu a spaľovaciu verziu. Nikdy sme neuvažovali o hybride, pretože sme verili, že je veľmi zložitý. Táto technológia nebola v tom období na vrchole.”

Napriek tomu, že Pagani investoval do vývoja elektrickej Utópie značnú sumu, nakoniec musel auto vyradiť zo svojej budúcej zostavy, jednoducho preto, že ho ľudia nechceli.

“Ukázali sme túto myšlienku našim predajcom a zákazníkom, ale nikto neprejavil záujem,” povedal Berridi. “Sme rodinná firma, takže sme museli opustiť batériové elektrické vozidlo. Je to škoda, pretože sme veľa investovali do výskumu a vývoja. Boli sme veľmi blízko k dodávateľom pre Mercedes-AMG. Boli na vrchole technológie. Museli sme to zrušiť. Musíme vytvoriť udržateľnú spoločnosť a nemôžeme ísť proti našim ekonomickým záujmom.”

Momentálne Pagani neplánuje odísť od motora V12, aspoň v blízkej budúcnosti. Je to vďaka AMG, vďaka ktorému bol motor životaschopný až do začiatku roku 2032 v USA.

“AMG homologovalo motor do roku 2030 v Európe a do roku 2032 v Kalifornii a sme presvedčení, že homologizácia bude predĺžená,” povedal Berridi pre CarBuzz. “Je to veľmi mätúce, pretože legislatíva sa veľmi mení. V12 je oslava; aby bolo možné homologizovať manuál s V12. Strojárstvo je mozgová oslava, ktorú zákazník potrebuje. Neexistujú žiadne plány na odchod [od V12].”

Pagani nie je vo svojom boji o predaj elektromobilov sám. Christian von Koenigsegg povedal pre Top Gear, že apetít po elektrických hyperautách je momentálne “extrémne nízky”. Mate Rimac priznal, že jeho spoločnosť stále nebola schopná vypredať všetkých 150 kusov Nevery, napriek tomu, že drží početné rekordy v zrýchlení a brzdení. Maserati nedávno zrušilo plány na výrobu plne elektrickej verzie MC20. Lamborghini odložilo uvedenie svojho prvého elektromobilu a tiež odložilo odhalenie plne elektrického Urusu. Dokonca aj údajne odložilo svoj druhý pripravovaný elektromobil kvôli “nulovému” dopytu.

zdroj: motor1.com


Porsche práve postavilo svoj miliónty Macan17. Júl 2025

Porsche trvalo 54 rokov, kým Porsche vyrobilo milión kusov modelu 911; pre Macana to trvalo len 12. Minulý týždeň Porsche vyrobilo svoj miliónty Macan, Frozen Blue Metallic Macan 4 Electric, ktorý dodalo zákazníkovi v Nemecku.

Porsche začalo vyrábať svoje luxusné, športové autá Porsche Macan vo svojom závode v nemeckom Lipsku koncom roka 2013 a dodávky sa začali o niekoľko mesiacov neskôr. Veľmi rýchlo sa stal najpredávanejším autom Porsche, len občas ho prekonal väčší Cayenne. Macan je tiež najrýchlejším Porsche, ktoré dosiahlo sedemcifernú hranicu, keďže Cayenne trvalo 18 rokov, kým sa dostal na milión kusov.

Pôvodný benzínový Macan sa stále vyrába na niektorých trhoch vrátane USA, pričom počas 11 rokov výroby prešiel dvoma faceliftmi. Nakoniec Porsche ukončí výrobu ICE Macan v prospech nového elektrického modelu, hoci spoločnosť nepotvrdila dátum, kedy sa tak stane. Macan Electric vstúpil do výroby minulý rok a už predstavuje 60% celosvetového predaja Macanu, aj keď je to pravdepodobne preto, že Porsche už nepredáva model ICE v EÚ.

Zatiaľ čo milión Macanov je nepochybne pôsobivý, je to tiež zábavná pripomienka, že Porsche je medzi etablovanými výrobcami automobilov pomerne malé. Spoločnosť je určite celosvetovo dobre známa, ale Toyota len minulý rok predala viac ako 10 miliónov áut po celom svete.

Aj keď je Porsche dôležité a ziskové, je to stále veľmi malý hráč z hľadiska celkového objemu. Zo všetkých luxusných, športových automobilov, ktoré kedy vyrobil za viac ako 75 rokov, je Macan koniec koncov len tretí, ktorý dosiahol jeden milión.

zdroj: motor1.com


Lamborghini naznačuje Temerario s pohonom zadných kolies16. Júl 2025

Lamborghini bolo roky o pohone všetkých kolies – bola to jediná vec, ktorá oddeľovala taliansku automobilku od jej hlavného rivala, Ferrari. Len príležitostne spoločnosť ponúkala pohon zadných kolies v limitovanej špeciálnej edícii.

Lamborghini však začalo prijímať pohon zadných kolies ku koncu jazdy Gallarda. Pre Huracan spoločnosť ponúkala zadný pohon v základných modeloch aj špeciáloch ako STO a Tecnica. Čoskoro by aj luxusné, športové autá Lamborghni Temerario mohli ísť v rovnakých šľapajach.

V rozhovore pre britský magazín Car na Festivale rýchlosti v Goodwoode technický riaditeľ Lamborghini Rouven Mohr naznačil Temerario s pohonom zadných kolies. “Nehovorím, že v budúcnosti nebudete môcť vidieť verziu pouličného auta s pohonom dvoch kolies a potom možno iný druh hybridizácie,” povedal.

V súčasnosti je Temerario ponúkané iba ako hybrid s pohonom všetkých kolies. Má stredne namontovaný twin-turbo motor V8 a elektromotor poháňajúci kolesá, s dvoma ďalšími motormi pre predné kolesá. Teoreticky sa zdá, že Lamborghini by mohlo vymazať predné motory a ponechať len V8 a jeden zadný elektromotor.

Takéto luxusné, športové auto by mohlo byť stále veľmi výkonné – samotný motor má výkon 789 koní a elektromotor je schopný dosiahnuť 147 koní. Vo svojej súčasnej iterácii s pohonom všetkých kolies má Temerario výkon 920 koní, pretože motor a elektromotory dosahujú maximálny výkon v rôznych bodoch.

Zdalo sa, že Mohr pre magazín Car naznačil, že hybridné Temerario so zadným pohonom nemusí potrebovať takú veľkú batériu ako 3,8-kilowatthodinová jednotka auta s pohonom všetkých kolies a že nemusí byť ani plug-in hybrid. “Tento [druh hybridu] je už dnes k dispozícii,” povedal s odkazom na hybridný systém aký ponúkajú luxusné, športové autá Porsche 911. Nazval to “super príkladom úplne iného hybridného prístupu”.

Hybridný systém 911 je však dosť odlišný od toho, čo môže robiť Lamborghini. Porsche používa spaľovací motor navrhnutý okolo elektrického turbodúchadla, zatiaľ čo nové Lamborghini V8 používa konvenčné turbodúchadlá.

Aj keď Mohr nič nepotvrdil, bolo by prekvapením, keby sme časom nevideli Temerario so zadným pohonom. Lamborghini má tendenciu udržiavať svoje modely vo výrobe po dlhú dobu a zavádza mnoho variantov, aby veci zostali svieže. Superautá s pohonom zadných kolies sú teraz tiež dobre zavedenou súčasťou jej podnikania a vyhliadka na ľahšie a jednoduchšie Temerario nás vzrušuje.

Nečakajte však, že uvidíte nehybridnú verziu. Lamborghini práve odhalilo pretekárske auto Temerario GT3, ktoré vymazáva hybridný systém, aby vyhovoval súčasným predpisom GT3, ale Mohr hovorí, že by “nevsadil” na nehybridné pouličné auto. To znamená, že túto možnosť úplne nevylučuje – ale realita súčasných emisných predpisov robí výrobu takéhoto auta nereálnou.

zdroj: motor1.com


Nový Mercedes‑Benz CLA Shooting Brake s technológiou EQ15. Júl 2025

Len niekoľko týždňov po premiére novej CLA predstavuje Mercedes-Benz druhý model celkom novej rodiny vozidiel. Nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz CLA Shooting Brake sú prvým elektrickým vozidlom Mercedes-Benz so zadnou časťou v štýle kombi. Model spája eleganciu, športové vlastnosti a inteligenciu CLA s dostatkom priestoru pre cestujúcich a batožinu, ako aj s vysokou variabilitou interiéru. Či už ide o veľký týždenný nákup, rodinnú dovolenku alebo víkendový výlet s priateľmi: ponúka priestor na všetko, čo potrebujete. Batožinový priestor má objem od 455 do 1 290 litrov. Ďalších 101 litrov poskytuje osvetlený batožinový priestor pod prednou kapotou (frunk). Bicykle možno vďaka pozdĺžnemu držiaku na strešný nosič, ktorý je súčasťou sériovej výbavy, bez problémov umiestniť na strechu. Maximálne zaťaženie je 75 kilogramov. A skútre či dve motorky možno pohodlne prepraviť na prívese. Zaťaženie (brzdeného) prívesu je 1 800 kilogramov. Dojazd až do 761 kilometrov (CLA 250+ Shooting Brake with EQ Technology: kombinovaná energetická spotreba: 12,7 – 15,2 kWh/100 km | kombinované emisie CO2: 0 g/km) podľa WLTP umožňuje vysokú praktickosť pri každodennom používaní a cestovaní. Nabitie na ďalších 310 kilometrov (WLTP) je vybavené za desať minút. Uvedenie na trh modelu CLA Shooting Brake s technológiou EQ sa začne v marci 2026 v Európe.

„S novým vozidlom Mercedes-Benz CLA Shooting Brake oslovíme všetkých, ktorí oceňujú dynamiku luxusného, športového auta, ale nechcú sa vzdať priestoru a flexibility v každodennom živote. Spája inteligentnú technológiu a efektívnosť, čím vytvára úplne nový jazdný zážitok. Pre našich zákazníkov to znamená viac priestoru pre individualitu, cestovanie a ich osobný životný štýl.“ Povedal Mathias Geisen, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, zodpovedný za predaj.

S modelom CLA Shooting Brake prenáša značka Mercedes-Benz spojenie športových proporcií štvordverového kupé s väčším batožinovým priestorom a veľkými zadnými výklopnými dverami do elektrickej éry. Táto koncepcia debutovala u značky Mercedes-Benz v roku 2012 vozidlom CLS Shooting Brake. V roku 2015 sa úspešne etablovala v segmente kompaktných vozidiel prvým modelom CLA Shooting Brake.

Nové luxusné, športové autá Mercedes-Benz CLA Shooting Brake sú až po stĺpik B identické s modelom CLA. Majú teda plochú kabínu, športový dizajn žraločieho nosa a jedinečný predný panel so 142 individuálne animovanými hviezdami LED so vzhľadom chrómu. Spolu s voliteľnými svetlometmi MULTIBEAM LED a svetelným pásom prispieva osvetlený panel so vzorom Mercedes-Benz k nezameniteľnej identite všetkých modelov novej rodiny vozidiel. Aj zadné svietidlá majú tvar hviezdy a sú spojené svetelným pásom.

Strecha vozidla CLA Shooting Brake je posunutá ďalej dozadu a mierne klesá. Jednodielna pevná presklená strecha plynulo prechádza od rámu čelného skla až po zadnú časť. Odtrhová hrana je zvnútra čierna a zvonka nalakovaná vo farbe karosérie. Vďaka tomu vzniká dojem, ako keby sa sklenená strecha tiahla až do zadného okna. To dodáva zadnej časti ďalšiu jedinečnú eleganciu.

Veľká panoramatická strecha nastavuje nový štandard v tomto segmente. Zabezpečuje neobyčajný pocit veľkorysého a otvoreného priestoru. Na ochranu pred priamym slnečným žiarením pozostáva z tepelnoizolačného vrstveného bezpečnostného skla s povrchovou úpravou odrážajúcou infračervené žiarenie a na vnútornej strane s povrchovou úpravou s nízkou priepustnosťou. Vďaka tomu sa v lete znižuje zahrievanie interiéru vozidla. V zime povrchová úprava s nízkou priepustnosťou znižuje tepelné straty odrážaním vnútorného tepla späť do priestoru. S hrúbkou 200 nanometrov je tenšia ako ľudský vlas, ktorý má priemer cca 50 000 nanometrov.

Voliteľne je v panoramatickej streche k dispozícii nová funkcia. Za 10 až 20 milisekúnd možno postupne zmeniť priehľadnosť skla. Cestujúci si môžu vybrať medzi priehľadným sklom pre jasný výhľad nahor a nepriehľadným pre väčšie súkromie. Nepriehľadné (mliečne) sklo nielen chráni pred zvedavými pohľadmi, ale pri priamom slnečnom žiarení ponúka aj vylepšenú ochranu proti oslneniu. Na ovládanie slúži zodpovedajúca ponuka v nastaveniach vozidla na centrálnom displeji.

Čerešničkou na torte je, že veľká panoramatická strecha je dokonca osvetlená. Prvýkrát je spojená s náladovým osvetlením a ponúka žiariacu hviezdnu oblohu. Do sklenenej plochy je integrovaných 158 hviezd. Sú podsvietené individuálne zvolenou farbou náladového osvetlenia. Svetlo je napájané spredu modulmi LED. Hviezdna obloha je cez deň takmer neviditeľná. Len v tme prekvapí jedinečným vizuálnym zážitkom, najmä cestujúcich na zadných sedadlách. Pozýva na oddych a uvoľnenie. Púta pozornosť aj zvonku. V kombinácii s novou svetelnou signatúrou v prednej aj zadnej časti zabezpečuje osvetlená sklenená strecha bezkonkurenčnú prezentáciu luxusného, športového auta Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.

Dlhšia strecha s mierne klesajúcou líniou poskytuje v druhom rade sedadiel viac priestoru okolo hlavy ako v modeli CLA (+26 milimetrov). Pohodlnejšie je aj nastupovanie do zadnej časti vďaka väčším výrezom dverí. V porovnaní so svojím predchodcom ponúka nové vozidlo CLA Shooting Brake vďaka vyššej línii strechy viac priestoru okolo hlavy na každom z piatich miest na sedenie. Pre cestujúcich na zadných sedadlách sa tento priestor zväčšil o 7 milimetrov. V prednom rade sedadiel je to 14 milimetrov. Priestor na nohy vpredu sa zväčšil o 11 milimetrov. Nové luxusné, športové autá Mercedes-Benz CLA Shooting Brake sú o 35 milimetrov dlhšie (4 723 milimetrov) a o 27 milimetrov vyššie (1 469 milimetrov) ako predchádzajúci model. Rázvor sa predĺžil o 61 milimetrov na 2 790 milimetrov.

Sedadlá možno v rámci sériovej výbavy sklopiť v pomere 40 : 20 : 40. Zväčší sa tak objem batožinového priestoru na 1 290 litrov. Spolu s predným batožinovým priestorom pod prednou kapotou (frunk) s objemom 101 litrov ponúka nové vozidlo CLA Shooting Brake viac ložného objemu ako jeho predchodca. Na pohodlné vykladanie a nakladanie sú prispôsobené už elektrické zadné výklopné dvere EASY-PACK, ktoré sú súčasťou sériovej výbavy. Voliteľne je k dispozícii aj KEYLESS‑GO s BEZDOTYKOVOU OBSLUHOU. Súčasťou sériovej výbavy je aj elegantne navrhnutý pozdĺžny držiak na strešný nosič. Na želanie je dostupný aj ťažné zariadenie. CLA Shooting Brake so zadným náhonom dokáže utiahnuť až 1 500 kilogramov a s náhonom na všetky kolesá až 1 800 kilogramov – pozoruhodná hmotnosť prívesu na elektrické vozidlo v tomto segmente.

Jedinečná architektúra interiéru je identická ako ponúkajú aj luxusné, športové autá Mercedes-Benz CLA. Svojím avantgardným štýlom ponúka v tejto kategórii vozidiel nový zážitok z luxusu. Medzi najzaujímavejšie prvky patrí športová, vysoko umiestnená stredová konzola rozdelená na dve úrovne, stredové diely obloženia dverí a superobrazovka MBUX. Sú navrhnuté tak, aby vyzerali, akoby sa vznášali v priestore. Vzniká tak pôsobivá ľahkosť, ktorá ešte viac umocňuje pocit z veľkorysého priestoru.

Atraktívna a všestranná ponuka farieb a materiálov zdôrazňuje nároky značky Mercedes-Benz na výnimočný dizajn a výraznú charakteristickú výbavu. Pre poťahy sedadiel je na výber imitácia kože ARTICO/látka, imitácia kože ARTICO a koža v rôznych farbách od klasickej čiernej cez slonovinovú béžovú až po bukovú hnedú. Ponuka ozdobných prvkov siaha od eloxovaného vzhľadu v antracitovej farbe cez kefovaný hliník alebo vyhotovenie výbrus so vzhľadom uhlíkových vlákien až po plochy z dreva alebo papiera. Portfólio exteriérových farieb ponúka širokú škálu jednovrstvových a metalických lakov. Patrí sem napríklad jednovrstvový lak vo farbe polárna biela, metalický lak vo farbe kozmická čierna, metalický lak MANUFAKTUR vo farbe patagónska červená, ako aj nový jednovrstvový lak vo farbe aquamintová a metalický lak vo farbe jasná modrá metalíza, ktoré boli vyvinuté špeciálne pre novú rodinu vozidiel.

Nový volant vozidla CLA Shooting Brake ponúka lepšiu ergonómiu a intuitívne ovládanie. Na základe mnohých želaní zákazníkov vrátila značka Mercedes‑Benz koncepciu ovládania s kolískovým ovládacím prvkom pre obmedzovač rýchlosti a systém DISTRONIC, ako aj valčekovým na nastavovanie hlasitosti. Kapacitné polia prepínačov sú dokonale integrované a ponúkajú dotykové taktilné pomôcky na lepšiu orientáciu.

Voliteľná superobrazovka MBUX sa rozprestiera po celej šírke interiéru. Za sklenenou plochou sa nachádza obrazovka pre vodiča s uhlopriečkou 26 centimetrov (10,25 palca) a centrálny displej s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov). Pre spolujazdca je k dispozícii voliteľná obrazovka s uhlopriečkou 35,6 centimetra (14 palcov) pre individuálnu zábavu. Neustále sa rozširujúce portfólio aplikácií zahŕňa napríklad platformy na streamovanie videa ako Disney+ alebo videohry s veľkým výberov AAA titulov prostredníctvom cloudového poskytovateľa hier Boosteroid. Najlepší herný zážitok vo vozidle môžu používatelia dosiahnuť prostredníctvom svojho herného ovládača s rozhraním Bluetooth alebo mobilného telefónu. Herný ovládač možno s displejom spolujazdca používať aj počas jazdy. V prípade centrálneho displeja ho možno použiť len vtedy, keď je vozidlo zaparkované. Na prevádzku všetkých troch obrazoviek sa využívajú najmodernejšie vysokovýkonné čipy a grafické spracovanie v reálnom čase herného endžinu Unity.

Vo variante výbavy bez obrazovky spolujazdca pokračuje v tejto oblasti vzhľad skla v podobe ozdobného prvku s grafickým vzorom hviezd. V závislosti od výbavy môže byť podsvietený. Ďalším doplnkom je projekčný displej (na želanie). Ponúka vodičovi vo vzdialenosti približne 2,8 metra pred vozidlom vznášajúci sa virtuálny obraz s uhlopriečkou 31 centimetrov (12,2 palca).

Nové luxusné, športové auto Merrcedes-Benz CLA Shooting Brake je druhým vozidlom, ktorého funkcie sú kompletne založené na operačnom systéme Mercedes-Benz (MB.OS). Tento systém je vybavený superpočítačom, ktorý je prepojený s inteligentným cloudom Mercedes-Benz. Umožňuje to pravidelné aktualizácie vzduchom4 – nielen systému zábavy, ale aj najdôležitejších funkcií vozidla vrátane asistenčných jazdných systémov. Vozidlo CLA Shooting Brake tak zostane ešte roky rovnako aktuálne ako úplne nové vozidlo.

MB.OS umožňuje úplne nový digitálny zážitok. Štvrtá generácia infotainmentu koncepcie používateľského zážitku Mercedes-Benz (MBUX) integruje umelú inteligenciu (UI) od spoločností Microsoft a Google. Nový virtuálny asistent MBUX je preto oveľa viac ako len zdokonalený hlasový asistent. Dokáže viesť komplexné viacdielne dialógy a disponuje krátkodobou pamäťou. Je teda schopný pokračovať v konverzácii aj po prestávke. Na základe funkcií vyhľadávania ChatGPT4o a Microsoft Bing spája zozbierané vedomosti z internetu. Vďaka Google Gemini dokáže dokonale odpovedať aj na otázky týkajúce sa cieľov navigácie. Počas aktívneho dialógu dokonca virtuálny asistent MBUX rozpoznáva emócie a dokáže na ne reagovať ako dobrý kamarát. Ako „živý“ avatar v podobe hviezdy Mercedes-Benz sa vždy nachádza na nulovej vrstve MBUX centrálneho displeja.

Nová koncepcia ovládania a zobrazovania MBUX je dokonale prispôsobená individuálnym preferenciám zákazníkov. Na zdokonalenej nulovej vrstve MBUX na centrálnom displeji sa zobrazujú najdôležitejšie informácie, návrhy a prvýkrát aj naposledy použité aplikácie4. V zobrazení aplikácií teraz možno aplikácie presúvať a zahrnúť do priečinkov s individuálnymi názvami.

Aj navádzanie po trase je jednoduchšie a intuitívnejšie ako kedykoľvek predtým. Nové prispôsobené navigačné riešenie je založené na kartografických dátach zo služby Google Maps. Kombinujú sa s informáciami z vozidla v reálnom čase. Navigácia s Elektrickou inteligenciou Mercedes-Benz na základe mnohých faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie. Automaticky upravuje nastavenia nabíjania vozidla a optimalizuje ich na rýchle nabíjanie pozdĺž trasy – vrátane kondicionovania vysokovoltového akumulátora tak, aby mal v správnom čase optimálnu teplotu na rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Ďalej systém poskytuje aj tipy na úsporu energie.

CLA Shooting Brake s pozoruhodne nízkou spotrebou a v tomto segmente úctyhodným dojazdom preukazuje svoje kvality v oblasti elektromobility. Najskôr budú na trh uvedené dva modely. CLA 250+ Shooting Brake with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 12,7 – 15,2 kWh/100 km | kombinované emisie CO2: 0 g/km) má výkon 200 kW a dojazd až do 761 kilometrov podľa WLTP. CLA 350 4MATIC Shooting Brake with EQ Technology a výkonom 260 kW (kombinovaná energetická spotreba: 13,2 – 15,7 kWh/100 km | kombinované emisie CO2: 0 g/km)6 sa ako vysokovýkonná verzia s dvomi motormi a náhonom na všetky kolesá nachádza v hornej časti modelovej palety. Má dojazd až do 730 kilometrov podľa WLTP7.

Novovyvinutý elektrický pohonný systém synchrónneho motora s permanentnými magnetmi (PSM) a dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave je navrhnutá na dosahovanie dynamických jazdných výkonov s vysokou efektivitou. Prvý prevodový stupeň umožňuje vynikajúce zrýchlenie od samého začiatku. Mercedes-Benz CLA 250+ Shooting Brake zrýchli z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 6,8 sekundy. Druhý prevodový stupeň je určený na prenos výkonu pri vysokých rýchlostiach. Zabezpečuje vynikajúci dojazd a komfort na dlhých trasách. Okrem toho je v plne elektrickom vozidle CLA Shooting Brake k dispozícii nový monoblokový brzdový systém. Optimalizuje rekuperáciu energie z brzdenia, a tým zvyšuje dojazd. Na zachovanie efektívnosti sa takmer všetky priebehy brzdenia vykonávajú kompletne prostredníctvom rekuperácie. Rekuperačný výkon dosahuje hodnotu až 200 kW.

Súčasťou luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz CLA 250+ Shooting Brake a CLA 350 4MATIC Shooting Brake je lítiovo-iónový akumulátor s využiteľnou kapacitou energie 85 kWh. Články obsahujú anódy, v ktorých je grafit zmiešaný s oxidom kremičitým. Zvyšuje sa tak energetická hustota. V kombinácii s touto novou generáciou akumulátorov môže 800-voltová architektúra výrazne skrátiť časy nabíjania. Napríklad CLA 250+ Shooting Brake možno nabiť na úroveň dojazdu až 310 kilometrov (WLTP) v priebehu desiatich minút. Zodpovedá to napríklad vzdialenosti medzi Ženevou a Milánom alebo medzi Berlínom a Hamburgom. Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom je možné až do výkonu 320 kW. Nabíjanie striedavým prúdom, napríklad z domácej nabíjacej skrinky, je možné až do 22 kW. Začiatkom budúceho roka sa modelová paleta rozšíri o ďalšie akumulátorové elektrické varianty.

Plne elektrické modely zohrávajú kľúčovú úlohu pri realizácii trvalo udržateľnej obchodnej stratégie značky Mercedes-Benz. Tempo tejto transformácie však určujú želania a potreby mobility zákazníkov v rôznych regiónoch sveta. Nové vozidlo CLA Shooting Brake bude začiatkom budúceho roka k dispozícii aj ako hybridné vozidlo so 48-voltovou technológiou a elektromotorom integrovaným v prevodovke.

Elektromotor, striedač a osemstupňová dvojspojková prevodovka (8F-eDCT) tvoria vysokointegrovaný celok. Elektromotor inteligentným spôsobom pomáha v celom rozsahu otáčok. Pri mestských rýchlostiach a keď potrebný výkon nepresahuje 20 kW, možno s hybridnými modelmi jazdiť čisto elektricky. Takzvané elektrické kĺzanie je možné do rýchlosti približne 100 km/h. Osobitná vlastnosť: motor dokáže rekuperovať na všetkých ôsmich stupňoch, a teda dokáže získať späť až 25 kW energie.

Nové vozidlo CLA Shooting Brake ponúka rozsiahlu a hodnotnú sériovú výbavu, ktorá je v tejto kategórii vozidiel výnimočná. Línia PROGRESSIVE je súčasťou sériovej výbavy. Do rozsahu výbavy okrem iných prvkov patria vysokovýkonné svetlomety s LED s adaptívnym asistentom diaľkového svetla, balík zrkadiel, multifunkčný kožený volant so športovým dizajnom, komfortné sedadlá v imitácii kože ARTICO/látka s vyhrievaním a bedrovou opierkou prispôsobiteľnou v štyroch smeroch, ako aj jednozónová automatická klimatizácia THERMATIC s výduchmi vzduchu aj pre druhý rad sedadiel. Fanúšikovia technológií sa môžu tešiť na selfie kameru a videokameru s rozpoznávaním tváre, ako aj na dve nabíjacie prípojky USB-C s výkonom 100 wattov v prednom aj zadnom rade sedadiel.

Aj batožinový priestor je optimálne vybavený zadnými výklopnými dvermi EASY-PACK, štyrmi upevňovacími okami, bočnou sieťou a 12-voltovou zásuvkou, ktorá sa napríklad ideálne hodí na pripojenie chladiaceho boxu na nadchádzajúci piknik. Súčasťou sériovej výbavy je aj úchytka detskej sedačky iSize, navigácia MBUX, služba Aktuálne informácie o premávke, päťmetrový nabíjací kábel s výkonom nabíjania až 22 kW a digitálna služba nabíjania MB.CHARGE Public. Táto služba ponúka prostredníctvom jedinej zmluvy prístup k jednej z najväčších nabíjacích sietí na svete. V nabíjacích parkoch Mercedes‑Benz patriacich spoločnosti si môžu zákazníci prostredníctvom služby MB.CHARGE Public dokonca vopred rezervovať nabíjací bod.

Na ďalšie individuálne prispôsobenie sú na výber dodatočné balíky výbavy, línia AMG Line, línia AMG Line Plus, ako aj množstvo individuálnych možností.

Nová modulárna architektúra Mercedes-Benz (MMA) je dôkazom inovatívnej sily značky Mercedes-Benz. Bola navrhnutá tak, aby bolo na jej základe možné flexibilne postavať všetky štyri modely novej rodiny vozidiel – s elektrickým pohonom aj so špičkovým hybridným spaľovacím motorom. Značne sa tak zmierni komplexnosť a dosiahnu sa výrazné škálové efekty. Modulárna architektúra ponúka maximálnu synergiu vďaka efektívnejším, jednoduchším a rýchlejším procesom, ako aj vysokému podielu rovnakých častí. Vďaka tomu sa využívanie zdrojov vo vývoji a výrobe zefektívňuje a zabezpečuje sa udržateľná ziskovosť. Po vozidlách CLA a CLA Shooting Brake budú nasledovať dve luxusné, športové autá kategórie SUV.


Predaj elektromobilov koncernu VW vzrástol o 47%14. Júl 2025

Viaceré značky v obrovskom automobilovom konglomeráte VW hlásia výrazný nárast predaja elektromobilov. Do júna vzrástli globálne dodávky čisto elektrických vozidiel o 47 % na 465 500 kusov. Tento boom zvýšil podiel elektromobilov na celkových dodávkach zo 7 % na 11 %.

Nie je to len jedna spoločnosť, ktorá ťahá predaj. Hlavná značka Volkswagen zaznamenala nárast predaja elektromobilov o 14,3 % na 192 600 kusov. Dodávky plne elektrických vozidiel značky ŠKODA vzrástli o 147,8 % na 73 000 kusov, zatiaľ čo značky SEAT a Cupra zaznamenali kombinovaný trojciferný skok o 105,3 % a dosiahli 37 600 elektromobilov. Predaj elektrických vozidiel Audi vzrástol o 32,3 % na 101 400 kusov a luxusné, športové autá Porsche vzrástli o 279 % na 34 200 kusov, čo bolo spôsobené silným dopytom po elektrickom Macane.

Volkswagen ID.4 a ID.5 boli do júna najpredávanejšími elektromobilmi skupiny s kombinovaným predajom 84 900 kusov. Nasledoval cenovo dostupnejší hatchback ID.3 so 60 700 kusmi. Luxusné, športové autá Audi Q4 E-Tron a jeho súrodenci Sportback dosiahli 44 600 predaných vozidiel.

Najlepšia časť pre VW? Jeho najdostupnejšie elektromobily ešte ani neboli uvedené na trh. V roku 2026 dorazí nový Volkswagen ID.2 s vyvolávacou cenou približne 25 000 EUR do Nemecka, v roku 2027 bude nasledovať ešte lacnejší ID.1 s cenou približne 20 000 EUR. Podľa obvyklej stratégie VW sa k zostave pripojí niekoľko derivátov s rôznymi odznakmi od sesterských značiek.

S cenovo dostupnejšími elektromobilmi na ceste a deviatou generáciou iba elektrického Golfu, ktorý má byť k dispozícii pred rokom 2030, vyzerá budúcnosť skupiny VW sľubne. Pomáha aj to, že pád Tesly pokračuje alarmujúcim tempom. To znamená, že konkurencia presahuje spoločnosť Elona Muska; Stellantis a Renault tiež rýchlo rozširujú svoju ponuku elektromobilov, aby sa pripravili na pravdepodobný zákaz nových áut so spaľovacím motorom v Európe od roku 2035. Čínski výrobcovia automobilov zvyšujú svoju prítomnosť v Európe aj mimo nej, čo sťažuje VW udržať si dynamiku predaja.

Silný výkon koncernu VW v oblasti elektromobilov v prvom polroku medzitým prispel k 1,3 % nárastu celkových dodávok a dosiahol 4,41 milióna vozidiel. Svoju úlohu zohrali aj plug-in hybridy, pričom predaj PHEV vzrástol o 41 % na 192 300 kusov. VW vylepšil svoj plug-in hybridný rad vylepšením batérií, ktoré teraz ponúkajú až 143 km elektrického dojazdu na vybraných modeloch.

Samotný predaj ďalších áut však nevyrieši všetko. VW agresívne znižuje náklady, vrátane zníženia počtu pracovných miest v Nemecku o viac ako 35 000 do roku 2030. Domáca výrobná kapacita sa zníži o 734 000 kusov, čiastočne presunom výroby Golfu do Mexika. Budúcnosť závodu v Osnabrücku je neistá po ukončení výroby modelu T-Roc Cabrio v polovici roka 2027. VW tiež ukončí výrobu automobilov v Drážďanoch do konca tohto roka. Toto je len niekoľko častí rozsiahleho reštrukturalizačného plánu načrtnutého koncom minulého roka.

Zatiaľ čo nárast predaja elektromobilov dáva VW určitý priestor na dýchanie, zdôrazňuje aj pretrvávajúci problém: ziskovosť. Spoločnosť nedávno priznala, že zarábanie skutočných peňazí na elektromobiloch zostáva náročné. VW, ktorý sa tento rok pôvodne zameriaval na nákladovú paritu s vozidlami so spaľovacím motorom, teraz tento míľnik posunul do roku 2026. Akonáhle prelomí kód nákladovej efektívnosti EV, jeho elektrická ofenzíva sa pravdepodobne ešte zrýchli. Medzitým rastie tlak na to, aby sa vyhli vysokým pokutám za emisie vozového parku EÚ, potenciálne v miliardách, takže ešte tvrdšie tlačiť na elektromobily je viac než len dobrý obchod. je to regulačná nevyhnutnosť.

zdroj: motor1.com


Maserati MCPura je nový názov faceliftu MC2013. Júl 2025

Luxusné, športové autá Maserati MC20 neurobili pre Maserati to, v čo spoločnosť dúfala. MC20, ktorý debutoval v roku 2020 ako vlajková loď oživeného Maserati, sa predával pomaly, pretože zvyšok značky bojoval. Napriek uznaniu kritikov MC20 nezožral establišment superáut. Pre rok 2026 Maserati vylepšilo MC20 a dalo mu nový názov Maserati MCPura.

MC je skratka pre Maserati Corse, pretekársky program značky, a “pura” znamená v taliančine “čistý”. Názov je možno odrazom toho, že na rozdiel od mnohých svojich konkurentov, ako sú napr. luxusné, športové autá Ferrari 296, Lamborghini Temerario, McLaren Artura, si MCPura zachovala veci zo starej školy. Žiadny hybridný systém.

Mechanicky je Maserati MCPura do značnej miery rovnaká ako MC20, len s niekoľkými zmenami detailov. To znamená vaňa z uhlíkových vlákien, twin-turbo motor V6 s výkonom 621 koní poháňajúci zadné kolesá a voliteľnú kabrioletovú verziu Cielo. Jedinými zmysluplnými rozdielmi medzi MC20 a MCPura sú nové nárazníky, vylepšená aerodynamika, nové farebné možnosti a viac Alcantary do interiéru.

Obzvlášť zaujímavý je motor. Tento 3.0-litrový motor je založený na Alfe Romeo V6 – ktorá je sama o sebe založená na dvojitom turbo motore V8 od Ferrari – jediným cestným autom s predkomorovým zapaľovaním. V podstate máte nad hlavnou komorou malú samostatnú spaľovaciu komoru s vlastnou zapaľovacou sviečkou, ktorá pomáha urýchliť spaľovanie. Špičkový výkon 621 koní prichádza pri pôsobivých 7 500 ot./min., zatiaľ čo vrchol krútiaceho momentu sa pohybuje medzi 3 000 a 5 500 ot./min. Prevodovka je rovnaká osemstupňová dvojspojková prevodovka Tremec, akú používa Chevrolet v Corvette.

Maserati spolupracovalo s technickým partnerom Dallara – najúspešnejším talianskym výrobcom pretekárskych áut – na zdokonalení aerodynamiky MCPura pri hľadaní lepšej účinnosti. Teraz je k dispozícii väčší voliteľný spojler, prístrojové dosky inšpirované GT2 Stradale a rôzne vylepšenia podvozku. Maserati tiež hovorí, že pracovalo na zlepšení aerodynamiky a tepelného manažmentu Ciela s otvorenou strechou, takže nedošlo k žiadnej strate výkonu.

Okrem nového obloženia interiéru Alcantara dostane kupé MCPura rovnaký voliteľný volant z uhlíkových vlákien ako GT2 Stradale so svetlami radenia. Obe tieto luxusné, športové autá dostávajú aktualizovaný informačno-zábavný systém s Performance Pages, ktorý poskytuje všetky druhy údajov o vozidle v reálnom čase na stredovej obrazovke. Inak je to rovnaká, decentná kabína z MC20.

Maserati udržuje produkciu MCPura pomerne obmedzenú. Napr. americký trh dostane 120 očíslovaných exemplárov pre modelový rok 2026, zatiaľ čo Kanada dostane len 10. To predstavuje približne tretinu celkovej produkcie MCPura pre modelový rok 2026. Knihy objednávok pre Maserati MCPura sa už otvorili a Maserati očakáva, že prvá výroba dorazí do konca roka 2025, pričom ceny budú oznámené približne vtedy.

Je zrejmé, že Maserati momentálne nie je v pozícii, aby so svojím superšportom urobilo veľké výkyvy, ale keďže konkurencia ide úplne hybridne, má tu jedinečnú ponuku. Otázkou zostáva, či to stačí. A ak nechcete čakať na MCPura, stále môžete nájsť niekoľko nových, skladových Maserati MC20 s výraznými zľavami.

zdroj: motor1.com