Novinky

Maserati by mohlo vrátiť manuálnu prevodovku30. Júl 2025

Budúcnosť Maserati je temnejšia ako kedykoľvek predtým. Predaj sa v roku 2024 zrútil a fámy o jeho blížiacom sa predaji jednoducho nekončia. Ak sa však spoločnosti podarí znovu získať podporu, už budúci rok by mohli prísť do predaja nové, luxusné, športové autá Maserati, dokonca s manuálnou prevodovkou.

O tomto novom superšporte je len málo podrobností, ale šéf inžinierstva Maserati Davide Danesin v rozhovore pre Autocar naznačil, že je možné, že takéto luxusné, športové auto by mohlo mať manuálnu prevodovku. Podľa Danesina stále existujú zákazníci, ktorí chcú “čisto mechanické autá” a nemajú záujem o elektrické vozidlá.

Maserati začiatkom tohto roka zrušilo elektrický MC20 kvôli slabému dopytu a nie je jedinou špičkovou automobilkou, ktorá prehodnocuje elektromobily. Niekoľko výrobcov automobilov sa opätovne zaviazalo k výrobe benzínových motorov, pretože dopyt po elektrických vozidlách na niektorých trhoch klesá. Dokonca aj Lamborghini by mohlo opustiť svoje elektrické GT kvôli hybridu.

“Tým, že robíme čisto mechanické auto, dáva zmysel mať mechanickú prevodovku s radiacou pákou,” povedal Danesin pre Autocar. “Tak prečo nie? Dokonale spĺňa značku. Dokonale spĺňa náš prístup a myslenie. Takže úprimne, myslím, že jedného dňa to urobíme.”

Maserati bude údajne založené na GranTurismo a bude používať 3,0-litrový motor Nettuno V6 značky s dvojitým turbodúchadlom. V novom MCPura produkuje 621 koní, ale pravdepodobne bude mať ešte väčší výkon, ak bude v limitovanom vozidle halo.

Limitované auto však nenapraví zúfalú finančnú situáciu spoločnosti. Minulý rok, pred odchodom zo spoločnosti, bývalý generálny riaditeľ Stellantis Carlos Tavares povedal, že konglomerát rozhodne o osude svojich 14 značiek už budúci rok, takže Maserati nemusí mať veľa času na to, aby dokázalo svoju hodnotu. Stellantis má však nového šéfa, takže veci sa v zákulisí pravdepodobne zmenili.

zdroj: motor1.com


Tesla hovorí, že nový Roadster bude posledným autom pre šoféra29. Júl 2025

Druhá generácia Tesla Roadster bola predstavená už v novembri 2017. Je o osem rokov viac a stále nebolo dodané ani jedno toto luxusné, športové auto. Napriek viacerým oneskoreniam nebol projekt elektrického športového auta opustený. Teraz je tu aktualizácia od Tesly a ako sa dalo očakávať, všetko je to humbuk.

Na podujatí X Takeover, ktoré sa konalo minulý víkend v Kalifornii, sa viceprezident spoločnosti Tesla pre inžinierstvo vozidiel podelil o niektoré pohľady na vývoj “nového” Roadstera. Lars Moravy vysvetlil, že s pokračujúcim úsilím spoločnosti o úplnú autonómiu sa Tesla zameriava na to, aby bol Roadster 2.0 “posledným najlepším autom vodiča” predtým, ako počítače prevezmú kontrolu. Predstavuje si budúcnosť, v ktorej sa “jazda na autách zmení na luxus” a dovtedy má tento športový elektromobil slúžiť nie nevyhnutne ako “labutia pieseň” pre ručne ovládané luxusné, športové autá, ale to najlepšie svojho druhu.

“V posledných rokoch sme strávili veľa času premýšľaním o tom, čo sme urobili, prečo sme to urobili a čo by urobilo úžasné a vzrušujúce auto posledného najlepšieho jazdca. Robíme to lepšie a lepšie a je to dokonca o niečo viac ako auto. Minulý týždeň sme Elonovi ukázali niekoľko skvelých ukážok a technológií, na ktorých sme pracovali, a bol trochu nadšený.”

Jedným z najnovších sľubov, ktoré dal hlavný šéf Tesly na svojej platforme X, je “najepickejšia ukážka do konca roka”. Ak dáme dve a dve dohromady, pravdepodobne sa to týka nového Roadstera, ale podrobnosti zostávajú nejasné. Moravy zopakoval Elonovo vyhlásenie a nazval ho “super cool demo” a “ohromujúcim”, bez toho, aby ponúkol ďalšie podrobnosti.

Štvormiestny elektromobil s odnímateľnou sklenenou strechou má údajne dojazd 1.000 km, pohon všetkých kolies a maximálnu rýchlosť presahujúcu 400 km/h. Tesla tvrdí, že štandardný Roadster zrýchli z 0 na 100 km/h za 1,9. Zrýchlenie je ale podľa Muskovho príspevku z minulého roka “najmenej zaujímavá časť”.

Pochádzame zo spoločnosti, ktorá kedysi tvrdila, že Roadster môže lietať, a preto zostávame opatrní. Koniec koncov, toto je len najnovšia kapitola v dlhoročnej ságe chválenia auta, ktoré si stále nemôžete kúpiť. Pamätáme si, ako Musk povedal: “Nikdy nebude iné takéto auto, ak by ste ho vôbec mohli nazvať autom.” Raz tvrdil, že možnosť SpaceX by umožnila Roadsteru dosiahnuť rýchlosť 100 km za hodinu z pokoja za menej ako sekundu pomocou “10 malých raketových trysiek hladko usporiadaných okolo auta”.

Nech je to akokoľvek, Moravy trvá na tom, že “Roadster je určite vo vývoji” a nazýva ho “super cool produktom”. Skontrolovali sme webovú stránku Tesla a stále si ju môžete objednať zložením plne vratnej zálohy 5 000 dolárov ešte dnes. V priebehu nasledujúcich 10 dní budete musieť zaplatiť ďalších 45 000 dolárov, aby ste si zabezpečili miesto na zostavenie. Za predpokladu, že sa cena nezmenila, luxusné, športové autá Tesla Roadster budú stáť od 200.000 do 250.000 dolárov, v závislosti od špecifikácií.

zdroj: motor1.com


Ďalší hyperšport Zenvo môže mať ešte lepší motor V1028. Júl 2025

Nové, luxusné, športové autá Aurora od spoločnosti Zenvo so štyrmi turbodúchadlami a motorom V12 čoskoro vyrazia na cestu. Minulý rok v Monterey bolo vidieť takmer sériovú karosériu a tento rok v Goodwoode spoločnosť spustila finálne prototypy svojho pripravovaného hyperauta do ikonického stúpania do vrchu.

To však nie je všetko, čo Zenvo plánovalo. Minulý rok dánsky výrobca superáut potvrdil pre Motor1, že pracuje na menšom “juniorskom hyperšporte”, ktoré by sedelo tesne pod Aurorou. Tento rok Zenvo zopakovalo tieto plány a povedalo Top Gearu, že na jeho menšom, luxusnom, športovom aute sa stále pracuje – a že bude mať veľmi jedinečný motor V10.

“Už pracujeme na verzii V10 pre naše juniorské hyperauto,” povedal predseda Jens Sverdrup pre Top Gear.

Podkapota V12 Aurory je “modulárny motor”, hovorí Sverdrup, čo znamená, že môže fungovať v 8, 10 a dokonca aj šesťvalcových konfiguráciách. Ešte lepšie je, že Sverdrup potvrdil, že motor “nemusí byť hybridný” ako väčšie luxusné, športové autá Zenvo Aurora. Hovorí: “Motor bol navrhnutý od prvého dňa s ohľadom na budúcnosť, takže môže byť prirodzene nasávaný, samozrejme môže v prípade potreby bežať aj ako nehybridný. Skutočným problémom sú však emisie. Myslím si, že bude ťažké splniť ďalší súbor požiadaviek bez prevádzky hybridného systému.”

Keď Zenvo minulý rok hovorilo s Motor1 v Monterey, spoločnosť uviedla, že rovnaký monokokový podvozok z Aurory bude použitý aj v tomto menšom hyperaute. “Monokok môžeme použiť na iné luxusné, športové autá,” poznamenal vedúci dizajnu Zenvo Christian Brandt.

Ale predtým, ako Zenvo vôbec premýšľa o tom, že dostane svoje Ďalšie hyperauto na cestu, sa spoločnosť zameriava na oživenie svätožiary Aurora. Hyperauto s výkonom 1 850 koní sa oficiálne začne vyrábať budúci rok, pričom je naplánovaných 50 exemplárov výbavy Tur zameranej na cestu, spolu s 50 exemplármi modelu Agil určených na trať.

Odhaduje sa, že luxusné, športové autá Zenvo Aurora pôjdu do predaja v základnej cene približne 2.5 milióna EUR.

zdroj: motor1.com


Clá stáli koncern VW 1.3 mld. EUR27. Júl 2025

Koncern Volkswagen oznámil svoje finančné výsledky za druhý štvrťrok a nie je to dobrá správa. Prevádzkové zisky od apríla do júna klesli o neuveriteľných 29,4%, pričom automobilka čelila zvýšenému tlaku nových ciel USA. Počas prvých šiestich mesiacov roka stáli spoločnosť 1,3 miliardy EUR.

Automobilový gigant čelí niekoľkým prekážkam okrem ciel, vrátane zvýšenej konkurencie v Číne a regulačnej neistoty, keď sa snaží znížiť náklady. Predaj luxusných, športových automobilov Porsche klesol v prvej polovici roka 2025 o 6,0%, zatiaľ čo predaj Audi klesol o 5,9% za rovnaké obdobie. Celkový predaj skupiny však vzrástol o 0,5% zo 4,34 na 4,36 milióna vozidiel.

Napriek stabilnému predaju sa skupina VW snaží zaviesť svoje opatrenia na zníženie nákladov, pretože predpokladá, že clá nie sú dočasné. Automobilka uviedla, že očakáva, že clo 27,5% zostane po zvyšok roka, čo zaťaží zisky spoločnosti. Arno Antlitz, finančný riaditeľ a prevádzkový riaditeľ skupiny VW, uviedol, že clá a náklady na reštrukturalizáciu mali “negatívny vplyv”.

Americký prezident Donald Trump pohrozil zvýšením ciel pre Európu na 30%, ale automobilka dúfa, že Európska únia a USA dosiahnu dohodu, ktorá by ich mohla znížiť na 10 až 15%. Trump nedávno uzavrel dohodu s Japonskom o znížení navrhovaného cla z 25 na 15%, takže nižšia sadzba pre Európu je možná.

zdroj: motor1.com


Prvý elektromobil Lamborghini by nakoniec mohol byť hybridom26. Júl 2025

Ešte v decembri Lamborghini oznámilo, že odloží svoj prvý elektromobil založený na koncepte Lanzador, ktorý bol prvýkrát predstavený v roku 2023. Luxusné, športové auto, ktoré malo byť pôvodne uvedené na trh v roku 2028, bolo posunuté späť na rok 2029 v dôsledku zmierňujúceho sa dopytu po špičkových elektromobiloch. Teraz počúvame od generálneho riaditeľa Stephana Winkelmanna, že auto nemusí byť vôbec elektromobilom.

“Doteraz sme prijali dve rozhodnutia založené na skutočnosti, že krivka akceptácie elektromobilov na celom svete a globálne, nielen v našom type segmentu, sa splošťuje, a to ešte viac platí pre našu kategóriu, t.j. luxusné, športové autá,” povedal Winkelmann pre austrálsku publikáciu CarExpert. ”Prvým rozhodnutím je, že náhrada za Lamborghini Urus bude opäť plug-in hybrid a že odložíme uvedenie štvrtého modelu,” povedal.

Okrem oneskorenia čisto elektrického modelu Lamborghini nedávno ustúpilo od plánov na výrobu elektrického SUV Urus novej generácie a namiesto toho uviedlo, že to bude teraz plug-in hybrid.

Na otázku, či by Lamborghini zvážilo plug-in pohonné ústrojenstvo pre sériový Lanzador, Winkelmann túto myšlienku neodmietol. “Musíme sa čoskoro rozhodnúť, či pôjdeme jedným alebo druhým smerom… je možné, že ide o plug-in hybrid, ale je to niečo, čo je stále veľmi otvorené,” povedal.

Tento postoj je silným odklonom od obdobia spred niekoľkých rokov, keď sa zdalo, že Lamborghini je odhodlané uviesť na trh elektromobil, ktorý by pridal do svojho portfólia sériovo vyrábaných vozidiel. Spoločnosť bola vytrvalá v hybridizácii svojej zostavy, najprv s vlajkovou loďou Revuelto, pred uvedením hybridu Urus SE. Tento rok bolo spustené Temerario, čím sa uzavrelo portfólio spoločnosti.

Pokiaľ ide o to, kedy dorazí elektrické, luxusné, športové auto Lamborghini, Winkelmann zdôrazňuje, že správne načasovanie je všetko: “Opäť sme povedali, že nemusíme byť na začiatku, ale musíme tam byť, keď sú ľudia pripravení kúpiť si tieto veci. A pre mňa je to prvoradé pre úspech spoločnosti, ako je tá naša. Sme technologicky riadená spoločnosť, ale pri určitých veciach sa musíte vždy pozrieť na emocionálnu stránku ľudí, ktorých obklopuje, a určite na druhého kupujúceho… pretože výkon nie je poháňaný len zrýchlením alebo maximálnou rýchlosťou, ale emóciami.”

Samozrejme, Lamborghini zostáva odhodlané používať spaľovacie motory tak dlho, ako to bude povolené. Spoločnosť sa plánuje spoliehať na riešenia, ako sú e-palivá, aby sa tak stalo.

“Ak prichádzajú udržateľné palivá, potom je to obrovská príležitosť na udržanie spaľovacích motorov,” povedal Winkelmann. “Okrem toho by určite mal byť titulok, že si ich necháme čo najdlhšie, aspoň pre dve naše luxusné, športové autá.”

zdroj: motor1.com


Porsche varuje zamestnancov, že obchodný model už nefunguje25. Júl 2025

Povedať, že automobilka Porsche zažila lepšie časy, by bolo slabé slovo. Globálne tržby v minulom roku klesli o 3%, keď clá ani neboli problémom. Dodávky pokračovali v poklese až do júna tohto roku a v porovnaní s prvými šiestimi mesiacmi roku 2024 klesli o 6%. Pred nami sú ešte ťažšie časy, o čom svedčí nedávne rozhodnutie znížiť náklady zrušením 1 900 pracovných miest do roku 2029.

Generálny riaditeľ Oliver Blume povedal zamestnancom, že v reakcii na klesajúci predaj v Číne a vyššie výdavky vyvolané clami Trumpovej administratívy sa plánujú ďalšie opatrenia na zníženie nákladov. V e-maile zamestnancom, ktorý videla agentúra Bloomberg, šéf Porsche pripustil, že “obchodný model, ktorý nám dobre slúžil mnoho desaťročí, už nefunguje vo svojej súčasnej podobe”.

Blume situáciu neprikrášľoval: “To všetko nás tvrdo zasahuje – tvrdšie ako mnohí iní výrobcovia automobilov.” Do konca roka zostava spoločnosti stratí dve luxusné, športové autá na benzín a získa elektrické SUV. Posledná súčasná generácia Boxster a Cayman zíde z montážnej linky v októbri, pričom elektrické náhrady dorazia najskôr v roku 2026. Plne elektrický Cayenne bude odhalený v najbližších mesiacoch.

Je príliš skoro povedať, či elektrický Cayenne pohne ručičkou, ale Porsche môže byť povzbudené silným štartom svojho menšieho elektrického crossoveru Porsche Macan. Na druhej strane, pôvodný elektromobil spoločnosti má problémy: predaj luxusných, športových automobilov Porsche Taycan v roku 2024 klesol o 49% a v prvej polovici roku 2025 klesol o ďalších 6%.

Najväčším trhom Porsche zostáva Severná Amerika, kde v minulom roku zaznamenalo jednopercentný nárast dodávok, po ktorom nasledoval 10% nárast v prvej polovici roka 2025. Tento trend však nemusí pokračovať ani v druhej polovici, pretože “trhové podmienky” viedli k ďalšiemu kolu zvyšovania cien. Niektoré luxusné, športové autá Porsche vzrástli až o 3,6%. To nemusí byť prekážkou pre kupujúcich 911, ktorí sú zvyknutí platiť najvyššie, ale ďalšie zvyšovanie cien by mohlo odradiť potenciálnych zákazníkov produktov orientovaných na objem, ako sú luxusné, športové autá Porsche Macan a Cayenne.

Zatiaľ čo Porsche sa v USA zatiaľ drží stabilne, v Číne čelí vážnym výzvam. Tržby sa v roku 2024 prepadli o 28% a do júna klesli o ďalších 28%. Porsche za prepadom vidí “náročné trhové podmienky”, pretože domáce značky pokračujú v uvádzaní cenovo dostupnejších a technologicky nabitých elektromobilov.

Či sa plánuje ďalšie znižovanie pracovných miest, zostáva nejasné, aj keď sa dá s istotou povedať, že ukončenie prvej generácie Macanu v roku 2026 nepomôže zvrátiť trend. Zvažuje sa nový benzínový crossover umiestnený pod Cayenne, ale aj v prípade schválenia dorazí až v roku 2030.

Pokiaľ ide o nadchádzajúce trojradové SUV, nebol uvedený pevný časový harmonogram uvedenia na trh, pravdepodobne kvôli slabšiemu dopytu po elektromobiloch, ako sa očakávalo. Na kompenzáciu pomalšieho predaja a zmenšujúceho sa portfólia spaľovacích motorov Porsche teraz zvažuje verzie modelov so spaľovacím motorom, ktoré boli pôvodne určené len na elektrický pohon. Cieľ, aby elektromobily tvorili 80% celkového predaja do roku 2030, bol oficiálne zrušený, pričom Blume pripustil, že cieľ “už nie je realistický”.

zdroj: motor1.com


Mercedes-Benz dá zákazníkom do auta Microsoft Teams24. Júl 2025

Automobilka Mercedes-Benz sa spojila s Microsoftom na novom balíku technológií v aute, ktoré sú navrhnuté tak, aby vašu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom ešte zhoršili.

Pripravovaný Mercedes-Benz CLA bude prvým luxusným, športovým autom Mercedes-Benz s Microsoft Intune zapečeným priamo do jeho MB. Operačný systém OS s generatívnym asistentom AI 365 Copilot a spomínaným Microsoft Teams s funkciou Enhanced Meetings.

Vďaka rozšíreným stretnutiam budú môcť vodiči skutočne streamovať svoje video na cestách (v krajinách, ktoré to umožňujú). Z bezpečnostných dôvodov nebudú môcť vidieť zdieľané obrazovky alebo snímky ostatných účastníkov a systém sa automaticky vypne hneď po skončení stretnutia.

Vodiči budú môcť vidieť nadchádzajúce stretnutia aj prostredníctvom novej funkcie kalendára. Rozšírený systém hlasového chatu vám medzitým umožní odpovedať na pracovné DM na cestách. Mercedes hovorí, že partnerstvo s Microsoftom premení vaše luxusné, športové auto na “tretí pracovný priestor” – termín, ktorý si mohli vymyslieť len tí najsvedomitejší dystopickí spisovatelia.

Prirodzene, za mnohé z týchto funkcií si budete musieť priplatiť v rámci zábavného balíka Plus, ktorý zahŕňa plný dátový paušál. Mercedes zatiaľ neuviedol ceny, ale nevieme si predstaviť, že to bude lacné.

Luxusné, športové autá Mercedes-Benz CLA budú prvým modelom Mercedesu s novým balíkom Microsoft a technológia sa spočiatku rozšíri na trhy ako USA a Európa a potom sa rozšíri do ďalších regiónov. Očakávame tiež, že celá zostava Mercedesu v určitom okamihu prijme túto technológiu.

zdroj: motor1.com


Lexus predal v USA celkove len 248 kusov hybridnej verzie LC23. Júl 2025

Lexus LC sa nedostáva uznania, ktoré si skutočne zaslúži. Dvojdverové luxusné, športové auto vyzerá skvele, má honosnú kabínu a v ére downsizingu obsahuje jeden z posledných zostávajúcich atmosférických motorov V8 na trhu. Jediné, čo mu chýba, je manuál.

Ale ani vtedy nebol krásny dvojdverový Lexus veľkým hitom. V roku 2024 spoločnosť predala celkovo len 1 464 exemplárov LC. Lexus predal 1 761 kusov LC rok predtým a 1 387 kusov rok predtým. Od svojho debutu v roku 2017 sa LC pohyboval na úrovni približne 1 500 kusov ročne, pričom rok 2021 bol jediným odľahlým; Lexus v tom roku predal 2 782 LC.

Celkovo Lexus predal iba 14 000 exemplárov LC (do prvej polovice roku 2025), odkedy sa cestovné auto začalo predávať takmer pred ôsmimi rokmi. To vysvetľuje, prečo môže byť čoskoro ukončené, a to aj s nedávnou aktualizáciou pre modelový rok 2026.

Ešte hlbšie skúmanie týchto čísel odhaľuje ďalšie usvedčujúce číslo: 248.
Po odchode z ponuky začiatkom tohto týždňa Lexus potvrdil, že spoločnosť počas celej životnosti vozidla predala v USA iba 248 hybridov LC. To zahŕňa predaje za tento rok, v ktorom Lexus predal len 7 hybridných, luxusných, športových automobilov Lexus LC.

Pre také inak krásne luxusné, športové auto je škoda vidieť také nízke čísla predaja. To znamená, že dáva zmysel, prečo bol LC Hybrid ukončený pre rok 2026.

Lexus LC Hybrid debutoval v roku 2016 a začal sa predávať v USA spolu s modelom V8 od roku 2018. Bohužiaľ, Lexus vymenil 5.0-litrový V8 čistého benzínu LC za 3.5-litrový V6 s dvoma elektromotormi, čím znížil výkon zo 471 koní v modeli V8 na 345 koní v hybride. Používal tiež zastaranú štvorstupňovú automatickú prevodovku.

Našťastie kupujúci stále môžu dostať do rúk V8 LC pre rok 2026. Lexus nedávno predstavil novú sériu Inspiration s dvoma novými exkluzívnymi farbami laku. Je obmedzený len na 200 kusov pre kupé a 350 kusov pre kabriolet.

zdroj: motor1.com


Najlepšie motory BMW nikam neodchádzajú22. Júl 2025

Ak si kúpite moderné výkonné, luxusné, športové auto BMW, chcete jednu z dvoch vecí: preplňovaný radový ševalec alebo výkonný motor V8. V ére znižovania a elektrifikácie, s prísnejšími emisnými predpismi na celom svete, však nie je ľahké udržať tieto výkonné motory pri živote – ako to dokázali iné automobilky.

Ale aj s novým radom elektrických vozidiel na ceste BMW sľubuje, že udrží svoje charakteristické benzínové motory nažive pre svoje budúce luxusné, športové autá.

V rozhovore s Autocar na Festivale rýchlosti v Goodwoode generálny riaditeľ BMW M Frank van Meel potvrdil, že radové šesťvalce BMW a motory V8 prežijú zavedenie prísnejších emisných predpisov Euro 7. Ešte lepšie je, že tieto dva motory budú žiť bez výrazných zásahov do výkonu.

Van Meel vysvetlil, ako: “Za normálnych okolností, ak ste v situáciách s vysokým výkonom, ochladíte sa pomocou paliva. S EU7 je to nemožné, takže musíte nájsť rôzne spôsoby, ako sa vyhnúť nárastu teploty. Proces spaľovania sa musí zlepšiť, pokiaľ ide o hromadenie tepla a tiež chladenie, a to sú výzvy. Samozrejme, môžete [znížiť] výkon, aby ste sa vyhli tomuto zvýšeniu teploty, ale nechcete – tam sme začali. Nová rovnováha výkonu spočíva v tom, že jazdíme na lambde jedna, ale nechceme stratiť výkon.”

Pre BMW sú jeho radové šesťvalce a motory V8 stále nesmierne dôležité pre DNA značky – najmä pokiaľ ide o výkon. Súčasné luxusné, športové autá BMW M2, M3 a M4 používajú varianty 3.0-litrového radového šesťvalca BMW s dvojitým turbodúchadlom, zatiaľ čo M5 a XM spárujú tento charakteristický V8 s plug-in hybridným pohonom.

Van Meel neprezradil žiadne podrobnosti o tom, ako BMW prepracovalo tieto motory, aby vyhovovali novým pravidlám Euro 7, ale poznamenal, že spoločnosť urobila niekoľko “veľmi zaujímavých” vylepšení. Viac podrobností bude pravdepodobne odhalených neskôr.

Na otázku, či by BMW niekedy uvažovalo o zmenšení na menšie troj- a štvorvalcové motory pre svoje luxusné, športové autá BMW M, Van Meel odpovedal: “Nie… Šesťvalcový radový motor je naším dedičstvom a V8 má dlhú históriu v pretekaní, takže máme v úmysle pokračovať.”

Nie je to prvýkrát, čo BMW zopakovalo svoj záväzok voči spaľovacím motorom. Len minulý mesiac generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse povedal, že spaľovací motor je “základom” značky a že spoločnosť bude pracovať na tom, aby bol každý z jej motorov v súlade s novými pravidlami Euro 7, od základných trojvalcových jednotiek až po najvýkonnejšie V8.

zdroj: motor1.com


Po slabom predaji zruší Jaguar Land Rover 500 pracovných miest21. Júl 2025

Jaguar Land Rover bol v poslednej dobe často v správach. Spoločnosť zaznamenala svoj najväčší zisk za desaťročie už v máji, a to najmä vďaka úspechu Defendera. Čelil však aj kritike za zaobchádzanie s Jaguarom, ktorý nedávno prešiel kontroverzným rebrandingom a v súčasnosti nepredáva svoje luxusné, športové autá.

Teraz spoločnosť prepúšťa až 500 zamestnancov v Spojenom kráľovstve. JLR tvrdí, že ponúkne 1,5% svojej pracovnej sily “dobrovoľný balík prepustenia” oprávneným zamestnancom s očakávaním, že to neprijme viac ako 500 jednotlivcov. Britská automobilka tvrdí, že balík je zameraný na manažérske úlohy, ale nešpecifikovala, ktorých z jej zariadení alebo oddelení sa to týka.

“V rámci bežnej obchodnej praxe pravidelne ponúkame oprávneným zamestnancom možnosť opustiť JLR prostredníctvom obmedzených programov dobrovoľného prepúšťania,” povedal hovorca pre Autocar.

Prečo znižovanie pracovnej sily napriek veľmi úspešnému roku? Za pár mesiacov sa toho môže veľa zmeniť. Od konca fiškálneho roka JLR (31. marca 2025) prezident Donald Trump zaviedol clá vo výške 25% na všetky vozidlá vyrobené v zahraničí prichádzajúce do USA. Jaguar Land Rover okamžite zastavil dodávky do USA po zavedení ciel a len nedávno tam začal opäť prepravovať svoje luxusné, športové autá.

Nie je prekvapením, že spoločnosť čiastočne obvinila clá z 10,7% zníženia celosvetového predaja v minulom štvrťroku. Ďalším dôležitým faktorom je Jaguar, ktorý momentálne nevyrába žiadne svoje luxusné, športové autá. Pripravuje sa na plne elektrický rebranding, ktorý má byť uvedený na trh niekedy začiatkom roka 2026.

Dobrou správou je novo prerokovaná colná sadzba 10% pre Spojené kráľovstvo. To znamená, že luxusné, športové autá Range Rover, ktoré sa vyrábajú v Anglicku, nebudú po príchode do USA tak silne zdanené. Defendery, ktoré sa vyrábajú na Slovensku, však stále podliehajú plným 25% clám. Nie je to skvelé, pretože je to najobľúbenejší model spoločnosti.

zdroj: motor1.com