Nový motor Audi 4.0 TFSI pre modely S3. Október 2011
Audi rozširuje paletu svojich motorov o nový vysokovýkonný zážihový osemvalec. Jednotka 4.0 TFSI nájde uplatnenie v modeloch S6, S6 Avant, S7 Sportback a S8, v ktorých na základe mierne odlišného vyladenie poskytuje najvyššie výkony v rozpätí od 309 kW (420 k) do 382 kW (520 k) a maximálny krútiaci moment až 650 Nm Nový motor V8 je technicky vyspelým agregátom, ktorý prináša celý rad inovatívnych riešení.
Motor 4.0 TFSI je najmladším členom veľkej rodiny vidlicových motorov Audi, s ktorou zdieľa všetky charakteristické rysy. Rady valcov zvierajú uhol 90 °, reťazový pohon vedľajších agregátov a štyroch vačkových hriadeľov v hlave valcov je umiestnený priestorovo úsporne na zadnej strane motora a blok valcov je vyrobený zo zliatiny hliníka a horčíka. Osemvalec je veľmi ľahký a mimoriadne kompaktná konštrukcia skrátila jeho dĺžku na 497 mm.
Palivo je vstrekované priamo do valcov sústavou Audi FSI. Nastaviteľné klapky v sacích kanáloch uvádzajú vzduch prúdiaci do valcov do otáčavého pohybu, ktorý zlepšuje spaľovanie. Ako takmer všetky motory značky je aj nový motor 4.0 TFSI postavený na princípe downsizingu, ktorý nahrádza veľký zdvihový objem preplňovaním. Nasávaný vzduch je pre každý rad valcov stláčaný jedným turbodúchadlom. Tzv. technika "twin-scroll", u ktorej sú výfukové plyny privádzané k turbínovému kolesu vysokou rýchlosťou prostredníctvom dvoch oddelených kanálov, umožňuje extrémne rýchly nárast krútiaceho momentu už mierne nad voľnobežnými otáčkami.
Obe turbodúchadlá sú vrátane chladiča stlačovaného vzduchu uložená medzi oboma radmi valcov. Tým sa nový motor líši od konvenčného riešenie, u ktorého sa turbodúchadla nachádzajú mimo motora vedľa kľukovej skrine. V dôsledku toho prepracovali inžinieri Audi konštrukciu hláv valcov. Strana výfuku je teraz na vnútornej strane, strana sania na vonkajšej strane. Toto usporiadanie znamená kompaktnejšie rozmery a krátke dráhy prúdenia plynov s minimálnymi stratami. Výsledkom sú spontánne reakcie motora 4.0 TFSI na pohyby pedála plynu. Náročná izolácia horúcich dielov, najmä zberného výfukového potrubia, udržuje v priestore medzi oboma radmi valcov stabilnú teplotu.
Ďalšou inováciou značky Audi je systém vypínania valcov, ktorý v oblasti nízkych až stredných otáčok a zaťaženia vypína v oboch radoch motora V8 vždy dva valce, čo výrazne znižuje spotrebu paliva. Vďaka širokej škále inovatívnych opatrení zostáva aj v týchto fázach zachovaná vysoká úroveň kultivovanosti behu motora s minimom vibrácií a hluku. Vyradenie valcov z činnosti je prakticky nepostrehnuteľné. Vypínanie valcov umožňuje zdokonalený systém Audi Valvelift system, ktorý uzatvára sacie a výfukové ventily príslušných valcov.
Motor 4.0 TFSI využíva všetky technológie z modulárnej platformy Audi pre zvyšovanie účinnosti, ktoré siahajú od znižovania trenia cez systém Start-Stop a rekuperačný systém až po inovatívne riadenie chladiacej sústavy. Počas zahrievacej fázy motora zostáva vodné čerpadlo vypnuté, aby motorový olej dosiahol rýchlo svoju prevádzkovú teplotu. Novo riadené olejové čerpadlo mení tlak oleja v dvoch stupňoch a chladenie dna piestov rozstrekovaným olejom je elektronicky riadené na základe prevádzkových parametrov.
Nový motor 4.0 TFSI zaisťuje suverénny pohon všetkých veľkých modelov S a dokazuje pritom svoj veľký potenciál pre znižovanie spotreby paliva.
zdroj: audi.cz