Nový kráľ ciest i neciest: GLK5. Máj 2008

Kompaktné SUV Mercedes-Benz novej triedy GLK – piatej medzi vozidlami vhodnými tiež do terénu a sedemnástej z aktuálnej palety vozidiel tejto značky – sa začne aj na Slovensko dodávať už v októbri tohto roku.

Mercedes GLK (dĺžka 4 528 mm, šírka 1 840 mm, výška 1 689 mm, svetlá výška cca 201 mm, nájazdové uhly do: vpredu 23 a vzadu 25 stupňov, rázvor 2 755 mm) svojim vzhľadom ťaží z využitia hranatého dizajnu neopakovateľnej ikony – terénneho Mercedesu G. A to v symbióze s uplatnením prvkov najmodernejších osobných vozidiel značky s trojcípou hviezdou. Atraktivita využitia GLK spočíva najmä v zjednotení doteraz úplne protikladných vlastností: jeho podvozok s flexibilným nastavovaním tlmiacej sily Agility Control snúbi vysokú dynamiku a bezpečnosť jazdy s jazdným komfortom.
Moderný, variabilný systém pohonu všetkých kolies 4MATIC (základné rozdelenie krútiaceho momentu 45 % predná a 55% zadná náprava) v súčinnosti s elektronickými regulačnými systémami zasa spája perfektné cestné výkony s vyváženými terénnymi vlastnosťami.

„GLK kompletizuje našu mimoriadne úspešnú rodinu SUV a atribúty typické pre Mercedes ako je kultúra jazdy, dynamika a bezpečnosť prenáša do kompaktného formátu. Latka v tomto trhovom segmente sa tak posunula výrazne vyššie“, charakterizuje novú triedu predseda predstavenstva spoločnosti Daimler Dr. Dieter Zetsche, ktorý sa ešte ako vývojár sám podieľal na vzniku legendárneho Mercedesu triedy G.

Suverénnu jazdu novému kráľovi ciest garantujú štyri rovnako výkonné ako hospodárne a ekologické štvorvalcové a šesťvalcové agregáty. Pôsobivé výkony pri súčasnom znížení spotreby a emisii poskytujú oba dieselové motory. Nový štvorvalec v GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY 2,2 l (125 kW/170 k) 400 Nm od 1 400 do 2 800 ot./min dosahuje rýchlosť 205 km/h; z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,8 s a 100 km odjazdí s priemernou spotrebou 6,9 l motorovej nafty, pričom už dnes spĺňa emisnú normu EU5. V6 agregát v GLK 320 CDI (165 kW/224 k) 540 Nm, maximálna rýchlosť 220 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 7,5 s spotrebuje iba 7,9 l. Oba benzínové V6 modely GLK 280 a GLK 350 (170 kW/231 k, respektíve 200 kW/272 k) vynikajú jazdnými výkonmi a primeranou spotrebou: 10,2 respektíve 10,4 l na sto km. I športovú jazdu umožňuje V6 3,5 l v GLK 350 4MATIC vďaka maximálnej rýchlosti 230 km/h a zrýchleniu z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Uvedené priaznivé výsledky prináša perfektná kombinácia v novom vozidle týchto najmodernejších motorov so sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-TRONIC, hnacím reťazcom s nízkym trením (i vďaka pozdĺžne umiestnenému motoru) ako aj porovnateľne nízka celková hmotnosť, napríklad pri GLK 280: 1 830 kg a tiež na daný typ karosérie dobrá aerodynamika – koeficient cW = 0,35.

Interiér prichádzajúcej triedy GLK korešponduje s výrazným dizajnom karosérie a imponuje hodnotnými materiálmi, či ergonomickou, prehľadnou koncepciou prístrojovej dosky. Atraktívne balíky výbavy a ich vynikajúca úroveň ďalej odlišujú GLK od masy kompaktných SUV. Ako novinka je možná tiež inštalácia asistenta zjazdu strmých svahov DSR v rámci technického balíku off-road.
  

GLK zároveň ponúka nielen príznačný bezhlučný chod ale aj technické vymoženosti vyhradené vyšším triedam. Vrátane predvídavej bezpečnostnej koncepcie PRE-SAFE, inteligentného osvetlenia ILS (v oboch prípadoch ide o prvé využitie v segmente kompaktných SUV), intuitívne ovládaného centra informácií a zábavy COMAND APS, ako aj dvoj a na želanie trojzónovej automatickej klimatizácie THERMOTRONIC (uplatnená je tiež vôbec prvý krát v tomto segmente).

Cestujúcich chráni obsiahla bezpečnostná koncepcia, ktorej základ tvorí vysoko stabilná kabína a deformačné zóny na absorbovanie energie v prednej a zadnej časti. Zvláštnosťou sú tvarovo upravené a zmäkčené nárazové zóny pre zvýšenú ochranu chodcov a bicyklistov pred nárazom. To môže naznačovať, že nové GLK sa chystá tiež ašpirovať na najvyšší počet hviezdičiek v hodnotení Euro-NCAP.

Ochranný program už v sériovej výbave zahŕňa všetky bežné bezpečnostné systémy a okrem iného tiež adaptívne dvojstupňové predné a bočné airbagy, opierky hlavy reagujúce na náraz pre vodiča a spolujazdca i kolenný airbag pre vodiča.

GLK sa vyrába výlučne v závode Mercedes-Benz v Brémach.