Nový bezpečnostný systém pre budúci Mercedes A a B31. Marec 2011

Nehody v dôsledku nájazdu zozadu majú v súčasnosti v Nemecku na svedomí ešte asi 22 percent všetkých nehôd so zranenými alebo mŕtvymi, v Spojených štátoch je to dokonca 31 percent. Už po celé desaťročia Mercedes-Benz pracuje na možnostiach, ako zabrániť týmto nehodám. Míľnikmi vývoja v oblasti bezpečnostných systémov spoločnosti boli napríklad ABS (1978), asistent brzdenia BAS (1996), tempomat s reguláciou odstupu DISTRONIC (1998) a jeho inovácia DISTRONIC PLUS s asistentom BAS PLUS (2005). Premiéru nové systémy vždy slávili v modeloch luxusných modelových radov. Pre Mercedes-Benz v záujme bezpečnosti cestnej premávky vždy platila devíza sprístupniť inovatívnu techniku čo najrýchlejšie čo najširšiemu okruhu zákazníkov, a to aj mimo vlastných modelov.
Preto dnes ABS a BAS, nakoniec rovnako ako aj ESP® vyvinutý vývojármi značky Mercedes-Benz, patria k štandardnému vybaveniu prakticky všetkých osobných vozidiel.

Nový asistent brzdenia: medzník vo vývoji bezpečnostnej techniky
Ďalší medzník v demokratizácii automobilovej bezpečnostnej techniky bude nasledovať ešte v tomto roku: so zavedením novej generácie triedy B a o niečo neskôr triedy A Mercedes-Benz ako prvý na svete rozšíri systém výstrahy pred kolíziou podporovaný radarom spolu s adaptívnym asistentom brzdenia do vozidiel kompaktnej triedy. Spoločnosť očakáva, že to bude mať výrazne pozitívny vplyv na nehodovosť: „Naším cieľom je ďalej znižovať počet vážnych nehôd v širokom rozsahu. Po podrobných analýzach dát z dopravných nehôd vychádzame z faktu, že pomocou tejto techniky na báze radaru bude možné zabrániť asi 20 percentám všetkých nehôd v dôsledku nájazdu zozadu, v ďalších 25 percentách bude možné znížiť závažnosť nehôd,“ vysvetľuje Ulrich Mellinghoff, vedúci vývoja bezpečnostných systémov značky Mercedes-Benz.

Experimentálne výsledky podporujú tento odhad: v testoch so 110 vodičmi v jazdnom simulátore nehodovosť klesla vďaka kombinácii výstrahy pred hroziacou kolíziou s adaptívnym asistentom brzdenia v troch typických situáciách zo 44 na jedenásť percent.

Vynikajúce prijatie systému BAS PLUS medzi motoristami
Už dnes sa DISTRONIC PLUS a asistent brzdenia BAS PLUS tešia vynikajúcemu prijatiu u zákazníkov značky Mercedes. To ukázal aj nedávny prieskum medzi vodičmi, ktorých vozidlá sú týmito zariadeniami vybavené.
87 percent respondentov pozitívne hodnotilo výstrahu pri priblížení, 41 percent v priebehu jedného roka používania už zažilo zásah asistenta brzdenia BAS PLUS. Citáty vyjadrení vodičov hovoria samé za seba:

• "Stáva sa, že sa človek v aute rozpráva, a keby to nezapípalo, bol by som rovno napálil do toho predo mnou."
• "Človek nie je odkázaný len na seba a niekedy sa naozaj stane, že je nepozorný, a vtedy jednoducho poslúži toto varovanie."
• "Podstatne to znižuje počet havárií po nájazde zozadu. Vždy sa vyskytne moment, keď človek nedáva poriadne pozor, a vtedy raz-dva vletíte do auta pred vami. Zvuková výstraha hneď prebudí vašu pozornosť. Vtedy to ešte vždy dokážete ubrzdiť, ešte to stačí."

Presne tomuto profilu požiadaviek zodpovedá nový asistenčný systém, ktorý bude ešte v tomto roku uvedený na trh v segmente kompaktných vozidiel: vizuálne a akusticky varuje nepozorného vodiča a pripraví asistenta brzdenia na precízne brzdenie. K brzdeniu dôjde, len čo vodič rázne stlačí brzdový pedál.

Najdôležitejšie funkcie nastupujúcej generácie
Systém výstrahy pred hroziacou kolíziou na báze radaru s adaptívnym asistentom brzdenia
• zistí príliš malý odstup od vozidla idúceho vpredu v rozmedzí rýchlostí od 30 do 250 km/h,
• zistí, keď sa odstup zmenší. Ak hrozí nebezpečenstvo zrážky, vodič dostane vizuálnu a akustickú výstrahu,
• dokáže detekovať stojace prekážky v smere jazdy a vydávať príslušné varovania,
• rozpozná špecifické jazdné situácie, ako sú pohybujúce sa kolóny a prispôsobí im spúšťací prah pre výstrahu a adaptívneho brzdového asistenta,
• pri zistení hroziaceho nebezpečenstva zrážky presne vypočíta brzdnú silu, potrebnú v ideálnom prípade na zamedzenie zrážky, a čo najlepšie využije zvyšnú dráhu, ktorá je ešte k dispozícii. Tak má aj vodič idúci vzadu lepšie šance zabrániť nájazdu zozadu.
• Nastavenie brzdného tlaku sa mení podľa meniacej sa situácie – ak vozidlo idúce vpredu zrýchli, tlak sa zníži a brzdenie sa obmedzí na aktivitu vodiča, ak sa vzdialenosť od idúcich a zastavujúcich vozidiel zmenší, brzdný tlak sa ešte zvýši.
• v prípade potreby sa môžu aktivovať preventívne bezpečnostné systémy (PRE-SAFE®, napr. napínač pásu).
• Tento nový systém je v súlade so základnými požiadavkami predpisu "Forward Collision Warning" amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).

Viac skúseností s asistenčnými systémami ako všetci ostatní výrobcovia
Mercedes-Benz má spomedzi všetkých výrobcov automobilov najrozsiahlejšie skúsenosti s asistenčnými systémami. Ulrich Mellinghoff, vedúci vývoja bezpečnostných systémov značky Mercedes-Benz, vysvetľuje: „Jemné doladenie systémov si vyžaduje rozsiahle know-how a má zásadný význam pre prijatie systémov zákazníkmi a ich účinnosť. Systémy sú akceptované len vtedy, ak pracujú spoľahlivo, a ak len zriedka prichádza k ich mylnej alebo chybnej aktivácii."

Popri predbežných výskumoch v oblasti konštrukcie systémov orientovanej na vodiča v jazdnom simulátore sa preto systémy vo vývoji preverujú v komplexných jazdných testoch v podmienkach blížiacich sa reálnemu nasadeniu u zákazníka. Kvôli testom sú vozidlá vybavené meracou technikou na zaznamenávanie parametrov dynamiky jazdy, ako aj videokamerami na záznam dopravnej situácie. Vodiči majú možnosť pomocou vstupného zariadenia podávať spätnú väzbu o fungovaní asistentov a posúdiť, či zásah bol v poriadku alebo nie. V priebehu presne 198 828 meraní na celkovej dráhe 1 130 215 kilometrov boli doposiaľ zaznamenané a analyzované skúsenosti 608 vodičov. Len výstrah pri priblížení, ktoré boli zohľadnené pri optimalizácii systému, medzi nimi bolo vyše 5 000.