Najvýkonnejšie dieselové SUV na svete: Audi Q7 V12 TDI quattro27. September 2008

Audi privádza technológiu TDI k novému vrcholu: model Q7 V12 TDI quattro je najvýkonnejšie dieselové SUV na svete. Jeho motor je ďalším míľnikom v evolúcii automobilovej techniky. S úplne novo vyvinutou vstrekovacou sústavou common rail poskytuje tento dvanásťvalec o objeme šesť litrov mohutný výkon 368 kW (500 k) a krútiaci moment 1000 N.m. Vďaka tomu sa veľké SUV môže pochváliť výkonovými parametrami športového vozidla.

Prvý dieselový motor V12 v sériovom automobile na svete zaručuje špičkovému SUV suverénny a kultivovaný pohon. Audi Q7 s týmto šesťlitrom vystrelí z 0 na 100 km/h za 5,5 s, čím sa radí do prvej ligy športových vozidiel. Pôsobivému zrýchleniu učiní stop až elektronický obmedzovač pri rýchlosti 250 km/h. Prenos tak mohutnej hnacej sily na vozovku zaisťuje zosilená šesťstupňová samočinná prevodovka tiptronic s vysokým komfortom radenia a systém trvalého pohonu všetkých kolies quattro s dynamickým rozdeľovaním točivého momentu. Za optimálnych podmienok je tento pomer nastavený na 40:60 % v prospech zadnej nápravy.

Ohromujúca hnacia sila je dostupná prakticky v celom rozsahu využiteľných otáčok, aj vďaka preplňovaniu dvoma turbami s premennou geometriou lopatiek VTG s maximálnym plniacim tlakom 2,7 baru. Najvyšší točivý moment 1000 N.m má šofér k dispozícii od 1750 do 3250 ot./min. Vysoko kultivovaný beh a účinné spaľovanie zaručuje priame vstrekovanie common rail s maximálnym vstrekovacim tlakom 2000 barov a osem otvorovými piezoelektrickými vstrekovačmi. Vďaka paketu inovatívnych technológii sa Audi Q7 V12 TDI quattro v priemere uspokojí s len 11,3 litrami paliva na 100 km. Vzhľadom k výkonu motoru to je podivuhodne málo. Šesťlitrové TDI tým výrazne prekonáva celú dieselovú konkurenciu v segmente vysokovýkonných SUV.

Za vývoj a výrobu modelu Audi Q7 V12 TDI quattro je zodpovedná dcérska spoločnosť quattro GmbH. Tým je zaistené, že s dynamikou motora drží krok aj agilný podvozok s lichobežníkovými závesmi predných a zadných kolies. Ten je sériovo vybavený adaptívnym vzduchovým odpružením, elektronicky riadenými tlmičmi, dvadsaťpalcovými kolesami a vysokovýkonnou brzdovou sústavou s keramickými kotúčmi vystuženými uhlíkovými vláknami. Na želanie sa dodávajú ráfiky s priemerom 21 palcov.
Jazdu terénom uľahčuje nastaviteľná svetlá výška až 240 mm a terénny režim systému ESP, ktorého súčasťou je asistent pre zjazd prudkých svahov.
Najvýkonnejšie dieselové SUV na svete bude možné objednávať od štvrtého kvartálu 2008. Cena vozidla zatiaľ nebola stanovená.

Zdroj: audi.cz