Mercedes si upravuje počasie3. August 2011

Skúšobnému stredisku značky Mercedes-Benz v nemeckom Sindelfingene pribudli nové zariadenia. Vozidlá testujú v umelo vytvorených, aj extrémnych poveternostných podmienkach, doposiaľ v najväčšom rozsahu. Oproti reálnej prírode umožňujú rýchlejšie testovanie, nie sú determinované ročným obdobím ani miestom, kde v prírode extrémne podmienky reálne panujú. Rovnaké podmienky dokážu kedykoľvek opakovane vytvoriť a umožniť tak presné merania a porovnávania.

Prvým novým zariadením je studenovzdušný tunel spôsobilý vytvárať teplotné podmienky od mínus 40 do plus 40 stupňov Celzia. Nový teplovzdušný tunel zasa ponúka na výber teploty v rozsahu od mínus 10 do plus 60 stupňov Celzia. Oba tunely napríklad dokážu vytvoriť podmienky, pri ktorých je vlhkosť vzduchu od 5 do 95 percent alebo intenzita slnečného žiarenia dosahuje 200 až 1 200 Wattov na štvorcový meter. Sú uspôsobené imitovať: na 50 až 70 stupňov Celzia rozhorúčenú vozovku, zrážky až do objemu 80 litrov na štvorcový meter, či snehové búrky s rýchlosťou vločiek do 200 km/h. Vďaka špeciálnym snímačom a účinnému odsávaciemu zariadeniu môžu byť v tuneloch náročným skúšobným programom bez problémov vystavené aj vozidlá s palivovými článkami a ďalšími alternatívnymi pohonmi.

Každý z oboch tunelov pritom využíva integrovanú dvojosovú skúšobnú valcovú stojku a umožňuje vyvinúť rýchlosti až do 265 km/h, čo vytvára možnosť odskúšať aj športové vozidlá. Stojka je vhodná i pre vozidlá s náhonom na všetky štyri kolesá a všetky triedy od malého smarta až po Sprinter.

Nové zariadenia simulujú takmer všetky vplyvy prostredia tiež pri najrôznejších jazdných stavoch: s čiastočnou záťažou alebo pod vysokou záťažou, pri najvyššej rýchlosti alebo v plazivom tempe zápchy, do kopca i z kopca tak, aby bol z bŕzd vyzískaný maximálny brzdný výkon. Poveternostné vplyvy sa pritom dajú nastaviť takmer ľubovoľným spôsobom. Extrémna horúčava a extrémny chlad, suchý púštny vzduch aj vlhká klíma džungle, mrholenie aj búrlivý lejak, krupobitie aj snehová búrka, zatiahnutá obloha aj plné slnečné žiarenie…

Nové zariadenia tak umožňujú už vopred optimalizovať vyvinuté vozidlá alebo súčiastky na všetky poveternostné podmienky a skrátiť i zúžiť ich výber pre následné náročné testovanie v reálnych podmienkach.

„Nové klimatické aerodynamické tunely neslúžia ako náhrada za skúšky na cestách, dokážu však výrazne zredukovať ich množstvo a na ich začiatku budeme omnoho lepšie pripravení. Napríklad z 20 variantov krycieho plechu motora dokážeme už v klimatickom tuneli vylúčiť veľa z tých, ktoré neprinášajú požadovaný účinok. Praktické skúšky potom vykonáme už len s dvomi či tromi variantmi, ktoré sľubujú najlepší úspech. Už vopred si tak ušetríme zdĺhavé pokusy na cestách a napriek tomu budú naše prototypy výrazne zrelšie.“ Poukazuje na jeden z prínosov nových zariadení vedúci vývoja bezpečnostných prvkov značky Mercedes Ulrich Mellinghoff.