Mercedes-Benz ELF: nový prístup k nabíjaniu elektrických vozidiel9. Október 2025

Elektrická mobilita je centrálnym prvkom na ceste k dekarbonizácii. Mercedes-Benz sa zameriava na lokálne jazdenie bez emisií CO2, inteligentné nabíjanie a komplexné šetrenie zdrojov a v podobe experimentálneho vozidla ELF (Experimental-Lade-Fahrzeug) vysiela jasný signál smerom k trvalo udržateľnej inovácii. Elektrická mobilita znamená viac ako len technológiu – predstavuje zodpovednosť voči životnému prostrediu, spoločnosti a budúcim generáciám. Samotné lokálne jazdenie bez emisií CO2 však nestačí. Aj nabíjanie musí byť efektívne, inteligentné a trvalo udržateľné. Preto spoločnosť Mercedes-Benz dôsledne pracuje na inovatívnych riešeniach nabíjania pre domácnosti, pracoviská a verejné priestranstvá – takto aktívne formuje budúcnosť nabíjania. Táto spoločnosť už v roku 2021 ako prvý výrobca automobilov zaviedla na trh funkciu Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge) , vďaka ktorej sa rýchlonabíjanie stalo ešte jednoduchším ako kedykoľvek predtým. V podobe vlastnej nabíjacej služby MB.CHARGE Public, ktorá bola kompletne integrovaná do vozidla, zaviedla spoločnosť Mercedes-Benz v roku 2019 štandardy zosieťovaného verejného nabíjania. Neoddeliteľnou súčasťou tejto nabíjacej služby v Európe, Kanade a USA je Zelené nabíjanie, ktoré cielene podporuje používanie elektrického prúdu z obnoviteľných zdrojov energie.

ELF je viac než len vozidlo – je to symbol vstupu do novej éry nabíjania. Mercedes-Benz prostredníctvom experimentálneho nabíjacieho vozidla ukazuje výsledok spojenia vizionárskej technológie, odvážnych nápadov a zanietenej tímovej práce. Toto laboratórium technológií nabíjania na kolesách v sebe spája ultrarýchle, obojsmerné, solárne, indukčné a kondukčné nabíjanie do ucelenej koncepcie, ktorá nielen testuje hranice uskutočniteľného, ale ich tiež nanovo definuje. Za vozidlom ELF stojí interdisciplinárny tím, ktorý s nadšením a inovatívnym duchom pracuje na tom, aby bola elektrická mobilita komfortnejšia, efektívnejšia a trvalo udržateľnejšia. Mercedes-Benz sa takto emocionálnym spôsobom hlási k pokroku.

Rýchlonabíjanie je kľúčom k praktickosti elektrickej mobility pri každodennom používaní. Mercedes-Benz pomocou experimentálneho vozidla ELF skúma hranice technických možností – vo vozidle aj pri nabíjacom stojane. Na to je experimentálne vozidlo vybavené dvomi systémami rýchleho nabíjania, ktoré pokrývajú rôzne oblasti použitia:

  • Konektor MCS (Megawatt Charging System – megawattový systém nabíjania)
    Tento systém, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre nákladnú dopravu, umožňuje výkony nabíjania v rozsahu megawattov. Vo vozidle ELF slúži systém MCS ako výskumný nástroj na testovanie tepelnej zaťažiteľnosti a hraníc výkonu vysokovoltových akumulátorov, výkonovej elektroniky, nabíjacieho kábla a ďalších komponentov v extrémnych podmienkach. Získané poznatky sa prenášajú do vývoja vozidiel určených na dlhé vzdialenosti a riešení pre autoparky s krátkymi prestojmi.
  • Konektor CCS (Combined Charging System – systém kombinovaného nabíjania)

CCS sa štandardne používa pre osobné motorové vozidlá na testovanie komponentov, ktoré sú veľmi blízke sériovej podobe, ako napríklad kábel, zástrčka, chladenie a riadenie nabíjania, v podmienkach každodenného použitia. Mercedes-Benz testuje technické hranice CCS na vytvorenie podmienok pre ešte vyššie nabíjacie výkony. Vozidlo ELF umožňuje nabíjací výkon až 900 kW. Vďaka tomu je možné nabiť 100 kWh v priebehu desiatich minút. Vozidlo simuluje typické scenáre nabíjania, ktoré sa vyskytujú aj v bežnom živote zákazníkov, napríklad na rýchlonabíjacích staniciach pozdĺž diaľnic alebo v mestskom prostredí. Použité komponenty ako akumulátor, riadenie nabíjania a CCS-hardvér už predstavujú fázu vývoja, ktorá je blízka sériovej výrobe, pričom majú perspektívu, že budú použité pre budúce luxusné, športové autá Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz sa kombináciou systémov MCS a CCS snaží o dvojitý prístup k výskumu: na jednej strane sa odhaľujú nové technologické horizonty a vyvíja sa technológia budúcnosti a na druhej strane sa zlepšuje pripravenosť na sériovú výrobu existujúcich systémov a vďaka tomu aj zážitok z nabíjania v súčasnosti. Príkladom priameho využitia získaných poznatkov vo vývoji budúcich sériových modelov je technologický program CONCEPT AMG GT XX. Štúdia vozidla nastavuje nové štandardy v oblasti vysokovýkonného nabíjania. V priebehu asi piatich minút sa dokáže dobiť energiou umožňujúcou dojazd približne 400 kilometrov (WLTP). Štúdia vozidla CONCEPT AMG GT XX dosahuje veľmi vysoký priemerný výkon nabíjania s hodnotou 850 kW pri 1 000 ampéroch vo veľkom rozsahu krivky nabíjania. V nadväznosti na svoju rekordnú jazdu s legendárnym dojazdom v Nardò dosiahla štúdia CONCEPT AMG GT XX pri ultrarýchlom nabíjaní dokonca maximálny nabíjací výkon 1 041 kW.

Spoločnosť Mercedes-Benz v spolupráci so spoločnosťou Alpitronic, ktorá je lídrom na európskom trhu v oblasti vysokovýkonného nabíjania, vyvinula pre rekordnú jazdu štúdie CONCEPT AMG GT XX prototyp vysokovýkonného nabíjacieho stojana. Tento nabíjací stojan dokáže prostredníctvom CCS-kábla preniesť elektrický prúd až do 1 000 ampérov – to je dvakrát viac ako bolo doteraz bežné. Tento výsledok bolo možné dosiahnuť vďaka použitiu nabíjacieho stojana MCS, ktorý bol pôvodne navrhnutý pre nákladné motorové vozidlá. V tomto stojane bol kábel pre nákladné motorové vozidlá nahradený CCS-káblom. Chladiaci výkon v konektore a kábli pritom zostáva zachovaný a umožňuje vyššie výkony. Tento systém nabíjania nebol vyvinutý samostatne, ale spolu s vozidlom. Vývojový tím v Stuttgarte-Untertürkheime simuloval na skúšobnej stolici reálne scenáre nabíjania, pri ktorých boli spoločne otestované a overené komponenty vozidla a nabíjací stojan. To ukazuje ucelený prístup značky Mercedes-Benz k vývoju.

Zistenia z prototypu nabíjacieho stojana sa prenášajú priamo do vývoja novej generácie vysokovýkonných rýchlonabíjačiek, ktoré sa majú využívať v nabíjacích parkoch Mercedes‑Benz.  Zákazníci tak budú profitovať z mimoriadne rýchleho nabíjania, pri ktorom sa časy nabíjania už len zanedbateľne odlišujú od časov potrebných na bežné natankovanie paliva. Kratšie časy nabíjania znamenajú väčšiu flexibilitu počas cestovania a výrazné zvýšenie komfortu počas každodenného jazdenia. Mercedes-Benz tak zdôrazňuje silu svojich inovácií a chce tak v budúcnosti nastaviť nové štandardy pre verejné nabíjanie.

Obojsmerné nabíjanie je viac ako len technologickou možnosťou – je to strategický nástroj pre energetickú transformáciu. Prostredníctvom vozidla ELF skúma Mercedes-Benz plný potenciál tejto kľúčovej technológie: elektrický prúd sa nielen odoberá, ale sa aj privádza do domácnosti (Vehicle-to-Home, V2H), do siete (Vehicle-to-Grid, V2G) alebo priamo do elektrických zariadení (Vehicle-to-Load, V2L). Vďaka tomu sa elektrické vozidlá môžu stať aktívnou súčasťou trvalo udržateľného energetického systému. V budúcnosti by mali zákazníkom umožniť väčšiu nezávislosť a ponúknuť im možnosti na úsporu nákladov. Prostredníctvom vozidla ELF sa testuje obojsmerné nabíjanie v reálnych situáciách. Takto získané poznatky sa prenášajú priamo do sériového vývoja budúcich modelov.

Vozidlo ELF umožňuje obojsmerné nabíjanie striedavým aj jednosmerným prúdom:

  • Striedavý prúd umožňuje napájanie elektrických zariadení prúdom (V2L), ako aj priame spätné napájanie domácej siete prostredníctvom obojsmernej nabíjacej skrinky so striedavým prúdom – to je určené pre aplikácie ako Vehicle-to-Home (V2H) alebo Vehicle-to-Building (V2B), prípadne pre odovzdávanie energie do verejnej elektrickej siete (V2G). Výhoda: náklady na infraštruktúru sú nižšie. Nevýhoda: štandardizácia je komplexnejšia, pretože vozidlo musí spĺňať požiadavky rôznych elektrických sietí.
  • Jednosmerný prúd v závislosti od použitej infraštruktúry umožňuje priame spätné napájanie verejnej elektrickej siete (V2G) alebo elektrickej siete budovy (V2H, V2B) pomocou obojsmernej nabíjacej skrinky s jednosmerným prúdom. Výhoda: vysoká efektívnosť najmä pri použití hybridného striedača pre obojsmerné nabíjanie. V kombinácii s fotovoltickým systémom a domácim akumulátorom je splnenie požiadaviek siete jednoduchšie. Nevýhodou môžu byť napríklad vyššie investičné náklady na nabíjaciu infraštruktúru.

Mercedes-Benz prináša nielen výskum, ale aj svoje skúsenosti, ako napríklad pri zavedení obojsmerného nabíjania v Japonsku prostredníctvom štandardu CHAdeMO. Aj pre štandard CCS pripravuje Mercedes-Benz konkrétne ponuky pre zákazníkov. Nová plne elektrická CLA s technológiou EQ a nová GLC s technológiou EQ sú už technicky pripravené na obojsmerné nabíjanie vďaka kompatibilnej nabíjacej skrinke s jednosmerným prúdom. V priebehu roku 2026 spustí Mercedes-Benz prvé služby obojsmerného nabíjania v Nemecku, vo Francúzsku a vo Veľkej Británii. Ďalšie trhy budú nasledovať. Ponuka MB.CHARGE Home je kombináciou vozidla, obojsmernej nabíjacej skrinky, tarify zelenej elektriny a prístupu na energetický trh. Cieľom je znížiť náklady pre domácnosti a podporiť stabilitu siete. Prostredníctvom inteligentného riadenia a aplikácie je možné nielen nabíjať vozidlá s optimalizovanými nákladmi, ale aj spätne dodávať energiu do domácej siete alebo elektrickej siete. Vďaka tomu sa elektrické vozidlá stávajú aktívnymi úložiskami energie a prispievajú k energetickej transformácii.

Obojsmerné nabíjanie otvára zákazníkom nový rozmer nezávislosti, hospodárnosti a trvalej udržateľnosti: 

  • Autonómnosť a núdzové napájanie prúdom: Typický vysokovoltový akumulátor Mercedes-Benz v elektrickom vozidle s kapacitou 70 – 100 kWh dokáže kompletne zásobovať priemernú domácnosť na dva až štyri dni (V2H) – to je ideálne riešenie pri výpadkoch elektrického prúdu alebo ako doplnok k fotovoltickému zariadeniu. Okrem toho môže vozidlo slúžiť aj ako mobilný zdroj elektrickej energie pre elektrické zariadenia prostredníctvom systému V2L (Vehicle-to-Load) a dokáže flexibilne zásobovať energiou napríklad aj náradie alebo domáce spotrebiče.
  • Zmenšenie uhlíkovej stopy: Cielene sa používa solárny prúd. Prebytočný solárny prúd je možné dočasne uložiť vo vysokovoltovom akumulátore pre neskoršiu potrebu vo vlastnom dome (V2H). Takto je možné ušetriť emisie CO₂.
  • Úspora nákladov na energiu: V kombinácii s inteligentným manažmentom energie je možné výrazne znížiť náklady na elektrinu. V závislosti od scenára využitia sú možné úspory vo výške približne 500 eur ročne, čo zodpovedá 10 000 bezplatným kilometrom.

Elektrické vozidlá zohrávajú ústrednú rolu v energetickej transformácii, a to nielen ako dopravný prostriedok, ktorý jazdí lokálne bez emisií CO2, ale aj ako mobilný zásobník obnoviteľnej energie. Prostredníctvom obojsmerného nabíjania (Vehicle-to-Grid, V2G) dokážu odoberať prebytočnú energiu z veterných a solárnych zariadení a v prípade potreby ju znovu dodať do elektrickej siete. Tým sa otvárajú nové možnosti zabezpečenia stability siete, bezpečnosti napájania a lepšieho využitia obnoviteľných zdrojov energie.

Príkladom pokrokového prístupu v kontexte čoraz väčšieho prepojenia verejného nabíjania a nabíjania v domácnostiach je myšlienka „virtuálneho účtu pre energiu“. Táto myšlienka predpokladá možnosť flexibilného využitia vygenerovanej elektrickej energie zo slnka nielen v domácnosti, ale aj na cestách. Princíp: zákazníci za prebytočnú elektrickú energiu zo svojho fotovoltického zariadenia a za nabíjanie a vybíjanie v domácnosti, ktoré je využiteľné aj pre elektrickú sieť, získajú na virtuálnom účte energetický kredit. Získaný kredit by bolo možné flexibilne uplatniť neskôr, a to buď doma, alebo na cestách na verejných
nabíjacích stojanoch Mercedes-Benz.

Používaním takéhoto virtuálneho účtu by zákazníci mohli hospodárnejšie využívať vygenerovanú elektrickú energiu a znížiť svoju závislosť od meniacich sa cien elektriny. Technologickou podmienkou by bol uzavretý ekosystém, ako aj hlboká integrácia vozidla, nabíjacej infraštruktúry a cloudovej platformy. Mercedes-Benz prostredníctvom nabíjacieho ekosystému MB.CHARGE už teraz disponuje takýmto digitálnym základom: tento ekosystém prepája nabíjacie body, toky energie a používateľské profily, a tým umožňuje inteligentné riadenie a vyúčtovanie nezávisle od miesta nabíjania. Cieľom tejto vízie je ponúknuť zákazníkom maximálnu flexibilitu a zároveň odbremeniť elektrickú sieť. Mercedes-Benz sa usiluje o vytvorenie zodpovedajúcich regulačných rámcových podmienok, aby takéto využitie obojsmerného nabíjania bolo možné v rámci koncepcie V2G. Jednou možnosťou by bolo oslobodenie od sieťových poplatkov za dočasne uložený elektrický prúd podobne ako je to pri súčasnej právnej úprave pre veľkokapacitné akumulátory vo fáze uvedenia na trh.

Mercedes-Benz testuje prostredníctvom vozidla ELF aj indukčné nabíjanie bez použitia akéhokoľvek kábla. Elektrická energia sa pritom bezkontaktne prenáša do vozidla cez nabíjací systém integrovaný v podlahe vozidla. Táto technológia ponúka veľký potenciál najmä pre domácnosti a autoparky, pretože s jej využitím je nabíjanie komfortnejšie a takmer nepostrehnuteľné.

Vozidlo ELF je vybavené indukčným systémom nabíjania, ktorý je založený na princípe magnetickej rezonancie. Nabíjací výkon momentálne dosahuje 11 kW striedavého prúdu (AC), čo zodpovedá typickej nabíjacej skrinke. Pri tejto technológii sa v rámci projektu testuje praktickosť pri každodennom používaní, účinnosť a kompatibilita s rôznymi výškami vozidiel a postaveniami vozidiel v rámci rozličných koncepcií mobility, ako sú prémiové vozidlá, prístupy k robotickým vozidlám taxislužby alebo riešenia pre autoparky. Osobitným bodom záujmu je jednoduchosť používania a medzinárodná škálovateľnosť. Na trhoch ako Ázia alebo Južná Afrika vzbudzuje „nabíjanie bez použitia rúk“ mimoriadne veľký záujem. Tu sa indukčné nabíjanie vníma ako komfortné riešenie pre stiesnené alebo nezabezpečené prostredia nabíjania.

Automatizované kondukčné nabíjanie cez podlahu vozidla predstavuje inovatívnu metódu komfortného a efektívneho nabíjania elektrických vozidiel. Pri kondukčnom nabíjaní sa používajú špeciálne nabíjacie platne v podlahe, ktoré komunikujú s vozidlom. Pomáhajú vodičovi alebo parkovacej asistenčnej službe správne zaparkovať a iniciovať nabíjanie. K prenosu energie dochádza prostredníctvom priameho fyzického spojenia cez takzvaný konektor v podlahe vozidla. Nabíjací výkon momentálne dosahuje 11 kW striedavého prúdu. Osobitná pozornosť je v prípade vozidla ELF venovaná inštalácii konektora v podlahe vozidla a požiadavkám na umiestnenie: vozidlo musí byť umiestnené v určitej oblasti nad nabíjacou platňou, aby bolo možné spustiť nabíjanie. Na to je potrebné cielené parkovanie.

Automatické kondukčné nabíjanie na spodku vozidla ponúka množstvo výhod ako indukčné nabíjanie: vodiči nemusia pripájať ani odpájať káble, čím sa výrazne zvyšuje komfort a jednoduchosť používania. Okrem toho sa minimalizuje riziko opotrebovania kábla a možných elektrických nebezpečenstiev. Kondukčné nabíjanie je mimoriadne vhodné pre bezbariérové používanie alebo stiesnené parkovacie priestory. Ďalšou výhodou je estetická integrácia nabíjacej infraštruktúry v podlahe, vďaka čomu vzniká usporiadaný vzhľad a je potrebný menší priestor ako pri tradičných nabíjacích staniciach. Okrem toho účinnosť zodpovedá systémom zapojeným pomocou kábla a je o čosi lepšia ako pri indukčných riešeniach.

Okrem zvyšovania nabíjacieho výkonu sa do stredobodu záujmu čoraz viac dostáva aj automatizácia nabíjania s využitím robotiky. Nabíjanie s podporou robotiky ponúka sľubné riešenie v oblasti rýchlonabíjania, v ktorej sa používajú vysoké elektrické prúdy a veľké prierezy kábla. Mercedes-Benz preto skúma automatizované systémy nabíjania, ktoré umožňujú precízne, bezpečné a celkom automatizované prepojenie vozidla s nabíjacou infraštruktúrou. Je to rozhodujúci krok, predovšetkým pre prevádzkovanie v rámci autoparku, bezbariérové koncepcie mobility a prémiový segment.

Tento vývoj je úzko spojený s prácou internej podnikovej organizačnej jednotky pre nabíjanie spoločnosti Mercedes-Benz Mobility. Okrem toho táto organizačná jednotka pre nabíjanie zodpovedá aj za celosvetové zavádzanie nabíjacej siete Mercedes-Benz, ktorá je vlastnou značkovou sieťou rýchlonabíjacích staníc so zameraním na komfort, spoľahlivosť a prémiové služby pre vodičov elektrických vozidiel všetkých značiek.