Lexus inovuje modelový rad GS1. November 2007
Tretia generácia modelového radu GS bola uvedená na trh v roku 2005 a jednalo sa o vôbec prvé sériovo vyrábané vozidlá postavené na radikálnej filozofii dizajnu L-finesse značky Lexus. Tá spája výrazné a elegantné prevedenie vonkajšku s bezkonkurenčnou kultivovanosťou interiéru a vysoko atraktívnou jazdnou dynamikou.
Počet predaných vozidiel GS k dnešnému dňu prekročil v celosvetovom merítku métu 100 tisíc kusov. K tomuto úspechu prispelo i uvedenie verzie GS 450h, ktorá v roku 2006 zaviedla do tohto modelového radu pohon Lexus Hybrid Drive. O rastúcom záujme zákazníkov značky Lexus o technológie hybridného pohonu svedčí i to, že verzia GS 450h hrá v predajoch stále významnejšiu rolu a v súčasnosti predstavuje viac než 40 % z celkového počtu vozidiel rady GS predaných na európskom trhu.
GS 450h
V poslednej dobe silnie pozícia vozidla GS 450h ako vysoko výkonnej vlajkovej lode celého modelového radu. Okrem modrých akcentov loga Lexus na maske chladiča a kryte batožinového priestoru sa dá GS 450h lepšie rozpoznať podľa označenia „hybrid“ na modrom pozadí v dolnej časti zadných dverí a ďalších modrých akcentov vystupujúcich z predných i zadných združených svetiel.
Štandardná ponuka farieb karosérie v rámci modelového radu bola pri modeli GS 450h rozšírená o „Čiernu opálovú“, teda farbu ponúkanú výlučne pre vozidlá Lexus s hybridným pohonom.
GS 460
Model GS 460 nahrádza skoršiu verziu GS 430 a prichádza s novou pohonnou jednotkou V8 s obsahom 4 608 ccm, ktorá sa vyznačuje vyšším výkonom pri nižšej spotrebe paliva.
Agregát s najvyšším výkonom 255 kW/347 k DIN dvíha oproti svojmu predchodcovi úroveň výkonu o plných 23 % a zrýchlenie z 0 na 100 km/h skracuje o 0,3 s na výsledných 5,8 sekúnd. Oproti tomu nová pohonná jednotka ponúka nižšiu hladinu emisií CO2 než verzia GS 430. Zníženie predstavuje 11g/km na hodnotu 258 g/km. Nový agregát V8 bol doplnený dvojitým sacím kanálom nad motorom s kompaktnými vložkami vzduchových filtrov a systémom ACIS (akusticky ovládaný sací systém) ktorý optimalizuje prípravu zmesi paliva so vzduchom. Systém D-4S (stechiometrická technológia priameho vstrekovania paliva) je celosvetovo jediným systémom vstrekovania paliva v automobiloch, kde sú použité dve vstrekovacie jednotky na valec a kombinuje tak priame i nepriame vstrekovanie paliva do valca. Ten dopĺňa systém Lexus Dual VVT-i (inteligentné premenné časovanie ventilov). D-4S spája prednosti vstrekovania do sacieho kanála s priamym vstrekovaním, a tak dosahuje vyšší výkon motora pri nižších emisiách škodlivín.
Premenné časovanie ventilov znižujúce kompresnú stratu, optimalizované pre ventily nasávania i výfuku, používa technológiu VVT-iE, čo je celosvetovo prvý elektricky riadený systém premenného časovania ventilov pre vačkové hriadele sacích ventilov. Ďalej zlepšuje výkon motora v celom rozsahu otáčok motora i pracovných teplôt.
K plnému využitiu výkonnostného potenciálu novej jednotky V8 prispieva najmä jej spojenie s osemrýchlostnou automatickou prevodovkou, jedinou svojho druhu na svete. Pozoruhodne ľahké a kompaktné prevedenie s najširším rozsahom prevodových pomerov vo svojej triede stojí za bezkonkurenčnou kombináciou výkonu a hospodárností prevádzky. Nový systém hydraulického ovládania zaisťuje výrazne rýchlejšiu zmenu prevodových stupňov, ktorú však vodič prakticky nie je schopný rozoznať. Vďaka podstatnému zníženiu hluku a vibrácií je nová prevodovka najkultivovanejším a najtichším prístrojom, aký kedy Lexus vyvinul.
Športová dynamika jazdy: Systém aktívnych stabilizátorov
S verziami GS 460 a GS 450h sa teraz ponúka systém aktívnych stabilizátorov v spojení s pneumatikami typu run flat. Sú tu použité stabilizátory s premennou tuhosťou, ktoré obmedzujú nakláňanie karosérie pri prejazde zákrutami s vyššou presnosťou riadenia, bez akýchkoľvek vplyvov na pohodlie jazdy v priamom smere, ktorým sú vozidlá Lexus preslávené.
Systém bol v Európe prvýkrát predstavený vo vozidle LS 600h. Jeho hlavnou časťou je akčný člen umiestnený uprostred na stabilizátoroch vpredu i vzadu. Akčný člen je zložený z bezkontaktného rovnosmerného motora a redukčného prevodu, ktorý je schopný vyvinúť krútiaci moment na ľavú i pravú časť tyče stabilizátora. Elektronická riadiaca jednotka systému vypočíta požadovaný krútiaci moment pre otáčavý pohyb vozidla na základe informácií z čidla uhla natočenia kolies v kombinácii s rýchlosťou vozidla. Krútiaca sila použitá nezávisle na tyčiach stabilizátorov vpredu i vzadu znižuje náklon karosérie, a tak prispieva k lepšej stabilite vozidla, výborným jazdným vlastnostiam pri prejazde zákrutami a lepšej agilnosti vozidla vďaka presnejšej odozve riadenia. Systém aktívnych stabilizátorov sa na trati bez zákrut nepoužíva, čo sa podieľa na nižšej spotrebe energie.
GS 300
Model GS 300 sa ponúka s úplne novými kolesami s rozmermi 17 a 18² a je štandardne vybavený systémom AVS (adaptívne odpruženie). Vďaka AVS môže vodič prispôsobiť jazdné vlastnosti GS 300 využitím rôznych nastavení tlmičov: ‘Normal’ pre bežnú jazdu alebo ‘Sport’ zaisťujúcim lepšiu ovládateľnosť a kontrolu nad náklonom karosérie. AVS v obidvoch režimoch automaticky a nepretržite prispôsobuje odpruženie kolies, a to na všetkých štyroch kolesách nezávisle.
Model GS 300 je rovnako štandardne vybavený najmodernejším systémom Lexus VIDM (integrované riadenie dynamiky vozidla) prispievajúce k lepším jazdným vlastnostiam, riadeniu trakcie a stabilite vozidla. Čidlá VDIM rozmiestnené po celom vozidle dodávajú komplexné stavové údaje, ktoré slúžia systémom aktívnej bezpečnosti ako sú ABS (brzdy s protiblokovacím systémom), EBD (elektronické rozdeľovanie brzdnej sily), TRC (riadenie trakcie) a VSC (systém riadenia stability vozidla), spoločne s elektronickým posilňovačom riadenia (EPS).
Ďalšie zlepšenie aerodynamických vlastností vozidla prispelo k zníženiu celkových emisií CO2 takmer o 4 %, teraz teda predstavujú 226 g/km.
Úpravy dizajnu
Modernizovaná modelová rada GS ťaží z mnohých jemných vylepšení vonkajšieho i vnútorného prevedenia vozidla. V exteriéri boli vykonané opatrné, no napriek tomu zreteľné zmeny v prevedení masky chladiča a svetlometov, ukazovatele smeru sa presunuli do vonkajších spätných zrkadiel, bol znížený zadný nárazník kvôli lepšej aerodynamike a v ponuke farieb sa po novom objavila verzia „čierny opál“, ponúkaná výhradne pre vozidlá GS 450h s hybridným pohonom.