Hybrid S: ekológia nie je luxus20. Júl 2009
Exkluzívny dizajn, optimálny komfort a progresívne inovácie – nový model triedy S značky Mercedes-Benz sa znova považuje za meradlo automobilového pokroku. Pri vývoji najúspešnejšej luxusnej limuzíny na svete však nebolo v centre pozornosti len ďalšie vylepšenie klasických kľúčových hodnôt. Inžinieri a technici dokázali viac a dosiahli aj rozhodujúce pokroky v optimalizácii ohľaduplnosti k životnému prostrediu. V tejto oblasti presviedča popri verziách s motormi V6 alebo V8 vyznačujúcimi sa priaznivou spotrebou najmä model S 400 HYBRID. Najmodernejšia hybridná technológia z tohto modelu robí najúspornejšiu luxusnú limuzínu so zážihovým motorom.
Rozsiahly záväzok voči životnému prostrediu počas celého životného cyklu modelu S 400 HYBRID, od výroby cez fázu využívania až po neskoršiu likvidáciu, prednedávnom ocenili nezávislí kontrolóri spoločnosti pre technickú kontrolu Technischer Überwachungsverein (TÜV) Süd certifikátom ekologickosti. Uznanie si vyslúžil už predchodca súčasného modelu triedy S z roku 2005 ako prvý automobil na svete, takisto ako aj modelové rady tried A, B, C a E značky Mercedes-Benz. Model GLK dostal začiatkom roku 2009 ako prvý automobil segmentu SUV značky Mercedes-Benz tento certifikát.
Ambície získať vedúce postavenie v oblasti dizajnu, pohodlia, inovácií a ekologickosti Mercedes-Benz dokazuje obzvlášť výrazne prostredníctvom modelu S 400 HYBRID, ktorý dostal ako prvé sériovo vyrábané vozidlo na svete hybridný pohon s lítiovo-iónovým akumulátorom. Kombinácia inovovaného benzínového motora V6 s kompaktným hybridným modulom robí z tohto modelu najefektívnejšiu luxusnú limuzínu so zážihovým motorom na svete. Spotreba pohonných látok 7,9 litra na 100 kilometrov (kombinovaná spotreba podľa Nového európskeho jazdného cyklu) zodpovedá emisii oxidu uhličitého v objeme 186 gramov na kilometer. Kombinovaný výkon predstavuje 220 kW/299 k, kombinovaný maximálny točivý moment 385 Newtonmetrov. Preto S 400 HYBRID zrýchľuje na rýchlosť 100 km/h za 7,2 sekundy, najvyššia rýchlosť je 250 km/h – ekologický pohon a suverénne jazdné výkony nemusia byť v protiklade.
Hybridná trieda S poskytuje všetky výhody tohto druhu pohonu: Komfortná funkcia ECO Start-Stop automaticky vypne motor, keď vozidlo triedy S zastaví – napríklad na semafore. Pri spomaľovaní sa pohybová energia získava rekuperáciou späť a ukladá sa v kompaktnom lítiovo-iónovom akumulátore v priestore motora. V prípade potreby sa táto energia zase vyvolá, napríklad pri zrýchľovaní.
Pri ekologickej certifikácii triedy S bolo testovaných viac ako 40 000 jednotlivých procesov, výsledkom analýzy, prepočtu a vyhodnotenia ktorých nakoniec bol obsiahly ekologický profil. Pritom sa však neposudzovali iba vplyvy počas fázy čistého využívania. Inžinieri skôr skúmali všetky procesy s ekologickou závažnosťou od vývoja cez výrobu a využívanie až po recykláciu. Tento celkový profil tvorí základ pre ekologický certifikát. Podrobný výklad výsledkov výskumu je verejnosti, ktorá o ne prejaví záujem, sprístupnený v cykle dokumentov "Life Cycle", ktorý je uložený na stránke www.mercedes-benz.com.
Vysoká ohľaduplnosť k životnému prostrediu počas celého životného cyklu
Pre porovnávacie výpočty v rámci ekologického certifikátu bol model S 400 HYBRID so systémovým výkonom 220 kW (299 k) konfrontovaný s benzínovým modelom S 350 s výkonom 200 kW (272 k). Už model S 350 s konvenčným pohonom presviedča dobrými hodnotami spotreby v tejto triede vozidiel: Na sto kilometrov táto verzia skonzumuje iba 10,0 až 10,2 l/100 km – podľa obutia. S 400 HYBRID sa zase dostáva značne pod túto špičkovú hodnotu. Hybridný model sa uspokojí so 7,9 až 8,1 l/100 km. To zodpovedá pozoruhodnému zníženiu o 21 percent.
Špičkovú hodnotu zaznamenáva trieda S s hybridnou technológiou aj pri emisiách CO2: predstavujú 186-189 g/km.
Pri posudzovaní celého životného cyklu, pozostávajúceho z výroby, využívania presahujúceho 300 000 kilometrov a recyklácie, spôsobuje S 400 HYBRID o 18 percent menej emisií CO2 ako porovnávaný model. Táto úspora na jedno vozidlo zodpovedá asi 1,6-násobku ročných emisií na jedného priemerného Európana*. Znížená potreba energetických zdrojov vďaka zníženej spotrebe pohonných látok vo fáze využívania vedie k poklesu potrebnej primárnej energie o 17 percent. Táto redukcia zodpovedá energetickému obsahu okolo 7000 litrov benzínu.
* European Environment Agency: EAA Report 05/2008, Greenhouse gas emission trends and projections in Europe 2008. (Európska environmentálna agentúra: Správa EEA 05/2008, Trendy emisií skleníkových plynov a projekcia pre Európu v roku 2008.)
Lítiovo-iónový akumulátor integrovaný do recyklačného cyklu
Pre vozidlo S 400 HYBRID bol recyklačný koncept vytvorený paralelne k vývoju vozidla tak, že pre každý stupeň priebehu procesu boli analyzované jednotlivé konštrukčné diely a materiály. Okrem iného sa dbalo na druhovú jednotnosť a nenáročnú demontovateľnosť určitých konštrukčných prvkov z termoplastov, ako sú nárazníky, obloženia podbehov, pozdĺžnych nosníkov, podlahy a priestoru motora, vzhľadom na jednoduchú recykláciu.
Prvé použitie lítiovo-iónového akumulátora v sériovom vozidle so sebou prinieslo aj nové výzvy v oblasti likvidácie a recyklácie. V spolupráci s dodávateľmi a partnermi v oblasti likvidácie boli vyvinuté novátorské koncepty recyklácie, ktoré umožňujú opätovné získavanie cenných obsahových látok. Celkovo sa dokázala vysoká materiálová recyklovateľnosť 85 percent a celková využiteľnosť 95 percent. Tým trieda S už dnes dosahuje mieru recyklovateľnosti predpísanú od 01. januára 2015.
Použitie recyklovateľných konštrukčných dielov a obnoviteľných surovín
Do triedy S sa montuje množstvo recyklovateľných konštrukčných dielov a prírodných materiálov z obnoviteľných surovín. Dohromady sa v triede S používa 45 recyklovateľných konštrukčných dielov s celkovou hmotnosťou 21,2 kilogramu, ako sú káblové rozvody alebo obloženia podlahy, ktoré môžu byť čiastočne vyrobené z kvalitných recyklovaných plastov. Ďalším stanoveným cieľom bolo získavať recyklované materiály podľa možnosti z odpadových tokov viazaných na výrobu vozidiel, aby sa uzavreli cykly. Príklad: Pri výrobe obložení predných podbehov sa používa recyklovaný materiál, ktorý pozostáva z upravených komponentov vozidiel ako telies akumulátorov štartéra, obložení nárazníkov z recyklačného systému Mercedes-Benz a výrobných odpadov z výroby kokpitov.
27 konštrukčných dielov s celkovou hmotnosťou takmer 43 kilogramov sa pre triedu S vyrába za použitia prírodných materiálov. Vlna sa používa pri poťahoch sedadlového systému, kokosové vlákna a prírodný latex tvoria plochu operadla sedadla vodiča a podporujú perfektné pohodlie pri sedení. Poťah operadla sedadla vodiča pozostáva z drevných vláken, na ktorých upevnené pridržiavacie prvky sa produkujú priamo z produkčného odpadu poťahovej časti, a tak umožňujú interný kolobeh materiálov.
Ďalšie oblasti použitia obnoviteľných surovín v triede S: ozdobné prvky v interiéri sa zušľachťujú dyhami z pravého dreva, poťah odkladacej dosky za zadnými sedadlami pozostáva z ľanových vláken.
S 400 HYBRID tak opäť neurčuje nové štandardy len vzhľadom na techniku, inovácie a radosť z jazdy. Luxusná limuzína poskytuje celkovo vynikajúcu ekologickú bilanciu so svojou priaznivou spotrebou paliva, nízkymi emisiami, rozsiahlou koncepciou recyklácie a vysokým podielom obnoviteľných surovín, ako aj kvalitnými recyklovanými materiálmi.













