Dobu elektrickú zahajuje Porsche s modelom Taycan7. September 2019

Automobilka Porsche verejnosti predstavila svoje prvé plne elektrické, luxusné, športové auto vo výnimočnej premiére, ktorá sa konala na troch kontinentoch naraz. „Porsche Taycan prepája naše dedičstvo s budúcnosťou. Pokračuje v úspešnom príbehu našej značky. Značky, ktorá už viac ako 70 rokov priťahuje a vzrušuje ľudí po celom svete,“ povedal Oliver Blume, predseda predstavenstva spoločnosti Porsche AG, ktorý otváral svetovú premiéru v Berlíne. „Dnešok je začiatkom nového obdobia.“

Štvordverové, luxusné, športové auto predstavuje jedinečnú novinku, ktorá ponúka výkon typický pre Porsche a prepája ho s každodennou využiteľnosťou. K tomu sa pridávajú nové vysoko pokročilé výrobné postupy a prvky, vďaka ktorým Porsche Taycan stanovuje nové štandardy trvalej udržateľnosti a digitalizácie. „Do veku elektromobility prinášame čistokrvné Porsche. Fascinujúce športové vozidlo. Vyniká technológiami a dynamikou jazdy. A navyše zapáli v ľuďoch iskru vášne. Tak, ako to robili jeho predchodcovia. Tento sľub sme naplno pripravení splniť,“ dodal Michael Steiner, člen predstavenstva spoločnosti Porsche AG zodpovedný za výskum a vývoj.

Prvými členmi nového modelového radu sú modely Porsche Taycan Turbo S a Porsche Taycan Turbo. Stelesňujú špičku technológie Porsche E-Performance a patria medzi najvýkonnejšie vozidlá v aktuálnej ponuke výrobcu športových automobilov. Neskôr v tomto roku sa predstavia aj menej výkonné verzie tohto vozidla s pohonom všetkých kolies. Koncom budúceho roka príde do predaja ďalšia karosárska verzia tohto luxusného, športového auta s označením Porsche Taycan Cross Turismo. Automobilka Porsche investuje do elektromobility do konca roka 2022 dovedna šesť miliárd eur.

Vlajková loď, model Porsche Taycan Turbo S, dodá krátkodobo a v spojení so systémom Launch Control výkon až 560 kW (761 k), model Porsche Taycan Turbo má k dispozícii výkon 500 kW (680 k). Porsche Taycan Turbo S zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, modelu Porsche Taycan Turbo to trvá 3,2 sekundy. Verzia Taycan Turbo S dôjde do vzdialenosti 412 km, Taycan Turbo až do 450 km (v oboch prípadoch ide o hodnoty získané podľa normy WLTP). Maximálna rýchlosť oboch vozidiel s pohonom všetkých kolies predstavuje 260 km/h.

Porsche Taycan je prvým sériovo vyrábaným luxusným, športovým autom, ktoré používa systém s napätím 800 V namiesto napätia 400 V, bežne používaného v elektromobiloch. Vodičom Porsche Taycan to na cestách prináša jednoznačnú výhodu: z vysoko výkonnej nabíjačky na jednosmerný prúd získajú energiu na prejdenie 100 km iba za päť minút (podľa normy WLTP). Nabíjanie z 5% na 80 % trvá pri ideálnych podmienkach 22,5 minúty, pričom maximálny nabíjací výkon môže dosahovať hodnotu až 270 kW. Batéria s označením Performance Battery Plus dosahuje kapacitu 93,4 kWh. Vodič si môže svoje Porsche Taycan nabíjať aj doma a to striedavým prúdom s výkonom 11 kW.

Luxusné, športové autá Porsche Taycan Turbo S aj Porsche Taycan Turbo sa už dajú objednať a v Nemecku stoja, vrátane DPH a povinnej výbavy, od 185 456 eur, prípadne od 152 136 eur.

Čistý puristický dizajn modelu Porsche Taycan znamená príchod novej éry. Zároveň však stále ide o nezameniteľné vozidlo s DNA značky Porsche. Predná časť je mimoriadne široká a plochá s vysoko vytiahnutými blatníkmi. Siluetu tvorí športová línia strechy, ktorá sa smerom dozadu zvažuje. Medzi charakteristické prvky patria aj vysoké boky vozidla. Štíhla kabína, zapracované C-stĺpiky a výrazné ramená zadných blatníkov vytvárajú pre značku typickú neprehliadnuteľnú zadnú časť. Inovatívne prvky zastupuje logo Porsche so skleneným efektom zapracované do zadnej svetelnej lišty. Karoséria s hodnotou aerodynamického odporu cd 0,22 výrazne prispieva k nízkej spotrebe elektrickej energie a zároveň aj k predĺženiu dojazdu.

Kokpit hlási začiatok novej éry jasnými štruktúrami a úplne novou architektúrou. Najvyššiu časť palubnej dosky tvorí samostatne stojaca a zakrivená prístrojová doska. Jej umiestnenie sa zameriava presne na os vodiča. V strede umiestnený 10,9-palcový displej infotainmentu tvorí spolu s na želanie dodávaným displejom pred spolujazdcom spoločný presklený pás so základným čiernym vzhľadom. Porsche Taycan dostalo úplne prepracované rozhranie medzi vodičom a vozidlom. Počet klasických ovládačov a prepínačov sa výrazne zredukoval. Ovládanie aj napriek tomu zostalo jednoduché a intuitívne. Využíva dotyky, prípadne hlasové ovládanie, ktoré reaguje na povel „Hej, Porsche“.

Porsche Taycan prvý raz ponúka možnosť vybaviť si interiér úplne bez použitia koženého čalúnenia. Čalúnenie vytvorené z inovatívnych recyklovaných materiálov podčiarkuje koncept trvalo udržateľného elektrického vozidla. Garáže pre nohy, priehlbiny v batérii pre nohy zadných pasažierov, zvyšujú komfort sedenia vzadu a prispievajú k nízkej línii strechy typickej pre športové vozidlá. K dispozícii sú dva batožinové priestory. Vpredu s objemom 81 dm3, vzadu s objemom 366 dm3.

Luxusné, športové autá Porsche Taycan Turbo S aj Porsche Taycan Turbo poháňajú dva mimoriadne účinné elektromotory zabudované do prednej a zadnej nápravy, čím zároveň vytvárajú pohon všetkých kolies. Permanentné budenie synchrónnych elektromotorov prispieva k zvýšeniu dojazdu, neustálemu nárastu výkonu a k zníženiu spotreby elektrickej energie. Elektromotor, prevodovka a pulzný inventor tvoria kompaktný pohonný modul. Oba moduly majú najvyššiu výkonovú hustotu (kW/objem priestoru) zo všetkých elektromotorov, ktoré sú dnes dostupné na trhu. Špeciálnym prvkom elektromotorov je sponka, ktorá sa vinie okolo cievky statora. Táto technológia umožnila zabudovať do statora viac medi, zvýšiť výkon a krútiaci moment a zároveň ponechať rovnaké rozmery. Dvojstupňová prevodovka umiestnená v zadnej náprave predstavuje inováciu vyvinutú v Porsche. Prvý stupeň dodáva modelu Porsche Taycan svižnejší štart z miesta, zatiaľ čo druhý stupeň so širokým prevodovým pomerom zaručuje vysokú účinnosť a zároveň dostatočnú výkonovú rezervu. To platí aj pri veľmi vysokých rýchlostiach.

Porsche Taycan využíva centrálne prepojený systém podvozka. Prepojený systém Porsche 4D Chassis Control neustále monitoruje a upravuje všetky systémy podvozka. Inovatívny systém obsahuje adaptívne trojkomorové vzduchové pruženie vrátane systému aktívneho pruženia PASM (Porsche Active Suspension Management), elektronicky ovládané tlmiče ako aj elektromechanický systém potláčania nakláňania vozidla Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) a Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Pohon všetkých kolies s dvoma elektromotormi a rekuperáciou predstavuje v automobilovom svete unikát. Schopnosť rekuperácie s výkonom až 265 kW znamená oveľa vyšší výkon ako v prípade konkurentov. Jazdné testy preukázali, že až 90 % každodenného brzdenia zabezpečili iba elektromotory bez zásahu klasických hydraulicky ovládaných bŕzd.

Rôzne nastavenia jazdných režimov modelu Taycan prinášajú takmer rovnaké možnosti ako v prípade ostatných luxusných, športových automobilov Porsche. Dopĺňa ich špeciálne nastavenie, ktoré zlepšuje využitie elektrickej energie. K dispozícii sú štyri základné režimy Range, Normal, Sport a Sport Plus. Režim Individual umožňuje individuálne nastavenie jednotlivých systémov.

zdroj: porsche.sk