Audi stavia závod na výrobu ekologického paliva e-gas28. December 2012
V nemeckej obci Werl vyrastá prvý priemyselný závod na svete pre výrobu syntetického metánu (e-gas) z CO2 a elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Tu vyrábaný plyn sa bude dodávať do distribučnej siete zemného plynu. "Táto technológia premeny elektrickej energie na plyn otvára nové možnosti pre trvalo udržateľnú mobilitu a budúcnosť energetického priemyslu. Projekt e-gas značí prechod smerom k alternatívnym formám energie pre automobily, "vysvetľuje Reiner Mangold, vedúci vývoja trvalo udržateľných produktov v spoločnosti AUDI AG.
Závod Audi e-gas s kapacitou pre premenu 6 MW elektrickej energie bude používať k elektrolýze elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Elektrolýza štiepi molekuly vody na kyslík a vodík, resp. Audi e-hydrogen, ktorý by mohol raz poháňať vozidlá s palivovými článkami. Pretože však nie je doteraz rozšírená infraštruktúra pre distribúciu vodíka, nechá sa v ďalšom kroku reagovať vodík s CO2 v metanizačnej jednotke. Týmto spôsobom vzniká z obnoviteľných zdrojov syntetický metán s názvom Audi e-gas. Z hľadiska chemického zloženia je e-gas takmer identický s fosílnym zemným plynom. Preto bude e-gas prostredníctvom distribučnej siete zemného plynu privádzaný do plniacich staníc CNG, aby mohol od roku 2013 slúžiť na pohon vozidiel.
V prípade CO2, používaného v závode Audi e-gas, sa jedná o odpadový produkt z neďalekého závodu na bioplyn, prevádzkovaného energetickou spoločnosťou EWE. Závod na výrobu plynu Audi e-gas chemicky viaže do paliva CO2, ktorý by sa inak dostával do atmosféry. Vďaka tomu je Audi e-gas klimaticky neutrálne. Závod Audi bude vyrábať cca 1000 ton plynu e-gas ročne a spotrebuje pri tom približne 2800 ton CO2. Také množstvo CO2 je schopné za rok absorbovať 224 000 bukov.
Audi e-gas je palivom s veľkým obsahom energie a ideálnymi vlastnosťami pre spaľovacie motory. Množstvo plynu e-gas vyrábané v závode vo Werl pokryje spotrebu 1500 nových vozidiel Audi A3 Sportback TCNG za predpokladu, že každý z nich prejde v priemere 15 000 kilometrov ročne, a to s neutrálnou bilanciou CO2. Kompaktný päťdverovej Audi A3 Sportback TCNG sa objaví u predajcov koncom roka 2013. Audi plánuje na rok 2015 uvedenie druhého modelu TCNG na základe A4.
Špeciálna certifikácia bude potvrdzovať, že závod na e-gas dodal do siete rovnaké množstvo plynu e-gas, ktoré si majitelia kúpili pre svoje vozidlá Audi TCNG. Podobná bilančná metóda sa používa na verifikáciu odberu ekologicky vyrobenej elektrickej energie.
Nemecký energetický priemysel môže mať z koncepcie projektu Audi e-gas značný prospech, pretože rieši naliehavú výzvu, ako efektívne a bez ohľadu na polohu ukladať elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Schopnosť ukladať veľké množstvo energie z veterných a slnečných elektrární premenou elektrickej energie na plyn by mohla významne podporiť expanziu výroby energie z obnoviteľných zdrojov. Projekt Audi e-gas možno ľahko realizovať podľa nemeckého vzoru v akejkoľvek krajine s distribučnou sieťou pre zemný plyn.
Závod Audi e-gas vo Werl je budovaný v areáli energetickej spoločnosti EWE AG o celkovej rozlohe 4100 m2. Základný kameň bol položený v septembri 2012. Audi ako vlastník stavia závod v spolupráci s výrobcom výrobného zariadenia SolarFuel GmbH. Obaja partneri sa zamerali na optimalizáciu energetických tokov. Napríklad odpadové teplo vytvárané počas elektrolýzy a metanizacie je využívané v susednej budove, čím sa nesmierne zvýšila celková účinnosť.
Po inštalácii elektrolyzérov bude teraz dodaný a pripojený metanizačný reaktor. Túto špeciálnu jednotku vysokú približne 16 metrov poskytne MAN, dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen. Výroba plynu e-gas bude zahájená začiatkom roka 2013 a od leta 2013 bude syntetický plyn dodávaný do verejnej distribučnej siete zemného plynu.
zdroj: audi.cz













