Audi e-tron2. Október 2009
Audi predstavuje hviezdu autosalónu IAA 2009. Vysokovýkonné športové vozidlo e-tron je poháňané výhradne elektrickou energiou. Aj tak sa ale tento koncept môže pochváliť čistokrvným pohonom quattro, lebo predné a zadné kolesá poháňajú celkom štyri elektromotory. Ich celkový výkon 230 kW (313 k) a točivý moment 4500 N.m umožňuje dvojmiestnemu vozidlu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 s a z 60 na 120 km/h za 4,1 s. Najväčšia rýchlosť je obmedzená na 200 km/h. Lithium-iontové akumulátory s využiteľnou kapacitou 42,4 kWh vystačia v kombinovanom režime EU pre prejdenie vzdialenosti približne 248 kilometrov.
Tieto výkonové parametre nie sú zďaleka jedinou známkou dôslednej a holistickej (celostnej) stratégie. Už samotný dizajn dáva jasne najavo, že e-tron patrí do prvej ligy športových vozidiel. Kompaktná dvojmiestna karoséria konceptu Audi e-tron nadobúda s vonkajšími rozmermi 4,26 x 1,90 x 1,23 metra proporcie superšportového vozidla. Kabína je rovnako ako u kupé s motorom uprostred posadená do blízkosti prednej nápravy, čo v kombinácii s rázvorom 2,60 metra vytvára dostatok priestoru pre posádku a jednotlivé komponenty pohonnej sústavy.
Celková konštrukcia je prispôsobená špecifickým potrebám elektromobilov. Sada akumulátorov Li-Ion s hmotnosťou 470 kg je uložená pred zadnou nápravou, priamo za kabínou, aby sa dosiahlo nízke ťažisko a optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy (42:58%). Akumulátory možno dobíjať z bežnej siete (230 V/16 A) za 6 až 8 hodín. Použitím vysokého napätia a prúdu (400 V/63 A) sa táto doba skráti na 2,5 hodiny. Inžinieri Audi pracujú dokonca na bezdrôtovom dobíjaní, aby bol celý proces ešte pohodlnejšie.
Efektívne využívanie elektrickej energie zaručuje veľmi ľahká konštrukcia extrémne tuhej karosérie a minimalizácia jazdných odporov. Hybridná konštrukcia karosérie vychádza z hliníkového priestorového rámu ASF (Audi Space Frame). Dvere, veka, bočné panely a strecha sú vyrobené z ľahkého a pevného plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. Audi čoskoro zavedie túto technológiu do sériovej výroby. Celková hmotnosť konceptu Audi e-tron je len 1600 kg. Inteligentná aerodynamická koncepcia využíva aktívne prvky, aby ďalej klesla spotreba. Samozrejmosťou je rekuperácia kinetickej energie za jazdy.
Predné asynchrónne elektromotory s vlastným chladiacim okruhom sú umiestnené na prednej náprave, zatiaľ čo zadné dva asynchrónne elektromotory sú uložené za zadnou nápravou. E-tron dokáže ľubovoľne meniť rozdelenie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Toto takzvané vektorovanie krútiaceho momentu umožňuje dosahovať úchvatné dynamiky a doteraz netušené úrovne agility a precíznosti pri prejazde zákrutou.
Veľa technických modulov prezrádza nový a v niektorých prípadoch dokonca revolučný prístup značky Audi na ich konštrukciu. Účinné vykurovanie interiéru zabezpečuje napríklad tepelné čerpadlo. Pohonná sústava, výkonová elektronika a akumulátory sú riadené inovatívnym systémom tepelného manažmentu, ktorý hrá kľúčovú úlohu v realizácii tak veľkého dojazdu, bez ohrozenia vysokej úrovne komfortu posádky. Prepojenie elektronickej siete vozidlá s okolím otvára nový priestor pre optimalizáciu hospodárnosti prevádzky, bezpečnosti a komfortu.
zdroj: Audi.cz