Audi A5 Sportback – to najlepšie z troch svetov10. August 2009
Audi predstavuje automobil novej koncepcie – Audi A5 Sportback. Päťdverový model s dlhou, splývajúcou zadnou časťou karosérie spája to najlepšie z rozličných svetov vozidiel: Je emocionálny a elegantný ako kupé, komfortný ako limuzína a praktický ako kombi Avant. Po kupé a kabriolete je Sportback tretím členom modelovej rodiny A5.
S modelom A5 Sportback značka Audi, vynálezca kombi Avant zakladá nové trendy v dizajne. Päťdverové kupé definujú elegantné línie. Oproti limuzíne A4 je o 36 milimetrov nižšie; krátky predný previs karosérie, dlhý rázvor, široký rozchod a štyri dvere s bezrámovými oknami a štíhlou grafikou skiel vytvárajú celistvý obraz športovej elegancie.
Interiér je priestranný, všetky štyri sedadlá v kabíne sú plnohodnotné. Veľké dvere batožinového priestoru sú harmonicky integrované do dlhej, splývajúcej zadnej časti karosérie s plochými zadnými stĺpikmi. Základný objem batožinového priestoru 480 litrov zodpovedá takmer hodnote modelu A4 Avant, pri sklopených operadlách zadných sedadiel sa zväčší na 980 litrov.
Pri pohone ide A5 Sportback dôsledne cestou inovatívnych technológií značky Audi. Všetky motory majú pre vysokú účinnosť priame vstrekovanie paliva – naftové TDI a benzínové FSI – a spĺňajú emisnú normu Euro 5. Všetky verzie sú vybavené systémom na rekuperáciu energie, ktorý pri brzdení premieňa kinetickú energiu na elektrickú a zachytáva ju v akumulátorovej batérii.
Od štartu predaja poskytuje Audi tri benzínové a tri naftové motory; tri ďalšie motory budú nasledovať do polovice roka 2010. Benzínové motory – štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 132 kW (180 k), resp. 155 kW (211 k) a V6 3.2 FSI s výkonom 195 kW (265 k) sú vybavené systémom Audi valvelift, ktorý variabilne mení zdvih ventilov. Táto inteligentná technológia zlepšuje priebeh výkonu a krútiaceho momentu, pričom súčasne znižuje spotrebu.
Štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI dosahuje výkon 125 kW (170 k) a v priemere sa uspokojí s 5,2 litrami nafty na 100 km. Je vybavený systémom Štart-Stop, ktorý prispieva k ďalšiemu zníženiu spotreby paliva, predovšetkým v mestskej premávke. Ešte väčší potenciál poskytujú motory V6 TDI s objemom 2,7 a 3,0 litra. Dosahujú výkony 140 kW (190 k) a 176 kW (240 k) a obidva sa kombinujú s prevodovkou S tronic.
Špičkový naftový motor prenáša svoj krútiaci moment prostredníctvom permanentného pohonu všetkých kolies quattro, rovnako ako benzínové motory. Pri obidvoch najsilnejších motoroch na želanie montovaný nový športový diferenciál zadnej nápravy adaptívne rozdeľuje krútiaci moment na jednotlivé kolesá podľa adhéznych podmienok, čím zabezpečuje ešte väčšiu dynamiku, pôžitok z jazdy a aktívnu bezpečnosť. Obidva modely TDI s pohonom všetkých kolies 2.0 TDI a 2.7 TDI, ako aj benzínový model 2.0 TFSI profitujú z ďalšej inovácie Audi: Stabilizačný systém ESP je vybavený funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu prednej nápravy, ktorá potláča nedotáčavosť a zvyšuje agilitu.
Ideálnym doplnkom je systém na reguláciu jazdnej dynamiky Audi drive select. Pomocou neho môže vodič meniť charakteristiku pedála akcelerátora, body preraďovania sedemstupňovej prevodovky S tronic a charakteristiku posilňovača riadenia servotronic (sériovo od 140 kW). Systém je modulárne spriahnutý najmenej s jedným z troch príplatkových prvkov – športovým diferenciálom, adaptívnou reguláciou charakteristiky tlmičov pruženia a dynamickým riadením s variabilným prevodovým pomerom.
Audi A5 Sportback
Motory
- Šesť motorov od 125 kW (170 k) do 195 kW (265 k) pri začiatku predaja, tri ďalšie
motory do polovice budúceho roka
- Všetky motory s priamym vstrekovaním paliva
- Suverénne jazdné výkony a príkladná účinnosť
- Všetky motory so systémom na rekuperáciu energie
- Motory 2.0 TDI a 2.0 TFSI so systémom Štart-Stop
Prevodové ústrojenstvo
- Podľa motor manuálna prevodovka, automatická prevodovka multitronic alebo 7-stupňová
prevodovka S tronic s dvoma spojkami
- Pohon všetkých kolies quattro pri špičkových verziách, športový diferenciál s variabilným
rozdeľovaním krútiaceho momentu na zadné kolesá od 176 kW
Podvozok
- Vyvážené rozloženie hmotnosti na nápravy, závesy kolies z hliníka
- Sériovo hliníkové kolesá formátu 17 palcov, na želanie kolesá až do 20 palcov
- Stabilizačný systém ESP s novou elektronickou uzávierkou diferenciálu pri všetkých
verziách s pohonom predných kolies sériovo
- Na želanie systém na reguláciu jazdnej dynamiky Systém Audi drive select, na
želanie adaptívna regulácia tlmičov, dynamické riadenie a športový diferenciál
Karoséria
- Športovo-elegantný dizajn s plynulými, splývajúcimi líniami
- Veľké dvere batožinového priestoru s dvojdielnym krytom batožinového priestoru
- Batožinový priestor s objemom od 480 do 980 litrov
- Veľkorysý interiér s komfortným prístupom
zdroj: Audi.sk