Lepšie sa dohovorí9. September 2009
S triedou S 2009 ide do série najnovšia generácia hlasovej obsluhy LINGUATRONIC. Namiesto doterajšieho oddeleného vyslovovania mesta a ulice môže vodič požadovaný cieľ jazdy povedať naraz v jednom slede – čiže napríklad „Stuttgart, Epplestraße“. Systém ihneď začne výpočet trasy a iba sa opýta, či má byť zadané aj číslo domu. V Nemecku pozná LINGUATRONIC názvy asi 80 000 miest a 470 000 ulíc. Nové, mimoriadne pohodlné zadávanie cieľa, funguje v šiestich jazykoch a vo viac ako 15 krajinách Európy.
Dialóg s LINGUATRONIC prebieha kvázi medzi dvoma ľuďmi. Celý tucet hlásateliek a jeden hlásateľ dali triede S svoj hlas a nahovorili jednotlivé slová, časti viet, číselné rady a názvy, ktoré systém počas rozhovoru s vodičom bleskovo a operatívne spája do ľahko zrozumiteľných pokynov a informácií. „Hlasy triedy S“ pochádzajú z rôznych európskych krajín, kde tieto dámy – a jeden pán – pracujú okrem iného pre rozhlas a televíziu, divadlo a dabingové štúdiá.
Vedci sa viac ako dve desaťročia zaoberali úlohou vyvinúť systém rozpoznávania hlasu na báze počítača. Mercedes-Benz bol v roku 1996 prvou automobilovou značkou, ktorá takýto systém v automobile ponúkla – najskôr však iba na obsluhu autotelefónu. Odvtedy sa systém hlasovej obsluhy podstatne zdokonalil: Preč sú tie časy, kedy bolo potrebné hláskovať názvy miest a ulíc. Najnovšia verzia LINGUATRONIC, ktorú Mercedes-Benz ponúka v rôznych modelových radoch, pracuje pri ovládaní telefónu, audiosystému a navigačného systému na princípe diktovania celých slov.
Pri triede S hovoria inžinieri Mercedesu už o diktovaní celých slov „jedným dychom“ a opisujú tým momentálne najvyšší stupeň vývoja systému, pri ktorom možno mesto a ulicu nadiktovať priamo po sebe, teda v jednom slede.
Tento nový postup funguje v súčasnosti v nasledujúcich jazykoch a krajinách:
• Nemecky: Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko
• Anglicky: Veľká Británia, Gibraltár a Írsko
• Španielsky: Španielsko
• Francúzsky: Francúzsko, Monako, Belgicko a Švajčiarsko
• Taliansky: Taliansko, San Marino, Vatikán a Švajčiarsko
• Holandsky: Holandsko, Belgicko
Pri hlasovej obsluhe nejde o to, porozumieť želaniam vodiča, ale o dialóg s ním. Systém vodiča osloví príjemným hlasom, keď niečo neporozumel alebo ak majú byť potvrdené určité ovládacie úlohy. Tieto hlasy by sa síce dali vytvárať aj synteticky – čiže počítačom, no o takéto „neživé“ oznamy v Mercedes-Benz nestoja a namiesto toho aj pri hlasovej obsluhe uprednostňujú dialóg človeka s človekom.
Stuttgartská automobilová značka a jej systémový partner majú zmluvný vzťah s profesionálnymi hlásateľkami a jedným hlásateľom, ktorí systémom hlasovej obsluhy a navigačným systémom modelov Mercedes dali svoj hlas. Tri dni trvá nahrať pre každý jazyk slová a fragmenty viet, číselné rady a názvy zaznamenané asi na 100 stranách, potrebné na vedenie k cieľu a hlasový dialóg.
Na hlasový dialóg systém spája tisíce individuálnych nahrávok
Pri nahrávaní vo zvukovom štúdiu sa individuálne uloží a nakóduje každý z viac ako 1 000 hlasových segmentov, aby počítač počas jazdy mohol v zlomku sekundy a podľa aktuálnej situácie použiť potrebný príkaz a v prípade potreby ho doplniť o ďalšie informácie. Preto je dôležité, aby hlásatelia hovorili vždy s rovnakou intonáciou, aby informácie zneli spontánne a prirodzene, keď systém vo vozidle z rôznych akustických fragmentov poskladá hlásenia a vodičovi povie napríklad kde má odbočiť, do ktorého pruhu sa má zaradiť alebo ktorú ulicu má zvoliť.
Navigačný systém „hovorí“ viac ako tuctom jazykov
Odborníci vo vývojovom stredisku Mercedes zásadne rozlišujú medzi hlasovou obsluhou, ktorou auto svojho vodiča kvázi poslúcha na slovo, a hlasovými informáciami, aké sa používajú počas vedenia k cieľu. Navigačný systém triedy S „ovláda“ spolu viac ako tucet jazykov, ponúkaných v rozličných národných verziách zariadení. Napríklad: dánsky, nemecky, anglicky, španielsky, francúzsky, taliansky, holandsky, portugalsky, turecky, rusky, americkou angličtinou, japonsky a čínsky.
Keď ide o to, hovoriť s vodičom a ukázať mu správnu cestu, používa Mercedes-Benz v prvom rade ženské hlasy. Výnimku predstavuje iba Turecko, pretože tamojší zákazníci počúvajú v aute radšej muža. „Hlasy triedy S“ pracujú aj pre rozhlasové stanice, dabujú celovečerné filmy, čítajú reklamné slogany, hovorené knihy a vystupujú v divadle.