BMW premýšľa o trojmotorovom hybride s dvoma dvojvalcami28. Január 2010

O neobvyklý patent požiadala automobilka BMW. Podľa všetkého jej vývojári pracujú na hybridnom pohonnom ústrojenstve, ktoré bude okrem klasického motora a elektromotora používať ešte druhý spaľovací motor.
Serveru Autocar.co.uk sa podarilo nájsť pozoruhodnú patentovú prihlášku spoločnosti BMW. Tá má názov "Hybrid vehicle having a split engine", čo v preklade znamená hybridné vozidlo s rozdeleným motorom. Oným rozdeleným motorom je myslený spaľovací agregát. Namiesto jedného spaľovacieho motora tak budú pod kapotou rovno dva.

Patentová prihláška nie je príliš konkrétna z hľadiska samotného prevedenia spaľovacích motorov. Podľa všetkého sa dá počítať s rôznymi konfiguráciami. V prihláške je spomenutá napríklad možnosť použitia dvoch samostatných dvojvalcou. V praxi bude jeden motor používaný v spolupráci s elektromotorom ako u bežného hybridu, druhý spaľovací motor sa zapoja vo chvíli, keď je potrebný vysoký výkon.

Skôr ako osadenie vozidla dvoma rozdielnymi motormi si ale nové riešenie od BMW môžeme predstaviť ako akýsi pokročilejší systém vypínania valcov. Tým sú niektoré motory vybavené už dnes. V prípade, keď nie je potrebný vysoký výkon, beží napríklad osemvalec iba na štyri valce. Ušetrí sa tým palivo a motor má v tú chvíľu aj o niečo menšie mechanické straty.

Nové riešenia BMW by umožnilo ich ešte ďalšie zníženie. Druhý motor sa totiž v prípade nečinnosti vôbec nebude pohybovať a hlavný motor nebude plytvať energiou na otáčanie jeho kľukovou hriadeľov, vačkovými hriadeľmi a pohon ďalších potrebných súčastí a príslušenstva, ktoré v prípade motorov s vypínaním valcov zostávajú v prevádzke.

V prípade požiadavky na vysoký výkon sa jednoducho druhý motor trojmotorového hybridu naštartuje ako u dnešných start-stop systémov a cez špeciálnu spojku spojí s druhým, takže dva motory budú v tú chvíľu pracovať ako jeden. Výkonové výkyvy pri štartovaní a vypínaní druhého motora bude "vyhladzovať" elektromotor hybridného charakteru.

Celý koncept môžeme skôr než ako spájanie dvoch rôznych spaľovacích motorov chápať skôr ako rozdeľovanie väčších motorov na menšie funkčné celky.

zdroj: iDnes.cz