Jaguar C-X75 Concept- elektrický superšport s pohonom 4x45. November 2010

Štúdia C-X75 je oslavou 75 rokov ikonického dizajnu značky Jaguar, ale zároveň už poskytuje pohľad do budúcnosti automobilových technológií.
„Model C-X75 je poklonou všetkým ľuďom, ktorí sa podieľali na podobe dodnes obdivovanej značky Jaguar v jej histórii. Tento automobil je inovačným modelom pre technológie budúcnosti a našej značke zaručuje, že si povesť vynikajúceho technického spracovania udržíme ďalších 75 i viac rokov.“ Mike O’Driscoll, výkonný riaditeľ Jaguar Cars.

Štúdii C-X75 zabezpečuje vynikajúce parametre unikátny systém pohonu s celkovým výkonom 580 kW (780 k), zložený zo štyroch elektromotorov s výkonom po 145 kW (v prepočte 195 k) pre každé koleso. Dva vysokootáčkové generátory poháňané plynovými turbínami s výkonom po 70 kW zabezpečujú dobíjanie akumulátorových batérií a tým zvyšujú dojazd vozidla na pozoruhodných 900 km, čo stačí napríklad na cestu z Londýna do Berlína. V režime Track turbogenerátory dodávajú ďalšiu energiu priamo elektromotorom. Štyri elektromotory zabezpečujú pohon všetkých kolies a spolu poskytujú maximálny krútiaci moment až 1 600 Nm.

Interiér vozidla je doslova impozantný. Vodič a spolujazdec sedia pred utesnenou vzduchovou komorou, pod ktorou sú namontované turbogenerátory. Rovnako ako v pretekovom monoposte sú sedadlá upevnené priamo na zadnej prepážke kabíny, po oboch stranách okolo nich vedú v karosérii kanály, privádzajúce vzduch k turbínam. Volant, ovládacie prvky, hlavné displeje a pedále sa dajú nastavovať podľa potrieb vodiča.

Štúdia C-X75 môže jazdiť výlučne s elektrickým pohonom. Po nabití z bežnej verejnej elektrickej siete, ktoré trvá šesť hodín, môže prejsť vzdialenosť až 110 km s nulovými emisiami. No na rozdiel od konvenčného elektromobilu radosť z jazdy v tomto superšportovom automobile tým nekončí. Moderné ľahké plynové mikroturbíny sú schopné veľmi rýchlo a efektívne nabíjať lítiovo-iónové akumulátorové batérie, čo vozidlu umožňuje dojazd až na vzdialenosť 900 km. V režime Track môžu turbogenerátory elektromotorom priamo dodávať dodatočnú elektrickú energiu.

Elektrická energia vytváraná turbogenerátormi sa akumuluje v batériách, umiestnených v prednej časti vozidla a poháňa štyri nezávislé elektromotory. Použitie samostatných motorov má výhody v redukcii a rozložení hmotnosti, kompaktných rozmeroch a účinnosti. Každý elektromotor má hmotnosť iba 50 kg, no pri tom produkuje výkon 145 kW (v prepočte 195 k) a krútiaci moment 400 Nm. 

Pohonné ústrojenstvo

Elektrický motor Štyri trakčné motory s výkonom po 145 kW (v prepočte 195 k), celkový výkon 580 kW (v prepočte 780 k), celkový maximálny krútiaci moment 1600 Nm
Generátor Dva spínané reluktančné generátory
Predlžovač dojazdu Dve plynové mikroturbíny s výkonom po 70 kW, celkovo 140 kW
Akumulátorové batérie Lítiovo-iónové
Celková kapacita batérií 19,6 kWh
Prevodovka Jednostupňová
Prevodový pomer 3,1:1

Jazdné výkony
0-100 km/h (s) 3,4
0-160 km/h (s) 5,5
0-300 km/h (s) 15,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 330

Spotreba paliva a emisie
Dojazd s elektrickým pohonom (km) 110
Predĺžený dojazd (km) 900
Emisie CO2 (g/km) 28
Objem palivovej nádrže (l) 60

zdroj: jaguarcars.sk, netcarshow.com