Najvýkonnejší a najrýchlejší Jaguar21. Marec 2011
Nové superšportové kupé XKR-S je perfektným vyjadrením filozofie športových automobilov značky Jaguar. Spojenie špičkových jazdných vlastností s použiteľnosťou na každodenné cestovanie tu boli dotiahnuté k dokonalosti.
V tele cestných aj pretekárskych vozidiel značky Jaguar vždy bilo silné srdce v podobe úžasných motorov, od rekordy lámajúceho radového šesťvalca v modeli XK120 až po kultivovaný vidlicový dvanásťvalec, vďaka ktorému sa model XJ12 v čase svojho príchodu stal najrýchlejším štvordverovým automobilom na svete. Nie inak je tomu v prípade nového Jaguara XKR S, debutujúceho na ženevskom autosalóne 2011. Tento výnimočný dravec predstavuje doteraz najextrémnejšie vyjadrenie vášne, ktorú spoločnosť Jaguar vkladá do svojich krásnych a rýchlych automobilov. Ide o prvý sériovo vyrábaný Jaguar, ktorý sa dostal do exkluzívneho klubu „300 km/h“, za čo vďačí úžasnej sile preplňovaného päťlitrového motora V8. Tento agregát s priamym vstrekovaním paliva dosahuje vďaka upravenému priebehu vstrekovania maximálny výkon 550 k a krútiaci moment 680 Nm (o 40 k vyšší výkon a o 55 Nm väčší krútiaci moment oproti štandardnému modelu XKR). Dôsledné prekalibrovanie prinieslo rovnomerné dávkovanie výkonu, umožňujúce dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Priemerná spotreba pritom dosahuje hodnotu 12,3 l/100 km. Aktívny športový výfuk nadchýňa a odmeňuje zapáleného vodiča svojím strhujúcim zvukom, navodzujúcim atmosféru automobilových pretekov.
Zameraný na vodiča
XKR-S je nielen najrýchlejší Jaguar všetkých čias, ale aj najagilnejší, najživší a najviac zameraný na vodiča. Tento vrchol modelového radu XK stavia na poznatkoch získaných z preplňovanej verzie modelu XKR a je výsledkom následného vývoja zameraného na ďalšie vylepšenie výkonnostných parametrov. Nový, ešte ostrejší charakter vozidla, ponúka zanieteným vodičom dynamiku na hraniciach fyzikálnych možností, no bez straty kultivovanosti a praktickosti, ktorými sú vozidlá Jaguar vychýrené. Prepracovaný podvozok s tuhšími pružinami a tlmičmi, kovanými diskami kolies z ľahkej zliatiny a prekalibrovaným posilňovačom riadenia zaisťujú rýchlejšie, živšie reakcie podvozka a vodičovi prinášajú pocit väčšej spätosti s vozidlom. O jednoznačne športovom charaktere modelu XKR S hneď po otvorení dverí presvedčia nové, telo obopínajúce sedadlá Performance s výraznými bočnicami na operadlách, ktoré poskytujú dokonalú oporu v ostrých zákrutách. Sedadlá majú 16-smerové polohovanie, pamäť a vyhrievanie. Nový trojramenný volant predstavuje dokonalé rozhranie medzi vozidlom a vodičom. Kabína každého automobilu značky Jaguar je jedinečné, výnimočné miesto na trávenie času a model XKR S v tomto smere prekoná všetky očakávania od okamihu, keď si vodič sadne za volant, kde ho privíta červené štartovacie tlačidlo, pulzujúce ako srdce. Po jeho stlačení sa naštartuje motor so sýtym, hlbokým zvukový efektom a zo stredovej konzoly sa vysunie ovládač Jaguar Drive Selector, ako bod prvého kontaktu v procese komunikácie človeka so strojom.
Forma podriadená funkcii
Výkonnosť modelu XKR-S sa odráža na jeho zovňajšku aj v dizajne interiéru. Nové exkluzívne farby karosérie pripomínajú pretekársku minulosť značky Jaguar. Tak ako v prípade súťažných vozidiel Jaguar v minulosti, aj zovňajšok modelu XKR S zachováva princíp formy podriadenej funkcii. Okrem vzhľadových úprav absolvoval model XKR S aj zmeny na základe rozsiahleho výskumu s využitím výpočtovej analýzy prúdenia tekutín, vďaka ktorým môže dosahovať maximálnu rýchlosť 300 km/h. Na rohoch predných blatníkov sa nachádzajú zvislé štrbiny, ktoré vedú vzduch popri bokoch vozidla s rozšírenými prahmi, a tým zvyšujú smerovú stabilitu pri vysokých rýchlostiach. Zväčšené bočné prahy opticky zvýrazňujú o 10 mm menšiu svetlú výšku. Nový zadný nárazník je vybavený difúzorom z uhlíkových vláken. Jedinečným prvkom modelu XKR S je aj zadné krídlo so strednou sekciou z uhlíkových vláken. Týmito úpravami sa podarilo o viac ako štvrtinu znížiť vztlak v prednej a zadnej časti vozidla a optimalizovať laterálnu aerodynamickú stabilitu. Úpravy aerodynamiky, nutné na to, aby mohol XKR-S dosahovať rýchlosť 300 km/h, boli vykonané dokonale premysleným, rozvážnym spôsobom, typickým pre značku Jaguar, no s citom pre čistotu línií a jedinečnosť vozidla. Keď sa XKR S blíži k maximálnej rýchlosti, vzduch prúdiaci okolo vozidla musí byť hladko vedený ponad karosériu, pod ňou a po bokoch vozidla v záujme zachovania stability a rovnomerného rozloženia prítlaku na prednú a zadnú časť.
Skúste nájsť limity
Vozidlo má oproti štandardnému modelu väčšie kolesá: jedinečné, ľahké kované 20 palcové zliatinové disky Vulcan so šírkou deväť palcov v prípade predných kolies a 10,5 palca v prípade zadných zaručujú vyššiu presnosť a lepší kontakt s vozovkou. Nové disky sú obuté do pneumatík Pirelli P Zero s rozmermi 255/35 R20 vpredu a 295/35 R20 vzadu. Vďaka tejto kombinácii sa znížila celková neodpružená hmotnosť o 4,8 kg, čo prinieslo úmerné zlepšenie ovládateľnosti a dynamiky. Zmeny systému dynamickej kontroly stability DSC (Dynamic Stability Control) boli zamerané na maximalizáciu prínosu širších pneumatík. V režime Trac DSC tento systém využíva špecifické nastavenia pre trakciu, stabilitu a elektronický diferenciál so zmenenými prahmi preklzu, distribúciou krútiaceho momentu v diferenciáli a mierou zasahovania, čo skúsenému vodičovi umožňuje objavovať hranice možností vozidla a limity bezpečnej ovládateľnosti. Model XKR-S je štandardne vybavený vysokovýkonným brzdovým systémom Jaguar High Performance Braking System, s vnútorným chladením, ktorý umožňuje opakované intenzívne brzdenie bez vädnutia. Systém poskytuje pocit bezpečia a istoty na bežnej ceste, aj na pretekárskom okruhu. Finálnym výsledkom je automobil stelesňujúci dvojakosť charakteru, typickú pre každé skvelé vozidlo značky Jaguar; má schopnosť preniesť vodiča na slávny Nürburgring v maximálnom komforte a príjemnom tichu, urobiť kolo za čas pod osem minút a potom sa s úplnou ľahkosťou vrátiť domov.
zdroj: jaguarcars.sk, netcarshow.com