NOVÝ JAGUAR XF28. August 2007

Nový Jaguar XF spochybňuje konvencie a riadi sa svojimi vlastnými zákonmi. Spája výkon športového automobilu s ambiente, priestorovou ponukou a technickou vyspelosťou luxusnej limuzíny. Predstavuje začiatok novej éry pre značku Jaguar.

Nový Jaguar XF je fascinujúcim výrazom nového a odvážneho dizajnu značky Jaguar. Vzrušujúci vzhľad sľubuje neobyčajný zážitok z jazdy. Limuzína XF zostáva v každom ohľade verná krédu značky Jaguar o výrobe krásnych a rýchlych automobilov. Súčasne ale značka preniká do nových dimenzií. Štvordverová limuzína vyžaruje fascináciu kupé, súčasne však poskytuje v aktuálnom a úplne svojbytnom interiéri priestor pre päť dospelých osôb. Okrem priestorovej ponuky vyniká interiér modelu XF hodnotnými, ručne opracovanými materiálmi, modernými prístrojmi a upokojujúco pôsobiacim vnútorným osvetlením. Vysoká kvalita vypracovania a láska k detailom spôsobujú, že interiér limuzíny XF patrí k najušľachtilejším vo svojej triede. Inteligentné použitie nových technológií a koncepcií ovládania posúvajú komfort a ergonómiu na nový stupeň.
Šesťstupňovú automatickú prevodovkua s funkciou Sequential Shift™, ktorá si už v športovom modeli XK získala obľubu zákazníkov, teraz značka Jaguar po prvý raz použila aj v limuzíne. Vďaka najmodernejšej technológii “Shift by wire” prebieha zmena prevodových stupňov dokonca ešte o niečo rýchlejšie ako v ultrarýchlej automatickej prevodovke modelu XK.
S funkciou Jaguar Sequential Shift™ má vodič limuzíny XF možnosť kedykoľvek preraďovať prevodové stupne aj manuálne pomocou ovládačov na volante. Prostredníctvom inovatívneho otočného ovládača na stredovej konzole (JaguarDrive Selector™) sa dajú zvoliť rozličné programy radenia. V polohách “D” (pre jazdu) a “S” (Šport) sa poloha škrtiacej klapky, prah spustenia regulácie stabilizačného systému DSC a body preraďovania jednotlivých prevodových stupňov prispôsobujú štýlu jazdy a profilu trasy. Okrem zimného programu, ktorý je obligatórny pre všetky verzie motorov, je pre Jaguar XF s kompresorom prepĺňaným benzínovým motorom V8 navyše k dispozícii aj režim Dynamic, pomocou ktorého môže angažovaný vodič úplne využiť potenciál modelu XF. Namiesto konvenčnej voliacej páky sa zmena režimov automatickej prevodovky uskutočňuje pomocou už spomínaného ovládača JaguarDrive Selector™. Tento ovládací prvok, použitý po prvý raz v sériovo vyrábanom automobile, je nielen veľmi kompaktný ale vďaka perfektnej haptike sa dá aj veľmi presne a intuitívne ovládať.
No nový Jaguar XF prináša ešte ďalšie technické premiéry: dýzy ventilácie sú v pokoji skryté a až po zapnutí zapaľovania sa otočia do otvorenej polohy. Ďalšia nové technológia – JaguarSense™ – bezkontaktne aktivuje pri pohybe ruky osvetlenie prednej časti interiéru. Na otvorenie odkladacej schránky na rukavice stačí ľahký tlak na logo na prístrojovej doske.
Všetky audiosystémy, ktoré sú k dispozícii pre nový Jaguar XF, majú najmenej osem reproduktorov. Špičková verzia je vybavená systémom Premium, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s renomovaným britským HiFi-špecialistom Bowers & Wilkins. Samozrejmosťou je rozhranie pre Bluetooth, rovnako ako aj vstupy pre iPod® alebo iný prehrávač MP3, ovládané prostredníctvom centrálneho dotykového monitora.
K ďalším príjemným vymoženostiam v kokpite limuzíny Jaguar XF patrí funkcia JaguarVoice™ na hlasové ovládanie audioaparatúry a telefónu, radarová kontrola „mŕtveho uhla“ vonkajších spätných zrkadiel, predné a zadné parkovacie senzory, televízna kamera na cúvanie, adaptívny tempomat s nastaviteľným limitérom maximálnej rýchlosti, systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách a elektronická parkovacia brzda. Mick Mohan, vedúci šéfinžinier programu Jaguar XF k tomu hovorí: “Interiér nového modelu XF je jedinečnou kombináciou štýlu a substancie. Poskytuje množstvo riešení, použitých v automobilovom priemysle po prvý raz. Ako je napríklad nový ovládač JaguarDrive Selector, otočné dýzy klimatizácie a ľahko ovládateľný dotykový monitor. Tým XF dokazuje, že dizajn a funkčnosť môžu pôsobiť v perfektnej harmónii.”
Základ podvozku modelu XF tvorí štruktúra karosérie s torznou tuhosťou najlepšou vo svojej triede. Zabezpečuje maximálnu pevnosť pri minimálnej hmotnosti. Medzi celkovo štyrmi motormi, ktoré sú k dispozícii pre XF, je naftový motor – najtichší vo svojej triede i extrémne výkonný kompresorom prepĺňaný benzínový motor V8 s objemom 4,2 litra. Vďaka vynikajúcej torznej tuhosti a veľkoryso dimenzovanému rozchodu kolies sa Jaguar XF vyznačuje veľmi športovými jazdnými vlastnosťami. Nový Jaguar XF je zámerne koncipovaný ako automobil pre aktívneho vodiča, no súčasne je komfortný a premyslený do najmenších detailov. Ako naznačuje už jeho dizajn, XF exceluje v každej role: ako športový automobil aj ako luxusná cestovná limuzína.

NOVÝ JAGUAR XF V KOCKE

· Štvordverová limuzína s líniami kupé. Kombinuje štýl a výkon športového automobilu s aurou a priestorovou ponukou luxusnej limuzíny.
· Jaguar pri modeli XF po prvý raz aplikoval nový dizajn značky na limuzínu. Interiér v oblasti vypracovania a vzhľadu nijako nezaostáva za exteriérom. Poskytuje súčasne luxusné a pritom veľmi aktuálne ambiente.
· Línie pripomínajúce kupé pri limuzíne XF zakrývajú skutočné priestorové pomery. V kabíne je miesto pre päť dospelých osôb; batožinový priestor má veľkorysý objem 540 litrov (500 litrov pri rezervnom kolese). Sklopením deleného operadla zadného sedadla sa dá batožinový priestor zväčšiť na objem až 920 litrov.
· Pri nastúpení do vozidla symbolizuje červeno pulzujúci gombík štartéra srdce bijúce pod kapotou limuzíny XF. K riešeniam, prevzatým z dizajnovej štúdie C-XF patrí ovládač JaguarDrive Selector™, ktorý sa po naštartovaní motora automaticky vysunie do dlane vodiča. Novinkou sú aj mriežky ventilačných otvorov, ktoré sa otočením automaticky otvoria z pôvodne súvislej plochy do otvorenej polohy.
· Najlepšia torzná tuhosť vo svojej triede zaručuje modelu XF dynamické jazdné vlastnosti. Nová limuzína Jaguar je síce zameraná na vodiča, no napriek všetkej agilite poskytuje vysokú mieru komfortu.
· Jaguar ponúka nový model XF so štyrmi rozličnými motormi. Všetky sa kombinujú s osvedčenou šesťstupňovou automatickou prevodovkou s ovládacími segmentmi pre manuálne radenie na volante (Jaguar Sequential Shift™) a poháňajú zadné kolesá.
· Naftový motor V6 2,7 litra: zrýchlenie z 0 na100 km/h za 8,2 sekundy, maximálna rýchlosť 229 km/h.
· Benzínový motor V6 3,0 litra: zrýchlenie z 0 na100 km/h za 8,3 sekundy, maximálna rýchlosť 237 km/h.
· Benzínový motor V8 4,2 litra: zrýchlenie z 0 na100 km/h za 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť 250 km/h (elektronicky limitovaná).
· Benzínový motor V8 4,2 litra s kompresorom: zrýchlenie z 0 na100 km/h za 5,4 sekundy, maximálna rýchlosť 250 km/h (elektronicky limitovaná).
· K aktívnym asistenčným systémom patrí elektronický asistenčný systém pre núdzové brzdenie (EBA), elektronické rozdeľovanie brzdnej sily (EBD), protiblokovací systém bŕzd (ABS), elektronický stabilizačný systém (DSC), regulácia brzdnej sily pri zatáčaní (CBC) a regulácia brzdiaceho momentu motora Engine Drag Torque Control. Okrem toho je po prvý raz v modeli značky Jaguar integrovaný program, ktorý cieleným pribrzdením zlepší adhéziu predných kolies a tým už v zárodku kompenzuje nedotáčavosť vozidla.
· Vodiča modelu XF podporuje radarový systém na kontrolu „mŕtveho uhla“ vonkajších spätných zrkadiel, predné a zadné parkovacie senzory, televízna kamera na cúvanie, adaptívny tempomat (ACC), automatický obmedzovač maximálnej rýchlosti a systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách.
· Systém infotainmentu má rozhrania pre Bluetooth®, iPod® a prehrávač MP3, digitálny rozhlasový prijímač a CD-prehrávač alebo CD-menič na šesť diskov. Na želanie sa dodáva systém hlasového ovládania JaguarVoice™
· Všetky tri audioaparatúry montované do limuzíny XF sa ovládajú prostredníctvom dotykového monitora. Systém priestorového ozvučenia s celkovým výkonom 440 Wattov a reproduktormi Bowers & Wilkins poskytuje neobyčajne vernú reprodukciu v kvalite zodpovedajúcej koncertnej sále.
· Systém na ochranu chodcov pri nehode, po prvý raz zavedený v športovom type Jaguar XK/XKR s “aktívnou” kapotou motora PDBS sa v zdokonalenej podobe montuje aj do typu XF. Kapota motora, zavesená v zadnej časti, sa pri kontakte vozidla s chodcom pyrotechnicky nadvihne, čím sa vytvorí deformačný ochranný priestor medzi kapotou a tvrdými časťami motora.
· Jaguar XF sa bude vyrábať v troch rozličných verziách vybavenia. Pre základnú (Luxury) a strednú verziu (Premium Luxury) je na výber naftový alebo benzínový motor V6. Benzínový motor V8 bez prepĺňania sa bude v Európe predávať iba v kombinácii s verziou vybavenia Premium Luxury. Špičková verzia modelového radu má označenie Super V8 (SV8) a je vyhradená pre kompresorom prepĺňaný benzínový motor V8.
· Nový Jaguar XF bude mať svetovú výstavnú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Predávať sa začne na jar roku 2008.

REKAPITULÁCIA

Nová limuzína XF predstavuje míľnik v histórii značky Jaguar. V každej oblasti signalizuje budúcnosť značky, no pritom zostáva verná tým vlastnostiam, ktorými sa v minulosti vyznačovali slávne modely značky Jaguar.
XF je oveľa viac ako iba krásne tvarovaný model značky Jaguar: aj z racionálneho pohľadu oslovuje skupiny zákazníkov rozličných vekových kategórií. Napriek luxusnému základnému vybaveniu a mnohým novým a sčasti po prvý raz v sériovej výrobe použitým technológiám poskytuje vynikajúci pomer ceny a úžitkovej hodnoty.
Nový model XF patrí k vzhľadovo najvzrušujúcejším, technicky najhodnotnejším a najvýraznejšie na vodiča orientovaným limuzínam, aké kedy Jaguar vyrobil. Tým sa stáva synonymom pre nový rozmach značky. Jeho dizajnové prostriedky sú pre limuzínu radikálne nové a jeho jazdné výkony zodpovedajú športovému vzhľadu. Inteligentné použitie nových pokrokových technológií a koncepcií ovládania zvýrazňujú jeho jedinečnosť v segmente športových limuzín kategórie premium. To je budúcnosť značky Jaguar, ktorá sa práve teraz začína.