Európske zelené Éčko5. September 2007

Mercedes-Benz štartuje iniciatívu BLUETEC aj v Európe.

Vynálezca technológie BLUETEC vstupuje do novej éry v podobe modelu E 300 BLUETEC. Po úspechu, ktorý zaznamenával na americkom trhu od jesene 2006, sa ekologický dieselový systém BLUETEC dostáva aj do osobných automobilov v Európe. Značke Mercedes-Benz sa podarilo výrazne zredukovať emisie v súlade s emisnou normou Euro 5, pričom si motor i naďalej zachovávajú nízku spotrebu. Vďaka inteligentnej technológii BLUETEC sa tento vznetový motor stal jedným z najčistejších a najefektívnejších agregátov sveta.

Medzi silné stránky nového E 300 BLUETEC patrí ekologická prevádzka, pohodová jazda a komfort, pričom práve tento model odštartoval BLUETEC iniciatívu v Európe. Vychádza z osvedčených modelov CDI a môže sa pýšiť najmodernejším systémom riadenia emisií, pričom ponúka ekologickú, ekonomickú a zároveň dynamickú jazdu. Trojlitrový V6 motor vyvíja 155 kW/211 konských síl a pozoruhodných 540 Nm krútiaceho momentu, pričom spaľuje 7,3 litra* nafty na 100 kilometrov. Emisie z tohto motora pritom už v predstihu spĺňajú budúce Euro normy. Model E 300 BLUETEC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy*, maximálna rýchlosť predstavuje 244 km/h*. BLUETEC model ponúka rovnako ako jeho rovesníci triedy E pohodlné pruženie kombinované s povestným útulným dojmom z interiéru a výnimočnými bezpečnostnými prvkami.

Technológii BLUETEC, ktorú vyvinul DaimlerChrysler, sa výborne darí redukovať dieselové emisie, predovšetkým oxidy dusíka. Do dnešného dňa skúmajú vývojári z Technologického centra Mercedes-Benz rôzne stratégie. V prvej fáze sa napríklad podarilo zredukovať vytváranie oxidov dusíka v modeli E 300 BLUETEC vďaka optimalizácii vnútorných spaľovacích procesov.

Opatrenia okrem iného zahŕňajú:
• Zredukovanie kompresného pomeru na 16,5:1
• Využívanie špeciálnych piezo-injektorov s nižším hydraulickým prúdením
• Optimalizované turbodúchadlo výfukových plynov s variabilnou geometriou turbíny
• Optimalizované riadenie recirkulácie plynov s lepším pomerom ich vracania
• Využívanie keramických sviečok, ktoré motorom so zníženým kompresným pomerom umožňujú rýchle štarty aj za studena

Prepracované vnútro motora dopĺňa efektívny systém doúpravy výfukových plynov, ktorý bol navrhnutý špeciálne pre agregát modelu E 320 BLUETEC. Zahŕňa oxidačný katalyzátor, ktorý zabraňuje emisiám oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC), v kombinácii s bezúdržbovým filtrom pevných častíc. Prepracovaný katalyzátor NOx s patentovaným systémom generovania čpavku spolupracuje s katalyzátorom typu SCR a umožňuje dosiahnuť extrémne nízke emisie oxidov dusíka. Tento systém doúpravy výfukových plynov pracuje bez dodatočných zariadení.

 BLUETEC iniciatíva zaznamenáva prvé úspechy

Mercedes-Benz spustil iniciatívu BLUETEC pre osobné automobily po prvý raz v USA. Práve tu sa na trh premiérovo dostal model E 320 BLUETEC v októbri 2006 ako prvé osobné auto na svete vybavené touto technológiou. Mercedes-Benz si predsavzal uviesť v roku 2008 na severoamerický trh ďalšie tri V6 modely s BLUETEC-om, a to v triedach GL, M a R. Medzinárodní motoristickí žurnalisti ocenili neustávajúcu snahu značky zdokonaľovať túto technológiu, keď zvolili E 320 BLUETEC za “ World Green Car 2007 ”. Porota z 22 krajín označila BLUETEC za udávateľa trendov v oblasti extrémne čistej dieselovej technológie.

BLUETEC sa nasadzuje tiež v úžitkových vozidlách. Už od roku 2005 dokazuje svoje výhody a v súčasnosti je dostupná vo všetkých modelových radoch úžitkových vozidiel. DaimlerChrysler už dodal vyše 60.000 úžitkových vozidiel a autobusov Mercedes-Benz vybavených priekopníckym systémom na redukciu emisií.

BLUETEC – dôležitý krok na ceste za redukciou emisií CO2

V prebiehajúcej diskusii o súčasných a budúcich emisných normách pre vozidlá sa často prehliada skutočnosť, že emisie oxidu uhličitého (CO2) nespadajú do bežných emisných limitov pre výfukové plyny. Emisie CO2 vo vozidlách priamo súvisia so spotrebou paliva. Napríklad hodnota typu 140 g CO2/km je iba alternatívnym vyjadrením spotreby zhruba 5,3 l/100 km pri dieselových, alebo 5,9 l/100 km pri benzínových motoroch. Rovnakú hodnotu by sme namerali na ekvivalentných autách, ktoré výfukové plyny vypustili do okolia bez filtrácie – t.j.  bez toho, aby prešli cez katalyzátory alebo systémy minimalizujúce emisie pevných častíc.

V kontraste s emisiami CO2 sa zložky výfukových plynov akými sú oxidy dusíka, oxidu uhoľnatého, uhľovodíky a zvyšky po spaľovaní vo forme čiastočiek dajú zredukovať pomocou doúpravy výfukových plynov – v niektorých prípadoch až do bodu kedy sa takmer nedajú zaznamenať. Tu si na svoje prichádza inovatívny systém modulárneho čistenia výfukových plynov s názvom BLUETEC. Ten ponúka dieselovým vozidlám technológiu, ktorú potrebujú na ekologickú prevádzku a zvládnutie plánovaných emisných limitov. Okrem modelu E 300 BLUETEC budú aj všetky budúce BLUETEC modely spĺňať štandard Euro 5, ktorý do platnosti vstúpi v roku 2011. BLUETEC teda predstavuje dôležitý krok na ceste za redukciou emisií CO2.