Audi R8 V12 TDI Concept15. Január 2008

Audi predstavuje na Detroit Auto Show 2008 revolúciu v najvyššej triede- prvý dvanásťvalcový vznetový motor vo vysokovýkonnom športovom automobile pre bežné cesty. Štúdia postavená na základe sériového Audi R8 dostala motor V12 TDI so zdvihovým objemom 6,0 l, ktorý generuje výkon 500 HP a točivý moment 1000 Nm. Závodné skúsenosti získané v minulých rokoch na najslávnejších tratiach sveta teraz Audi premietlo do matne strieborného R8 V12 TDI, ktoré stelesňuje špičkové chovanie na ceste, priekopnícku techniku a fascinujúci design.

 

Motor V12 TDI je blízkym príbuzným motora závodného Audi R10, dvojnásobného víťaza 24h Le Mans, čo katapultuje Audi R8 V12 TDI do oblasti momentálne vymedzenej super športovým vozidlám. Audi R8 V12 TDI zrýchľuje z 0 na 100km/h v čase 4,2 s a najvyššia rýchlosť presahuje 300km/h. Maximálny krútiaci moment, ktorý je k dispozícii už od 1750 otáčok za minútu, umožňuje akcelerovať spôsobom, ktorý ani v tejto triede nemá konkurenciu.

 

Nový motor V12 TDI patrí do novej rodiny vidlicových motorov Audi s rozkolom valcov 90 mm, ale má pre tento typ usporiadania optimálny 60 stupňový uhol dvoch radov valcov, zaručujúci dokonalé vyváženie zotrvačných síl a momentov. Kompaktná stavba 684 mm dlhého motora bola kľúčovou vlastnosťou pre úspešnú zástavbu do športového vozidla s motorom vpredu.

 

O dodávku paliva do valcov pod tlakom až 2000 bar sa starajú dve vysokotlaké čerpadlá. Do valcov ústia osemotvorové vstrekovače s piezoelektricky ovládanými ihlami .

 

Motor má dve turbá, z ktorých každé obsluhuje jednu radu valcov, ma premennú geometriu rozvádzacích lopatiek statorov, takže turbínou stále prechádza všetok objem výfukových plynov nevyhnutných pre rýchlu odozvu pri potrebe akcelerovať. Plniaci tlak až 2,6 bar hrá kľúčovú úlohu pri vytváraní obrovského krútiaceho momentu motoru 100Nm v rozmedzí 1750 až 3000 otáčok za minútu. Zo zdvihového objemu 5.934 l a najvyššieho výkonu 368 kW vyplýva merný výkon 62 kW/l resp. 84,3 k/l.

 

Zvuk motora je vzrušujúci práve tak ako sa od športových automobilov tohto formátu očakáva.

K športovým automobilom je nevyhnutný nielen výkon motora, ale aj zodpovedajúca prevodovka. Tou je v Audi R8 V12 TDI šesťstupňové ručne radené ústrojenstvo kompaktných vonkajších rozmerov, ktoré je pripravené spoľahlivo prenášať mimoriadne vysoké momenty.

 

K rýchlim Audi, rovnako ako k R8, patrí pohon všetkých kolies quattro. V prípade štúdie sú hnacie sily rozdelené v pomere 40:60 medzi prednú a zadnú nápravu, ale v závislosti na aktuálnej trakcii kolies sa môže veľmi variabilne meniť.

Audi R8 V12 TDI concept už dnes plní pripravovanú emisnú normu Euro 6, ktorá by mala vstúpiť v platnosť v roku 2014.

 

zdroj: Audi.cz