Nový Mercedes-Benz C je menšia replika triedy S24. Február 2021

Vitajte v novom, ešte digitálnejšom a efektívnejšom svete a vitajte doma: nový Mercedes-Benz C predstavuje oboje a vo všetkých ohľadoch vytvára komfortnú zónu v čase celosvetovej transformácie. Nová Trieda C je ako prvý klasický konštrukčný rad od značky Mercedes-Benz komplexne elektrifikovaná prostredníctvom pomocných hybridných pohonov so 48-voltovou technikou a integrovaným štartovacím generátorom či prostredníctvom hybridných pohonov dobíjateľných zo siete. Vďaka mimoriadne efektívnemu systému akumulátorov dosahuje ako hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete elektrický dojazd na úrovni približne 100 kilometrov (WLTP [1]). V tejto triede je to doposiaľ neprekonaná hranica. Okrem toho určuje štandardy aj v oblasti trvalej udržateľnosti. A keďže je Trieda C jedným z najpredávanejších konštrukčných radov, jej komplexná elektrifikácia má príslušne veľký vplyv na stopu CO2. Medzi technické vylepšenia zároveň patria prvky mimoriadnej výbavy, ako svetlomety DIGITAL LIGHT a riadenie zadnej nápravy.

Vďaka kombinácii krátkeho predného previsu, dlhého rázvoru a zadného previsu má nový Mercedes-Benz C dynamické proporcie už aj počas státia. Túto túžbu vyraziť vpred podčiarkuje športová kapota motora s charakteristickými prelismi. Čelné sklo a priestor pre cestujúcich boli posunuté dozadu – „cab-backward-design“ je odborný termín označujúci túto klasickú proporciu. V oblasti kvality urobil obrovský krok vpred už predchodca. Nová Trieda C ide v oblasti moderného luxusu ešte ďalej: interiér preberá atraktívne prvky z luxusného, športového auta Mercedes-Benz S, pričom však pridáva aj športové akcenty.

Pri pohľade zboku vytvárajú komplexne tvarované plochy jedinečnú hru svetla. Línie naopak dizajnéri zredukovali na minimum. O to viac sa pozornosť zameriava na takzvané predvádzacie mólo, teda líniu pliec. V prípade verzie kombi zvýrazňuje progresívna línia strechy v kombinácii s nakloneným zadným sklom športový charakter bez obmedzení funkčnosti. Ďalšie znaky športovo-sebavedomého vzhľadu sú široký rozchod kolies a kolesá presahujúce smerom von (vo formáte 17 až 19 palcové originál disky Mercedes-Benz) s moderným dizajnom.

Prednú časť zdobí maska chladiča typická pre značku. Všetky modely disponujú centrálnou hviezdou, vyhotovenie a charakter masky chladiča sa líši v detailoch. Základný model má v tomto zmysle centrálnu hviezdu s lamelami. V prípade línie výbavy Avantgarde sa k tomu pridávajú ozdobné prvky v lamelách, ako aj pochrómovaný rám okolo obloženia chladiča a spojler. Identifikačným znakom línie výbavy AMG Line je diamantová maska chladiča s pochrómovaným dizajnom hviezdy.

Dizajn zadnej časti je typický pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz. Fascinujúce sú aj kvalitne spracované zadné svietidlá s nezameniteľným denným i nočným vzhľadom. V prípade sedanu sú svietidlá po prvýkrát v Triede C dvojdielne, funkcie osvetlenia sú rozdelené na svietidlá na boku a na veku batožinového priestoru. Vďaka precízne navrhnutej vnútornej časti sa nárok na mimoriadne hodnotný vzhľad odráža aj v detailoch. Ozdobné prvky, ktoré sa dodávajú na želanie alebo ktoré závisia od línie výbavy v zadnom nárazníku dotvárajú dizajn zadnej časti. Paletu farieb dopĺňajú tri nové laky – spektrálna modrá, strieborná high-tech a opalitová biela.

Prístrojová doska je rozdelená na hornú a dolnú časť: na profil krídla s novými, sploštenými a okrúhlymi ventilačnými dýzami, ktoré pripomínajú motorové gondoly lietadla a na opulentný dekoratívny panel. Tá plynie neprerušovane zo stredovej konzoly k prístrojovej doske. K športovosti prispieva jej orientácia na vodiča: prístrojová doska a centrálny displej sú natočené o šesť stupňov na vodiča.

Priestor vodiča sa vyznačuje LCD obrazovkou s vysokým rozlíšením. Stojí voľne a pôsobí tak, akoby sa vznášala pred profilom krídla a dekoratívnym panelom. Displej vodiča sa tým odlišuje od tradičných kokpitov s klasickými okrúhlymi prístrojmi. Zákazníci si môžu vybrať medzi 10,25-palcovým (26,0 cm) a 12,3-palcovým (31,2 cm) vyhotovením.

Posun paradigmy k digitálnosti je zrejmý aj na centrálnom displeji: funkcie vozidla sa ovládajú prostredníctvom hodnotného dotykového displeja. Jeho orientácia na výšku poskytuje významné výhody najmä pokiaľ ide o navigáciu. Dotykový displej vytvára dojem, že sa vznáša aj nad dekoratívnym panelom. Rovnako ako prístrojová doska, aj displej je mierne natočený na vodiča. Centrálny displej disponuje v sériovej výbave uhlopriečkou 9,5-palca (24,1 cm). Na želanie sa dodáva väčšia verzia s uhlopriečkou 11,9-palca, resp. 30,2 cm.

Rovnako ako luxusné, športové autá Mercedes-Benz S, aj nová Trieda C získava druhú generáciu infotainmentu systému MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz). Interiér bude ešte digitálnejší a inteligentnejší, pretože hardvér a softvér urobili obrovský posun vpred: brilantné zobrazenia LCD obrazoviek uľahčujú ovládanie funkcií vozidla a komfortných funkcií.

Displej vodiča a centrálny displej ponúkajú ucelený estetický zážitok. Informácie sú jasne rozložené a zobrazované štruktúrovaným spôsobom. V prípade Triedy S vyvinul Mercedes-Benz novú estetiku zobrazovania, od ktorej je táto dôsledne odvodená.

Vďaka konzekventnej elektrifikácii a inteligentnému downsizingu určujú nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz C štandardy v oblasti efektívnosti. V portfóliu motorov sú výhradne štvorvalcové agregáty aktuálnej modulárnej rodiny motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Portfólio motorov takto podstatným spôsobom prispieva k zvýšeniu flexibility medzinárodného výrobného združenia pri súčasnom poskytnutí elektrifikácie na uspokojenie dopytu.

Dieselové aj benzínové motory disponujú okrem preplňovania turbodúchadlom po prvýkrát aj inteligentnou podporou pri nízkych otáčkach s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) vo forme pomocného hybridného pohonu druhej generácie. Ten sa stará o vynikajúci priebeh výkonu. Súčasťou ISG je 48-voltový elektrický systém, ktorý zaisťuje funkcie ako kĺzanie, zvýšenie výkonu či rekuperácia a umožňuje výrazné úspory v oblasti spotreby paliva. Navyše vďaka ISG štartujú motory mimoriadne rýchlo a komfortne, takže funkcia štart – stop je pre vodiča rovnako nepostrehnuteľná ako prechod z kĺzania s vypnutým motorom na akceleráciu výkonným spaľovacím motorom. Na voľnobehu sa inteligentná súhra ISG a spaľovacieho motora stará o vynikajúcu kultúru chodu.

Prevodovka 9G-TRONIC bola vylepšená pre adaptáciu ISG a využíva sa vo všetkých modeloch Mercedes-Benz C. Elektromotor, výkonová elektronika a chladič prevodovky sa presunuli do prevodovky, resp. na prevodovku. Vedenia, ktoré boli doteraz nevyhnutné, už nie sú potrebné, čo ponúka výhody v oblasti priestoru a hmotnosti. Okrem toho sa zvýšila aj účinnosť prevodovky. Vďaka optimalizovanej súhre s elektrickým prídavným čerpadlom oleja sa zároveň podarilo v porovnaní s predchodcom zredukovať prepravovaný objem mechanického čerpadla o 30 percent – čo je dobré z hľadiska efektivity. K tomu sa pridáva nová generácia plne integrovaného riadenia prevodovky s viacjadrovým procesorom a nová technológia štruktúry a spájania. Okrem vyššieho výpočtového výkonu sa podarilo výrazne znížiť aj počet elektrických rozhraní, čím klesla hmotnosť riadenia prevodovky o 30 percent oproti predchodcom.

Náhon modelov 4MATIC s náhonom na všetky kolesá bol zdokonalený. S novým náhonom na prednú nápravu možno prenášať vyšší krútiaci moment a z hľadiska dynamiky jazdy poskytovať ideálne rozloženie zaťaženia náprav. Zároveň poskytuje výhodu vo forme výrazne nižšej hmotnosti voči danému konštrukčnému dielu predchádzajúceho konštrukčného radu – zlepšenie v oblasti znižovania emisií CO2. S rozdeľovacou prevodovkou, ktorá je taktiež nová, sa technikom podarilo významným spôsobom znížiť straty spôsobené trením. Okrem toho disponuje uzatvoreným okruhom oleja a nevyžaduje žiadne ďalšie opatrenia na chladenie.