Mercedes-Benz EQE je pokrokový elektrický biznis sedan11. September 2021

Len niekoľko mesiacov po spustení výroby EQS predstavuje značka Mercedes-EQ ďalší model, ktorý je založený na elektrickej architektúre vyvinutej pre elektrické, luxusné, športové autá – je ním nová EQE. Športový biznis sedan ponúka všetky podstatné funkcie EQS v o čosi kompaktnejšom formáte. Modelová paleta bude v čase uvedenia na trh zahŕňať najprv dva varianty: EQE 350 (spotreba elektriny podľa WLTP: 19,3 - 15,7 kWh/100 km; emisie CO2: 0 g/km)[1] s výkonom 215 kW, ako aj ďalší model. Vysokovýkonné varianty s výkonom okolo 500 kW sú v štádiu plánovania. Výroba modelu EQE sa spustí v dvoch prevádzkach celosvetovej výrobnej siete divízie Mercedes-Benz Cars: v nemeckom závode Mercedes-Benz v Brémach pre celosvetový trh a v nemecko-čínskom spoločnom podniku BBAC v Pekingu pre lokálny trh.

V porovnaní s luxusným, športovým autom Mercedes-Benz EQSMercedes-Benz EQE ešte energickejší vzhľad, o čosi kratší rázvor, kratšie previsy a natiahnutejšie boky – prenáša koncepciu sedanu pre podnikateľov do budúcnosti. Zmyselná čistota sa odzrkadľuje vo veľkoryso modelovaných plochách, menšom množstve škár a plynulých prechodoch (jednoliaty dizajn). Previsy a predná časť sú krátke, zadná časť vytvára dynamický akcent s ostrou odtrhovou hranou. Kolesá, ktoré sú umiestnené v jednej rovine s vonkajším okrajom blatníka, s rozmermi 19 až 21 palcov spolu s výraznými svalnatými plecami dodávajú EQE atletický charakter.

Vonkajšími rozmermi (dĺžka/šírka/výška: 4 946/1 961/1 512 milimetrov) sú luxusné, športové autá Mercedes-Benz EQE porovnateľné s modelom CLS. Rovnako ako CLS aj EQE má pevné zadné okno a veko batožinového priestoru. Rozmer interiéru dokonca výrazne prekonáva súčasnú Triedu E (konštrukčný rad 213), napríklad pokiaľ ide o priestor na plecia vpredu (plus 27 mm) alebo dĺžku interiéru (plus 80 mm).

Pri hyperobrazovke MBUX, ktorá sa dodáva na želanie, tvorí kompletnú prístrojováú dosku jedinečná, výrazná širokouhlá obrazovka. Určuje estetiku celého kokpitu a interiéru. Obrazovky s vysokým rozlíšením pod spoločným krycím sklom zdanlivo plynulo prechádzajú do seba. Grafické stvárnenie jednotlivých obsahov systému MBUX je zladené. Hyperobrazovka MBUX je integrovaná do prístrojovej dosky minimalisticky.

S OLED displejom s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. V Európe si smie spolujazdec prezerať dynamický obsah ako videá, televíziu alebo internet aj počas jazdy. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky zatmaví.

Pás ventilačných dýz sa tiahne po celej šírke a je zároveň mimoriadne plochý. Tieto extrémne proporcie vytvárajú v kombinácii s hyperobrazovkou MBUX avantgardnú architektúru kokpitu. Krajné dýzy majú dizajn turbín. Vytvárajú hyperanalógový dôraz vďaka kontrastu medzi špičkovou jemnou mechanikou a digitálnym, skleným zobrazovacím svetom.

Najnovšia generácia systému MBUX, ktorá bola prednedávnom predstavená v Mercedes-Benz EQS, je aj na palube Mercedes-Benz EQE. Vďaka učenlivému softvéru sa koncepcia zobrazovania a ovládania úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve používateľ nemusí prechádzať vedľajšími ponukami ani zadávať hlasové príkazy. Najdôležitejšie aplikácie sú ponúknuté na najvyššej úrovni zobrazenia podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu. Vodič EQE je tak pri obsluhe odbremenený od niektorých krokov.

Najprv bude na trh uvedená verzia EQE 350 s výkonom 215 kW, ako aj ďalší model. Nasledovať budú ďalšie verzie. Všetky luxusné, športové autá Mercedes-Benz EQE majú elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS) na zadnej náprave. Verzie s náhonom 4MATIC, ktoré budú uvedené neskôr, sú navyše vybavené aj hnacím ústrojenstvom eATS na prednej náprave. Elektromotory sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). V prípade elektromotorov PSM je rotor motora na striedavý prúd vybavený permanentnými magnetmi a nemusí byť zásobovaný elektrickým prúdom. K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká stálosť výkonu. Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu: má dve vinutia, každé z vinutí má tri fázy.

Lítium-iónový akumulátor v EQE má desať modulov a využiteľnú kapacitu energie 90 kWh. Vo vlastnej réžii vyvinutý inovatívny softvér na manažovanie akumulátora umožňuje aktualizácie vzduchom (OTA). Manažment energie EQE tak zostane aktuálny počas celého životného cyklu.

V oblasti trvalej udržateľnosti chemického zloženia článkov akumulátora nastal veľký pokrok: optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8:1:1. Podiel kobaltu sa tým znižuje na menej ako desať percent. Nepretržitá optimalizácia recyklovateľnosti je súčasťou komplexnej stratégie akumulátorov od značky Mercedes-Benz.

Nemenná vysoká výkonnosť a viacnásobné zrýchlenia bez poklesu výkonu sú charakteristickými znakmi filozofie pohonu EQE. Patrí sem prepracovaná koncepcia teplotného manažmentu, ako aj viacero variantov spätného získavania energie prostredníctvom rekuperácie. Počas nej sa nabíja vysokovoltový akumulátor tak, že mechanický otáčavý pohyb sa v deceleračnom režime alebo v režime brzdenia premieňa na elektrickú energiu. Vodič môže zvoliť spomalenie v troch stupňoch (D+, D, D-), ako aj manuále zvoliť funkciu kĺzania pomocou radiacich páčok za volantom. Ďalším stupňom je DAuto.

Asistent ECO ponúka rekuperáciu optimalizovanú podľa situácie – intenzita spomaľovania sa mení tak, aby sa celkovo dosahoval najefektívnejší spôsob jazdenia. Vozidlo bude spomaľovať s čo najvyššou intenzitou rekuperácie aj pred rozpoznanými vozidlami idúcimi vpredu. Toto spomaľovanie prebieha dokonca až do úplného zastavenia, napríklad pred svetelnou križovatkou. Vodič na to teda nemusí použiť brzdový pedál – je to jazdenie čisto s použitím jedného pedála.

Navigácia s Elektrickou inteligenciou na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Patrí sem vizualizácia v infotainmente MBUX, ktorá informuje o tom, či je dostupná kapacita akumulátora dostatočná na návrat do východiskového bodu bez nabíjania.

Podvozok novej EQE s viacprvkovou nápravou vpredu a nápravou s priestorovým zavesením kolies vzadu je konštrukčne veľmi podobný podvozku nového Mercedesu-Benz S. Na želanie sa EQE dodáva so vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Vďaka riadeniu zadnej nápravy (mimoriadna výbava) je EQE pocitovo v meste taká obratná ako kompaktné vozidlo. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až desať stupňov. Priemer otáčania sa s riadením zadnej nápravy zmenšil z 12,5 na 10,7 metra.

S novou funkciou služby Mercedes me Charge Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge) možno model EQE nabíjať na verejných nabíjacích staniciach kompatibilných s funkciou Pripojiť a nabíjať ešte pohodlnejšie: pripojením nabíjacieho kábla sa automaticky spustí nabíjanie, zákazník sa už nemusí ďalej autentifikovať. Komunikácia medzi vozidlom a nabíjacou stanicou prebieha priamo prostredníctvom nabíjacieho kábla.

Rovnako ako predtým aj teraz zákazníci služby Mercedes me Charge profitujú z integrovanej platobnej funkcie s automatickou platobnou operáciou. Zákazník jednorázovo zadá svoj spôsob platby. Každé nabíjanie sa následne automaticky odráta – a to aj v zahraničí. Jednotlivé nabíjania budú každý mesiac zostavené v prehľadnej faktúre.

Zásady integrálnej bezpečnosti, najmä zásady bezpečnosti pri nehode, platia nezávisle od platformy. Podobne ako všetky ostatné luxusné, športové autá značky Mercedes-Benz, aj EQE je preto vybavená pevným bezpečnostným rámom priestoru pre cestujúcich, špeciálnymi deformačnými zónami a modernými záchytnými systémami s funkciou PRE-SAFE®.

To, že EQE je postavená na čisto elektrickej architektúre, otvorilo nové možnosti stvárnenia aj pokiaľ ide o bezpečnostnú koncepciu. Vďaka tomu bolo možné zvoliť výhodný konštrukčný priestor akumulátora v oblasti pod podlahou vozidla, ktorá je chránená pred nárazom. A vzhľadom na to, že sa na palube nenachádza žiadny veľký blok motora, bolo možné správanie sa pri čelnej zrážke ešte lepšie modelovať. Okrem štandardných nárazových skúšok boli v Technologickom centre pre bezpečnosť vozidla (TFS) verifikované ďaľšie záťažové prípady a vykonané rozsiahle skúšky komponentov.

Najnovšia generácia asistenčných jazdných systémov zahŕňa množstvo funkcií na podporu vodiča. Novinkou je napríklad prídavná výstraha pred mikrospánkom asistenta ATTENTION ASSIST (v kombinácii s hyperobrazovkou MBUX). Tá analyzuje žmurkanie vodiča prostredníctvom kamery v displeji vodiča. Zobrazenie asistenčných systémov na displeji vodiča znázorňuje na celú obrazovku zrozumiteľným spôsobom fungovanie asistenčných jazdných systémov.